Vorige reacties:
< vorige pagina [Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
< vorige pagina
< vorige pagina [Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 16/11/2006 @ 16:58 wendyk | Nou Leen ik zie niet in wat er aangevallen zou kunnen worden, het is toch gewoon een goed verhaal ? Want het is jouw verhaal en je valt niemand aan. Jij ziet het zo, de ander ziet het zus. Wat ik wel helemaal met je eens ben is de duur van zwangerschapsverlof. Hier in NL slechts 16 weken. Scandinavie hanteert 9 maanden, Canada spant de kroon met 12. Dat is heel kort t.o. heel lang, maar het verlof verlengen naar 20 weken zou al een stuk realistischer zijn. Ik vind het (ik dus he, ik zeg niet DAT het zo is;) belachelijk en bijna onverantwoord om een 10 weken jong babietje naar de creche te brengen. Ook voor het herstel van je lijf is zo snel weer werken helemaal niet goed. Maarja, dat is weer een compleet andere discussie! Alhoewel ik veel vriendinnen heb die met BV moesten stoppen omdat ze weer moesten werken na tien weken. Of vooraf wisten dat kolven op het werk moeilijk werd (jaja, ook al is de werkgever het verplicht; er rusten ook nog eens teveel taboes op dus schaamte komt er ook vaak bij) en dus geen BV hebben gegeven. Dit topic gaat zijn onderwerp voorbij. Helaas voor degene die hem heeft geopend... Gr Wendy ![]() |
| 17/11/2006 @ 09:58 wendyk | Pffffff zeg het is zelfs NOG anders, die zwangerschapsverloven: Grote verschillen in lengte betaalde verlof De lengte van het betaalde zwangerschapsverlof verschilt enorm tussen West-Europese landen. In Zweden, Noorwegen en Denemarken hebben vrouwen recht op respectievelijk 96, 53 en 50 weken betaald verlof. In Nederland, Frankrijk en Spanje is het verlof vastgesteld op 16 weken. In Duitsland is het verlof slechts 14 weken. Ook in Oost-Europa zijn er duidelijke verschillen. In Tsjechië is het verlof 28 weken, terwijl vrouwen in Hongarije en Polen het met respectievelijk 24 en 16 weken moeten stellen. (bron:http://www.pz-signaal.n...ws/archief.asp?art=2147) ZWEEDSE VROUWEN HEBBEN 96 WEKEN VERLOF! Wauw....dat is bijna 2 jaar! Misschien moeten we de bevolking daar een beetje aanvullen en met zijn allen naar het Zweedse vertrekken . Nah...toch maar niet. En Dieke, dat klinkt allemaal wel heel goed he. Was dat geen enorme tegenvaller toen je weer terug op eigen bodem was?Groetjes, Wendy |
| 17/11/2006 @ 10:50 wendyk | Dat is ook het mooie aan het zwangerschapssysteem in de Scandinavische landen; daar mogen zowel de moeder als de vader het verlof opnemen (1 van de 2 dan). Over gelijkwaardigheid gesproken! Valt nog een hoop te verbeteren hier... Ohja, wat ik ook zo belachelijk vind. Ik wilde op zich wel blijven werken maar dan 3/5. Nou, onmogelijk dus. Tenzij je met een advocaat schermt (want wettelijk is de werkgever het -in principe- verplicht), nou, dan is de toon toch gezet? Scheve arbeidsverhoudingen komen ook niet ten goede aan je motivatie. Een collega-moeder heeft dit gedaan en met succes, maar er werd vervolgens geen woord meer tegen haar gezegd. Ik werd dus voor mijn gevoel 'verplicht' om ontslag te nemen. En zo is het bij veel werkgevers, helaas. |
| 17/11/2006 @ 11:09 wendyk | Ja ik ook hoor, de rechten van de ouders zijn nog zo onvolledig hier. Helaas! Maar hopelijk komt daar langzaam maar zeker wat verbetering in. 1 lichtpuntje: het kan NOG slechter...in Duitsland dus met in totaal maar 14 weekjes! Ik heb niet gedreigd met een advocaat Simba, maar als ik had gewild waar ik recht op had had ik dat dus wel moeten doen. Ik heb de gemakkelijke weg gekozen en ontslag genomen. (Overigens heb ik daar nog geen seconde spijt van gehad, ik geniet met volle teugen van mijn grietje (en straks 2) en kijk zelfs met walging terug naar de vele jaren van stress, geldmakerij, files en ellenbogenwerk) Tja! Net wat L. Griffith (VVD) vandeweek zei: we kunnen het allemaal wel willen als regering, maar de werkgevers moeten eerst en vooral verplicht worden gesteld te flexibiliseren en zolang dat niet het geval is moeten wij vrouwen spijtig maar waar accepteren dat als moeder, en zeker als PT werkende moeder, de kansen op een glansrijke carriere in principe verkeken zijn. |
