< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Kleuters » stoelgangproblemen bij zoontje van 2,9 j

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Kleuters
stoelgangproblemen bij zoontje van 2,9 j
19/09/2006 @ 15:57
Veerle

Hallo,
onze zoon heeft echt problemen om kaka te doen op zijn potje. Hij gaat voor de rest flink op zijn potje en draagt geen pamper meer. Zo'n 6-tal maanden geleden ging alles goed en we begonnen met pottraining en sindsdien is het bergaf gegaan. Hij kreeg een angst van het potje. Hij is toen ook besneden geweest omdat het velletje rond zijn piemel te smal was en daardoor had hij pijn bij het plassen, vandaar waarschijnlijk ook de angst om op het potje te gaan. Hij begon ook zijn stoelgang op te houden. Hij ging soms maar om de 4 dagen en had dan vreselijke krampen en zag hier enorm vanaf. Nu zijn we al zo'n 3-4 maand bezig met laxeermiddel en glucose en dat zijn we aan het afbouwen. Hij heeft al wat minder last maar wil absoluut niet op het potje kaka doen. Dan doen we een pamper aan en dan doet hij kaka. Hij heeft dus niet echt schrik van het potje maar meer om kaka te doen op het potje...
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik vind het zo erg om dat ventje te zien afzien

groetjes

Veerle

Link naar deze reactie
02/10/2006 @ 20:47
Annelies

Online Status Bekijk profiel
Hey Veerle,

ik heb dit met mijn dochtertje ook meegemaakt. Ik had vooral de indruk dat ze die kaka vies vond en dat ze het daarom maar veilig in haar pampar deed, waar ze het niet zag. Ik ben toen telkens ze in haar pampertje kaka gedaan had beginnen zeggen: bah, kaka in een pamper da's toch eigenlijk een beetje vies, dat wordt je poep zo vuil,... maar kaka in het potje niet! Dan is je poep maar een heel klein beetje vuil en dan kan je de kaka wegdoen in de WC! En ook heeeeeel erg beloond als het toch eens lukt op het potje. Het is allemaal goed gekomen hoor... vooral zelf niet te nerveus van worden en er geen te groot drama van maken dat het niet op het potje lukt.
Succes!

Link naar deze reactie
12/10/2006 @ 09:29
dieke 9Maand Moderator

Online Status Stuur bericht
Hey Veerle

Erg veel voorkomend probleem denk ik hoor. Mijn zoontje van 2j 8 mnd doet ook nog maar sinds kort steeds kaka op het potje. Daarvoor heeft hij ook eens last gehad van erg harde stoelgang en sinds dat moment kreeg hij schrik van kaka op het potje. Toen hebben we dus ook terug gewoon hem een pamper gegeven telkens hij erom vroeg. Hij is dus ook een hele tijd zindelijk geweest voor pipi, maar kaka deed hij gewoon in de pamper.

Wij hebben er hem helemaal niets van gezegd. We hebben hem gewoon de tijd gegeven en dan ineens kwam toch dat moment dat hij voor het eerst weer kaka op het potje deed. Ik zou er dus helemaal niet om stressen. Hij doet trouwens nog steeds nooit kaka op school. Hij houdt het ook steeds op tot hij thuis is. Des te minder je erom stresst, des te meer kans heb je echter dat hij dan tenminste geen constipatie zal ontwikkelen omdat hij het ten alle tijde gaat ophouden.

Wij hebben hem altijd gezegd als hij zei "kaka in pampertje doen": "ja jongen, dat mag hoor, dat is flink van jou!" Lijkt mij belangrijker dat ie uberhaupt kaka doet dan waar hij het doet.

Veel succes hoor!

