< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Baby's voeding » welke borstkolf??

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Baby's voeding
welke borstkolf??
25/09/2006 @ 21:10
Simone K

Over 4 weken ga ik weer werken. (4 dagen in de week). Omdat ik borstvoeding geef wil ik tijdens werktijd kolfen. Een dubbele kolf leek mij makkelijk omdat het sneller gaat.

Die van Avent (Isis IQ duo) leek mij wel snel maar kost dus 600 euro. Dat is dus geen optie. En huren vind ik ook nog vrij prijzig als je nog 3 maanden wil kolfen.
Die van Medela (Symphony) maakt volgens mij heel veel herrie en het motortje vind ik niet echt van goede kwaliteit (ik heb nu een enkele van medela (wat een lawaai.)
De Swing van Medela schijnt wel goed te werken (goede standen) en maakt veel minder lawaai. Maar deze is volgens mij niet dubbel.

Wat is jullie ervaring met het kolven op het werk???? Welke kolf is het meest geschikt volgens jullie??

Link naar deze reactie
26/09/2006 @ 09:15
wendyk

Online Status
Hoi Simone,

Ik heb na heel veel onderzoek en reviews op internet gekozen voor een Ameda, zie http://www.vosmedisch.nl/ameda_koopkolf.htm. Deze zou volgens ervaringen/tests een van de beste zijn. Ik heb er zeer goeie ervaringen mee, alhoewel weinig gebruikt want ik werk niet meer dus het kolven hoefde niet zo vaak.
De swing schijnt heel slecht te zijn; mijn vriendin had die gehuurd om vervolgens een symphony te kopen, die veel beter bleek te zijn. Ik heb sowieso geen goeie berichten over de swing (is idd een enkele) gehoord, daarentegen juist wel over de symphony. En ja, ik heb puur voor de Ameda gekozen omdat die het minste geluid maakt, en verder dezelfde mogelijkheden biedt. Ik vond de Medela wel wat mooier, maar het gaat uiteindelijk niet om hoe mooi die staat op je aanrecht maar om hoe die functioneert...en dat doet ie meer dan goed.

Ohja, mijn vriendin heeft vijfenhalve maand moeten kolven omdat haar zoontje de tepel niet pakte en ze wilde hem toch volledige BV geven. Zij heeft de symphony dus wel zeer intensief gebruikt (ik 1-2x per dag, zij wel 6-8x). Ze vond het inderdaad enkel vervelend dat ie zo'n herrie maakte.

Succes met je keuze!
Wendy

[Laatst gewijzigd door wendyk - 26/09/2006 @ 09:19] - Link naar deze reactie
26/09/2006 @ 09:35
Simone K

Beddankt voorr je reactie.
Ik ben even verder gaan zoeken en heb andere oude topics bekeken. Daar werd de Ameda Lactaline ook erg vaak aanbevolen.
Dubbele pomp en minder herrie. Dat is wat ik zocht. De prijs vind ik ook wel redelijk.

BEDANKT

Link naar deze reactie
26/09/2006 @ 14:42
Susie

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb even een vraagje over kolven.
Ik wil straks parttime gaan werken (3 dagen per week) en ook borstvoeding geven. Nou weet ik niet precies hoe het zit met kolven, maar kan je dat niet 's avonds doen??
Ik zal werk moeten zoeken en ik voel me helemaal niet op mn gemak om te weten dat ik op mn nieuwe werk zal moeten kolven. Ik wil dit dus ook gewoon thuis doen. Maar is 's ochtends en 's avonds kolven geen optie??

Ik heb nog geen kinderen, dus heb nog helemaal geen verstand van borstvoeding geven....

Link naar deze reactie
26/09/2006 @ 21:52
wendyk

Online Status
Hoi Susie,

In de praktijk lukt dit meestal niet om de volgende redenen: je krijgt stuwing doordat je melk kwijt moet en dat gaat weer pijn doen als je het niet 'loost'. Doordat je het niet 'loost' (klinkt wel heel klinisch he, sorry daarvoor) kun je borstonstekingen krijgen en nog erger, een terugloop van je productie (zelfs zo erg dat het gewoon kan stoppen). Vooral als je volledige BV geeft is het een verademing om je borst te legen (weer zo'n plastische omschrijving, hahaha). Ik was blij met zo'n gulzig meisje dat elk moment van de dag wel wilde drinken.
Ik snap dat het op zijn minst gezegd vervelend is, op je werk kolven. Maar je werkgever moet jou in de gelegenheid stellen hoor dus ik zou me er niet rot over voelen.

Groetjes, Wendy

Link naar deze reactie
27/09/2006 @ 10:00
Susie

En hoe doen jullie dit dan eigenlijk op je werk?? In een aparte ruimte, op het toilet, ergens anders?? En hoe vaak op een dag komt dat ongeveer voor? En is dit te doen met een normale goede handpomp of heb ik dan echt zo'n hele dure nodig?

Ben al boekjes aan t lezen over borstvoeding, maar ik kan hier zo weinig over terugvinden, over kolven en hoe of wat.