| 20/11/2006 @ 08:51 an | Voilà, zoals hier al gezegd is: iedere ouder moet keuzes maken. Fv of bv, crèche of thuisblijven, onthaalmoeder of crèche, elk jaar naar de Caraïben op reis of een mooi huis, ... Het zijn nu eenmaal dingen waarmee iedereen te maken krijgt. De ene wil graag een jonge mama zijn, de andere wil wachten, ... Maar aan wie is het om te zeggen welke keuze de beste is. We hebben allemaal ons eigen idee, voor een groot deel geput uit onze eigen opvoeding, en we zijn er allemaal van overtuigd dat ons gedacht het beste is, anders zouden we wel een andere keuze maken, want iedereen wil alleen maar het allerbeste voor zijn kind(eren). Als ik twijfel aan een keuze, voel ik mij waarschijnlijk ook aangevallen als ze reclame maken voor de andere opties, maar de keuzes die ik maak voor mijn dochter (bv, crèche, ...) zijn weloverwogen en mijn man en ik staan daar helemaal achter. Dus er is niemand op dit forum of waar dan ook die iets kan zeggen waardoor ik mij een slechte moeder voel of die mij kan kwetsen. Zelfs mijn schoonmoeder niet, maar dat is dan weer een heel ander verhaal. Enfin, wat ik eigenlijk wil zeggen: bij het opvoeden moet je gewoon constant kiezen hoe je het doet, maar als je een keuze maakt, denk dan op voorhand goed na. En als je nadien dan geconfronteerd wordt met een pakket staaltjes voor fv, commentaar van mensen hier, ... denk dan waarom je nu weer voor het andere gekozen had. Er zullen altijd mensen zijn die een andere visie hebben rond opvoeding, maar voel je niet direct aangevallen als die andere manier uit de doeken wordt gedaan. Zelfs in je vrienden- en familiekring zijn er mensen die er een andere mening op na houden. Wat zou dan hier op een forum waar "God en klein Pereke" hun wedervaren vertellen, iedereen unaniem achter dezelfde principes staan. Je kan erover discussiëren en je eigen gedacht argumenteren, maar het is toch niet de bedoeling hier mensen te "bekeren". Amen ![]() An |
| 20/11/2006 @ 09:14 dieke ![]() ![]() | Inderdaad, an, die schoonmoeders... dat is een ander verhaal :-) |
| 18/01/2007 @ 14:27 julie | Ik heb de hele discussie ook gelezen en kan me beide 'kampen' volledig voorstellen. Ik ben mama van twee kinderen. Het eerste kindje heeft fv gekregen omdat bv niet lukte, het tweede kindje krijgt voorlopig nog bv (hij wordt nu 3 maanden). In principe moest ik volgende week weer aan de slag, na heel veel wikken en wegen heb ik beslist om 2 weken ouderschapsverlof te nemen. Ja hoor 2 weken, want meer kunnen wij ons (ondanks het feit dat we twee gediplomeerde werkende ouders zijn met een redelijk inkomen). Ik zou heel graag verder bv geven, ben nu al aan het sparen in de diepvries want afkolven kan niet in het onderwijs en hoop het nog enkele weken vol te kunnen houden... Wat ik persoonlijk oneerlijk vind is het feit dat dezelfde mensen die ook vanaf 3 maanden zwangerschap thuis kunnen/mogen/moeten blijven, OOK recht hebben op betaald borsvoedingsverlof (60% van wedde door ziekenfonds). Ik begrijp echt niet waarom hun kinderen meer recht hebben op BV dan de kinderen van andere werknemers??? Dus verpleegsters, laboranten, ... zijn dikwijls 12 maanden thuis en worden daar echt wel redelijk voor verloond. (6 maanden tijdens de zwangerschap, 3 maanden moederschapsrust en 3 maanden BV-verlof) |
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
< vorige pagina

Borstvoedings maffia?

Grapje, ik hoop dat ik niemand voor de borst stuit, maar besef dat dit misschien door sommigen verkeerd gelezen zou kunnen worden...

Dus staaltjes opsturen, al wat je wil, maar uitleg, nee hoor.
Dat krijg je dan, dat ik redenen ga zoeken waarom BV toch niet het allerbeste zou zijn.