Link naar deze reactie
13/10/2006 @ 23:11

Online Status
ja, dat is inderdaad zo. Je mag het zeker niet forceren en we hebben hem ook laten doen. Nu is hij sinds zondag drastisch verandert vind ik. Hij heeft zondag kaka gedaan zonder problemen en dan weer op dinsdag en donderdag zelfs twee keeren dat ging eigenlijk zonder problemen. Het was wel iedere keer in de pamper maar ben al blij dat het zo vlot ging. Hij zei wel iedere keer dat hij bang was dat zijn slipje ging vuil worden dus hebben we dat maar uitgedaan.
Nu heeft er zich weer een ander probleem voorgedaan. Nu wilt hij geen pipi meer doen op zijn potje. Nu zegt hij altijd dat hij krampen heeft en dat hij een pampertje wil aandoen en dan plast hij de pamper op een kwartier vol. Toppunt is dat hij op school wel gaat . Ik weet ook niet hoe ik moet reageren, moet ik boos zijn omdat hij geen pipi meer doet of moet ik hem weer gewoon zijn gangetje maar laten begaan.
Ik weet echt niet meer hoe ik op hem moet reageren
Veerle

Link naar deze reactie
14/10/2006 @ 09:41
dieke 9Maand Moderator

Hey Veerle

Mijn oudste heeft net ook twee ochtenden na elkaar opnieuw kaka in zijn pampertje gedaan. (Het pampertje dat hij aan had van 's nachts). Ik heb hem gewoon laten begaan maar wel gezegd dat ik dat niet zo leuk vond EN dat het voor hem toch ook niet zo leuk is als op het potje want dat nu alle kaka aan zijn billetjes plakte. Dat zette hem wel aan tot nadenken (hoop ik toch). :-)

Omdat het bij Robbe nog maar pas wat vlotter gaat met zijn stoelgang, zou ik persoonlijk er voorlopig niet teveel iets van zeggen. Goed dat hij op school er niet moeilijk over doet, heb je dat probleem toch al niet. Ik zou hem thuis nog wat langer zijn tijd geven omdat het wel aangeeft dat hij zich bij jullie volledig op zijn gemak voelt. Het kan razendsnel gaan hoor, mijn oudste zat in de week ineens de humo te lezen op het potje :-) Gisteren zei hij ook nog: "Als ik nog wat groter ben dan moet ik ook kaka doen op de grote wc he".

Heeft Robbe er een broertje/zusje bijgekregen onlangs? Dat kan ook deels aan de oorzaak liggen. Dat hij zich wil meten om aandacht te krijgen. Als dat het geval is, zou ik het helemaal zeker op zijn beloop laten en doen alsof het je geen zier scheelt waar hij kaka/pipi doet. Net tegenovergesteld doen: de aandacht erop vestigen als hij iets doet wat echt voor "grote jongens" is. Sinds mijn kleinste er is (nu 5 maand) maak ik de oudste er geregeld attent op dat hij toch al wel echt een heel grote jongen is. Dat helpt vaak, nu wil hij vaak echt "grote mensen"-dingen doen, naar de wc gaan incluis.

Link naar deze reactie
14/10/2006 @ 09:48
dieke 9Maand Moderator

Nog even een tip die me net tebinnen schiet: wij hebben zijn potje een tijdlang gewoon in de woonkamer neergezet zodat hij echt op zijn gemak erop kon blijven zitten tot er "wat" kwam. In het begin zat hij daar dus elke avond gezellig op tv te kijken samen met ons :-) Zo begon hij het ook gewoon leuk te vinden om daar op te zitten.

Link naar deze reactie
14/10/2006 @ 15:04

Online Status
bedankt voor je reactie. Hij heeft inderdaad een zusje bijgekregen die nu 2,5 maand is. Hij heeft ook soms echt kuren en is soms echt stout en daagd constant uit. Allemaal sinds de zus er is. We zullen hem dus best laten doen. We gaan ook terug met stikkertjes werken, dat vond hij heel leuk.
Ik was gewoon zo teleurgesteld nu hij terug in zijn pamper plast . Hij draagt wel alleen een pamper als hij 's middags gaat rusten en 's nachts. Hij houdt het dus op tot de pamper aan is. Dat wil toch zeggen dat hij het onder controle heeft?