[Laatst gewijzigd door Susie - 27/09/2006 @ 10:01] - Link naar deze reactie
27/09/2006 @ 13:33
Griet

dag Susie,

ben je van Belgie of Nederland? Ik weet totaal niet hoe het in Nederland zit, maar in Belgie heb je recht op 2 borstvoedingspauzes per dag van 1/2 uur als je fulltime werkt, oftewel: een half uur per 4 uur dat je werkt. Je mag die pauzes na elkaar opnemen ook, bijvoorbeeld als je kindje in de buurt is en je hem/haar ter plekke kan gaan voeden. In principe is je werkgever daarenboven verplicht om een ruimte te voorzien voor het kolven op het werk, waar je rustig kan kolven. Op het toilet kolven lijkt me echt geen goed idee!
Nu is dit natuurlijk allemaal maar theorie, en ind e praktijk zou het bij ons op het werk ook al bijna op het toilet moeten gebeuren, dus kies ik er voor om niet te kolven op het werk en de BV dus af te bouwen tegen dat ik terug ga werken (Victor zal dan 4 maand zijn).

Hoeveel je moet kolven hangt af van hoeveel je baby drinkt op dat moment (en hangt dus deels samen met hoe oud je baby dan is). Als hij/zij om de 3-4 uur drinkt overdag, dan zal je wellicht maar 2 keer moeten kolven op je werk, en kan je verder zelf nog voeden 's morgens, 's avonds en eventueel 's nachts. Maar als hij/zij nog om de 2-3 uur eet, zal je toch 3 keer moeten kolven op het werk als je geen stuwing wilt krijgen. Alles hangt ook af van hoeveel melk je aanmaakt. Zo kan ik bijvoorbeeld na een gewone voeding meestal nog gemakkelijk een deel afkolven, terwijl sommige vrouwen hun borsten dan echt 'leeg' zijn.

Welke kolf je best gebruikt, kan ik niet veel raad over geven. Zelf gebruik ik de Avent Isis handkolf en dat werkt heel goed: ik kolf op 15 minuutjes toch zo'n 120 ml. Het is bovendien zo goed als geruisloos, maar als je heel veel moet kolven wordt dat wel lastig voor je hand, dus dan is een elektrische wellicht beter... Ik zou in geen geval al een kolf aanschaffen voor je weet of het goed lukt met de BV, dus zeker niet voor de bevalling!

Misschien kan je je vraag ook nog eens lanceren op het borstvoedingsforum? http://www.borstvoedingsforum.nl --> daar zitten veel heel erg ervaren BV mama's!

groetjes en succes!
Griet

Link naar deze reactie
27/09/2006 @ 14:31
Mona

Online Status Stuur bericht
Hoi Simone, ik heb evt een ameda voor je te koop. Nagenoeg niet gebruikt. Ik had hem gekocht omdat ik deze 2e kolfronde wilde overstappen van een dubbele medela naar de ameda inderdaad vanwege de herrie. Maar ik blijk dus gehecht te zijn geraakt aan de medelaherrie want ik krijg het niet voor mekaar een fatsoenlijke kolfopbrengst te krijgen met de superstille ameda....En ik moet volgende week weer aan het werk dus ben maar weer teruggekeerd naar m´n oude vertrouwde medela

Link naar deze reactie
27/09/2006 @ 15:25
Simone K

Hoi Mona
Waar woon je?? en is je Ameda ook een dubbele??

Link naar deze reactie
27/09/2006 @ 15:37
Nance

Hoi hoi,

Susie,

In Nederland heb je recht op 25% van je werktijd om te kolven en je werkgever is verplicht een aprte ruimte voor je regelen die afgesloten kan worden om te kolven. Maar hier zal je in overleg wel uitkomen.
Kolven moet je inderdaad om een x antal uren doen net zo als het voedingspatroon van je kindje.
En ja, je kunt ook gewoon met een handkolf kolven, tis maar net wat jij zelf prettig vindt!

succes! Nance

Link naar deze reactie
28/09/2006 @ 08:06
Mona

Hoi Simone K, ik woon in midden Nederland en de ameda is inderdaad een dubbele. Groeten Simone

Link naar deze reactie
28/09/2006 @ 21:33
Simone K

hoi Simone
Dat is jammer ik woon in Noord-Holland. Maar er zijn er een paar te koop bij mij in de buurt. Ik ben al aan het bieden.
toch bedankt.

grtjs Simone

Link naar deze reactie
13/10/2006 @ 14:26

Hoi Simome,

Ik ben ook op zoek naar een Ameda kolf. Heb jij de jouwes nog te koop en zo ja, wat is de prijs?

Groetjes,
Judith

Link naar deze reactie
13/10/2006 @ 14:28
Juuke

Sorry, ik bedoel natuurlijk SimoNe

Link naar deze reactie
13/10/2006 @ 14:33
Mona

Hoi Judith, ik heb je via hotmail een berichtje gestuurd. Groetjes Simone

Link naar deze reactie
13/04/2007 @ 10:56
Simba

haha mona: Ik was die Simone K die deze topic begon!!!ik was helemaal vergeten dat je die kolf aan me wilde verkopen. Hellaas woonden we te ver van elkaar.
Nou die Ameda is nog steeds een goede tip, hij doet nog steeds zijn werk.

Link naar deze reactie
17/04/2007 @ 09:21
Mona

Pfff wat lollig :-))
Fijn dat de ameda bevalt. En wat TOF ook dat het gelukt is om 'm te gaan gebruiken :-)
En ik heb een andere mama blij kunnen maken met mijn ameda, en 'doe' het zelf nog steeds met mijn oude dubbele medelagebakje ;-)
Spreek je weer doeg!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]