Veerle

Link naar deze reactie
14/10/2006 @ 16:38
dieke 9Maand Moderator

Hey Veerle

Stan, mijn oudste, is een erg lief, knuffelig kind. Toch heeft hij het de eerste maanden ook soms moeilijk gehad na de komst van zijn broertje hoor. Hij zei soms letterlijk "Ik is ook een baby'tje he mama". En hij was ook geregeld echt stout, vooral als ik kleine broer borstvoeding gaf. Nu is Tjen, de jongste, al wat ouder en gaat het al een stuk beter.

Vorige week nog is Stan in de Tummy Tub gegaan. Ik zweer het je, geen gezicht, hoe hij zich erin gefrommeld heeft gekregen weet ik niet :-) Toen Tjen erin zat heeft Stan eerst nog flink geholpen met zijn broertje wassen en zo en toen ineens had hij er genoeg van en wou hij zelf ook in dat belachelijk kleine badje. Mijn man wou het hem verbieden, maar ik zei: "Kom, we zullen dat eens laten zien dat jij daar eigenlijk al veel te groot voor bent!" De grootste lol heeft hij en wij gehad, en dat was dat, hij heeft er sindsdien niet meer om gevraagd :-)

Natuurlijk heeft Robbe het plassen al onder controle (voor het merendeel van de tijd dan toch) maar het is echt heel normaal dat kindjes die nog niet heel lang zindelijk zijn, terug even problemen krijgen op dat vlak als er gezinsuitbreiding is geweest. Hij moet zich nu opnieuw een plaatsje veroveren in dat nieuwe gezinnetje en het kan best even duren eer hij doorheeft dat het nu net even fijn en veilig is als vroeger. Komt wel goed hoor!!!

Succes!

Link naar deze reactie
21/10/2006 @ 11:19

Online Status
Daar herken ik wel het één en ander in. Robbe wil vanaf nu ook 's avonds een 'pappeke' drinken. Dan maak ik voor hem ook een flesje met groeimelk en dan is hij tevreden en het is nog goed voor hem ook . Donderdag was het echt een hel van een dag. Hij had al 2-3 dagen last van krampen en het was van zaterdag geleden dat hij nog kaka had gedaan. We vonden dat het zo niet verder kon en hebben hem een lavement gegeven. Eerst lukte dat niet omdat hij zich zo opspande . 's Nachts huilde hij van de krampen en wou nog geen kaka doen. We hebben hem dan bij ons in bed gelegd maar dat hielp niet. We zijn dan opgestaan en hebben terug geprobeerd om het lavement op te steken en deze keer lukte het. Normaal werkt dit binnen de 5 minuten, maar hij heeft het nog een half uur kunnen ophouden. Toen kon hij niet meer .
Hij heeft kaka gedaan dat zijn leven ervan af hing. Maar 's morgens had hij nog krampen, en dan heeft hij daarna nog eens kaka gedaan (met eerst de hele cinema vooraf dat hij er bang voor is en dat het pijn doet enz.)
Nu weten we ook niet goed of we hem nu een hele dag een pamper moeten aandoen of alleen als hij zegt dat hij moet pipi of kaka doen.

Voorlopig zijn we weer eventjes gerust en hebben we weer een supervrolijk kind maar ik hou mijn hart al vast voor de volgende dagen als heel de miserie weer begint. Ik kan het allemaal niet zo goed meer aan...

groetjes

Veerle

Link naar deze reactie
24/10/2006 @ 09:24
dieke 9Maand Moderator

Hey Veerle

Hoe gaat het nu met kleine Robbe? Heeft hij nog steeds zoveel last van zijn stoelgang? Mijn kindjes zijn allebei moeten behandeld worden aan hun bekken omdat ze een blokkage hadden waardoor kaka doen sowieso erg moeilijk was. Als je denkt dat het bij Robbe ook zoiets zou kunnen zijn, wil ik je gerust de info sturen van onze manueel therapeut.

Het is niet altijd gemakkelijk he, met een kleuter en een baby. Vanmorgen voelde ik me ook weer schuldig toen Stan aan het wenen ging toen ik hem afzette aan school. Dan denk ik ook wel eens van: en kleine broer mag wel bij mama blijven.

Veel succes daar hoor en denk eraan: Easy does it!

Link naar deze reactie
26/10/2006 @ 10:48

Online Status
Hoi Dieke,

Robbe heeft nog steeds veel last ja. Zondag is hij de laatste keer geweest en nu heeft hij al van dinsdag krampen. Hij krijgt terug de volle dosis laxeermiddel en dan zitten er evenveel dagen tussen als dat hij geen laxeermiddel krijgt. Hij heeft alleen meer krampen. Gisteren naar de kinderarts gebeld en ze zij me van terug een afspraak bij haar te maken zodat we eens een foto kunnen nemen van het buikje om te zien dat het wel helemaal leeg is. Ik zei dan ook van de krampen en ze zei me dat het van het laxeermiddel kon zijn. Dat vind ik toch wel heel straf want hij neemt da al een half jaar en ze heeft er nooit iets van gezegd. Volgende week donderdag mogen we dus bij haar langs gaan.

Hoe ben je er dan achter gekomen dat ze een blokkage hadden? Je mag me gerust die info doorsturen.

Hoe oud zijn je kindjes eigenlijk? Ga je nog werken? Ik ben gelukkig nog thuis tot januari.

Veerle

Link naar deze reactie
26/10/2006 @ 11:09
jellie

Haay Veerle,

Ik las je probleem met je zoontje en ik herken het. Die van mij heeft ook zo fijne fase gehad. Ik heb hem nooit laxeer middel gegeven, want dat mag maar een paar dagen, en de darmen worden lui.

Wat wel erg helpt is hem desnoods laxo te geven van rovice, of veel appelsap werkt ook laxerend. En misschien vind hij de wc wel erg leuk om daar zijn kaka op te doen.

Die van mij schreeuwde moord en brand als hij moest kaka en ik pakte het potje...ze gaan het bewust ophouden. Alleen idd in de luier, maar blijf volhouden.... wees soms een beetje streng hierin. Het is heel sneu om je kind zo te zien, maar het komt goed.

Wat ook hept is dat ie aan je handen mag trekken om het eruit te laten komen....werkte bij mij ok na dik 30 min.

Probeer banaan enz te vermijden en geef hem veel al vezelrijk voedsel..veel groente zoals bonen in alles kleuren en doperwten....

Als red middel kan je ook een klein stuke zeep net voor zijn anus erin stoppen...echt een klein stukje...dan wordt het wat gladder en vloept het eruit.

Ik zou zeggen geen pampers meer en blijf volhouden. Ook al is het nu zwaar omdat je met 2 kleintjes zit.
Vertel hem dat de pampers voor zijn broertje/zusje zijn en dat hij een hele grote jongen is...stickers plakken of een grote duimen kaart...en dan beloven als die vol is dat hij dan een klein kadootje krijgt...
Blijf hem prijzen en blijf zelf de moed hoog houden....

Succes.... en ik ben benieuwd!!!

gr
marielle

Link naar deze reactie
26/10/2006 @ 22:31

Online Status
Hoi Jellie en Dieke,

oef! Robbe heeft vandaag kaka gedaan , twee keer zelfs! De eerste keer duurde het lang tot het zover was. het was maar liefst 4 dagen geleden en dit met het laxeermiddel. De tweede keer kwam hij het gewoon zeggen: mama, ik ga nog een beetje kaka doen. Ik dacht dat hij me wat wijs maakte. Die druppeltjes laxeermiddel helpen geen bal, hij krijgt er alleen maar meer krampen mee. Donderdag moeten we terug naar de kinderarts en dan gaat ze een foto nemen van Robbe zijn darmen om te zien dat zijn darmpjes leeg zijn. Ik belde gisteren om te vragen of het wel normaal was dat hij nog 4 dagen tussen liet, ook al neemt hij laxeermiddel. Ik vertelde ook dat hij zo'n krampen had. Nu zegt ze dat dat van die druppeltjes kan zijn en Robbe neemt die al een half jaar . Kan zij dat dan niet wat sneller zeggen.
We willen stoppen met die druppeltjes en een andere methode proberen. Ik ben ervan overtuigd als Robbe elke dag kaka doet, hij van de angst vanaf is.

Heeft die periode lang geduurd bij je zoontje, Jellie? Hoe oud was hij toen. Had hij dan ook zo'n krampen? Robbe wil zelfs geen pipi meer doen op het potje. Morgen gaat hij terug zonder pamper naar school. Nog liever een natte broek dan in de pamper.

groetjes

Veerle

Link naar deze reactie
04/11/2006 @ 11:02
jellie

haay Veerle,

ja hij heeft het zeker 2 maanden gehad...was gewoon de angst. Laat hem maar zitten en schreeuwen hoor...is moeilijk ik weet het, maar de volhouder wint immers....
En een kind altijd zijn zin geven ja dat werkt niet echt. Ik ben benieuwd...

Die van mij heeft wel is momenten met plassen dat hij het op het potje wil...maar dan liet ik het toe...tegenwoordig heb ik het niet meer op het potje dan alleen snachts.
Als hij nu roept ik wil het op het potje dan zeg ik nee...op de wc....nou dan is hij boos
Jammer dan en hij vind me niet meer lief...ook goed...
Maar uiteindelijk zit meneer wel op de wc....

Misschien dat een leuke vrolijke wc verkleiner helpt....ik heb er 1 van de DA die is vrolijk zit zacht...en blijven belonen....
Zoals ze zeggen alles POSITIEF benaderen.....

Ik ben benieuwd....succes

Gr

Link naar deze reactie
24/11/2006 @ 13:27
dieke 9Maand Moderator

Hoi Veerle

Was dit topic eventjes uit het oog verloren. Hoe gaat het nu met grote broer Robbe?

Link naar deze reactie
02/12/2006 @ 21:41
Veerle

hoi dames,
ik mag met grote opluchting zeggen dat ons ventje terug de oude is. Hij doet elke dag kaka en zonder problemen. Ineens van de ene dag op de andere heeft hij een klik gemaakt in zijn hoofdje en sindsdien gaat het echt goed. We zijn nu ook stilletjes aan aan het afbouwen met het laxeermiddel, maar heel rustig aan en het blijft goed gaan. Hij wil wel alleen kaka in de pamper doen, maar voor de rest gaat hij terug op het potje en zelfs op de grote wc mits gebruik van een verkleiner. Hij is echt terug een jongske met pit en we kunnen ons geluk niet op. We weten alleen niet goed hoe we het nu moeten aanpakken om hem op het potje te laten gaan. We durven daar niet over spreken uit angst om te hervallen...
Als jullie tips hebben zijn die altijd welkom.

Een opgeluchte mama

Link naar deze reactie
04/12/2006 @ 19:19
dieke 9Maand Moderator

Hey veerle

Super!!! Ivm kaka op het potje, blijf ik bij mijn eerste idee. Laat hem nu maar gewoon een tijdje. Wij hebben zo ook een tijdje gezeten dat we steeds moesten zorgen dat we een pamper bij hadden voor als meneertje kaka wou doen. Pipi deed hij overal, ook bij vreemden op het toilet. We hebben hem zijn tijd gegeven en uiteindelijk kwam die kaka op het potje vanzelf. Vergeet niet wat er in heel wat boekjes staat. Dat kindjes die kaka vaak nog zien als iets dat van henzelf is en dat ze het eng vinden om dat deeltje van henzelf dan weggespoeld te zien of in een potje te zien belanden. :-)

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]