< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Baby's voeding » Borstvoedings maffia?

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Baby's voeding
Borstvoedings maffia?
16/11/2006 @ 16:33
Leen

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende. Ik heb begrepen dat de huurprijzen, de woningprijzen en de crechekosten in Nederland torenhoog liggen, maar toch werken er in Nederland ontzettend veel vrouwen part time in vergelijking met Vlaanderen. Hoe betalen jullie dat?

Ik zit in dezelfde positie als An, we hebben een halfopenbebouwing, geen nieuw huis, maar 30 jaar oud, met dus behoorlijk wat verfraaiingskosten aan. Onze hypotheek ligt nu wel net iets lager, op zo'n 1200 euro.
Het bedrag dat je krijgt voor je ouderschapsverlof ligt me toch ook wel net iets te laag om naar mijn normen te leven. Dan werk ik liever. Maar daar hoor je mij nu ook niet over klagen, zeker bij de oudste vond ik het fijn om terug aan de slag te gaan.

Maar nu had ik voorbehoedsmiddelen moeten nemen zeker... , sorry, 't is erover, maar dat vond ik de meest ondoordachte reactie ooit. Ik heb m'n kinderen wel gepland, maar vooral vanuit mijn hart, niet met mijn rekenmachine. En mijn hart zegt dat ik geen 24 op 24 uur met mijn neus op m'n kinderen moet zitten. Mijn eigen moeder werkte ook fulltime in een kaderfunctie, had vier kinderen en aan moederliefde thuis absoluut geen gebrek.

In België is parttime werken of niet werken voor veel vrouwen geen realiteit (4/5e kan in vele gevallen nog net...). Wie moet anders onze welvaartstaat draaiende houden? En ik bedoel hier zeker niet mee dat thuisblijvende vrouwen zich schuldig zouden moeten voelen, verre van, ik heb er heel veel sympathie voor zelfs, hoedje af dat jullie vaak wel die offers kunnen maken.
Ook ik heb vijf jaar gestudeerd, dat heeft onze maatschappij handenvol geld gekost, ik doe mijn job ontzettend graag, mijn kinderen zitten op school of in de opvang en gaan daar met veel plezier naar toe, dus waarom zou ik de maatschappij dat geld niet teruggeven?

Wat niet juist is, is dat verlengde bevallingsverlof exclusief voor borstvoedende moeders. Ik zou eerder pleiten voor het algemeen verlengen van de betaalde moederschapsrust, want niet iedereen verkeert in de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen (en dat gaat niet alleen om financiën, met bepaalde contracten is het onmogelijk, vandaar dat ik pleit voor een oplossing waarin iedereen gelijk is voor de wet).
In de Scandinavische landen duurt de bevallingsrust een jaar, dus 3 maanden is wel belachelijk weinig.

Allé, scherp uw pijlen maar allemaal, klaar voor de aanval... Grapje, ik hoop dat ik niemand voor de borst stuit, maar besef dat dit misschien door sommigen verkeerd gelezen zou kunnen worden...

Link naar deze reactie
16/11/2006 @ 16:58
wendyk

Online Status
Nou Leen ik zie niet in wat er aangevallen zou kunnen worden, het is toch gewoon een goed verhaal ? Want het is jouw verhaal en je valt niemand aan.
Jij ziet het zo, de ander ziet het zus.
Wat ik wel helemaal met je eens ben is de duur van zwangerschapsverlof. Hier in NL slechts 16 weken. Scandinavie hanteert 9 maanden, Canada spant de kroon met 12. Dat is heel kort t.o. heel lang, maar het verlof verlengen naar 20 weken zou al een stuk realistischer zijn. Ik vind het (ik dus he, ik zeg niet DAT het zo is;) belachelijk en bijna onverantwoord om een 10 weken jong babietje naar de creche te brengen. Ook voor het herstel van je lijf is zo snel weer werken helemaal niet goed.
Maarja, dat is weer een compleet andere discussie!
Alhoewel ik veel vriendinnen heb die met BV moesten stoppen omdat ze weer moesten werken na tien weken. Of vooraf wisten dat kolven op het werk moeilijk werd (jaja, ook al is de werkgever het verplicht; er rusten ook nog eens teveel taboes op dus schaamte komt er ook vaak bij) en dus geen BV hebben gegeven.

Dit topic gaat zijn onderwerp voorbij. Helaas voor degene die hem heeft geopend...

Gr Wendy

Link naar deze reactie
16/11/2006 @ 18:02
Leen

Oeps, ik dacht dat het Scandinavië was met een jaar, maar het is blijkbaar Canada.

ff off topic (maar dat was de rest ook al)
Ik ben bij de tweede ook met bv gestopt toen ik terug aan het werk was. Ik heb het een maandje volgehouden (kolven op het werk was geen optie, ik sta voor de klas, zie je me daar al zitten bij een stel gasten van 17-18 jaar , maar in het begin waren het halve dagen door examens en dat lukte net). Maar ik moet tegelijk toegeven dat ik het qua bv had gehad... Ik was die voedingsbh meer dan beu.

Link naar deze reactie
16/11/2006 @ 20:54
vanessa

Online Status Bekijk profiel
Leen heeft wel gelijk, in Finland is er 12 (of zelffs 13 afhankelijk van opnames voor/na geboorte) maanden zwangerschaps/bevallingsverlof. In Zweden zijn er 16 maanden verlof en mogelijk tot extra ouderschapsverlof...

Scandinavische landen staan inzake overheidsmaatregelen naar zorg voor de eerste levensjaren van een kind een stukje verder dan de onze.

En nu ga ik lopen

Liefs,
Vanessa

Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 09:41
dieke 9Maand Moderator

Online Status Stuur bericht
We zijn al een hele tijd een beetje offtopic aant gaan, maar waarom niet eigenlijk? Het ene heeft toch weer met het andere te maken enzoverder he :-)

Ivm de Scandinavische landen: ik heb daar een 8-tal maanden gestudeerd en geleefd. Een advocaat woont daar in eenzelfde huis als een huisman bijvoorbeeld. De voorzieningen voor studenten zijn uitstekend te noemen en diegenen die er dus voor gekozen hebben te studeren, voor een groot stuk op kosten van de maatschappij (nog veel groter dan hier), kiezen er later meestal voor dat geld terug te verdienen voor de maatschappij door te gaan werken en zo hoge belastingen te betalen op wat ze consumeren enzoverder en dus mee te betalen voor mensen die liever thuisblijven. Bussen rijden er dag en nacht (ik kon op elk uur van de nacht de 10 km overbruggen tussen mijn "kot" en "tstad", er stopte een bus vlak aan mijn deur). Gezondheidszorg is er voor iedereen en noem maar op. We kunnen er dus nog heel wat van leren.

Ik vind dit best een goede discussie. Alleen inderdaad wat minder snel je aangevallen voelen, is een goede tip die iemand hier gaf. Het is bijvoorbeeld niet omdat an zegt dat ze het aan haar eigen eigenwaarde verplicht is te gaan werken, dat ze daarmee meteen ook zegt dat moeders die thuisblijven geen eigenwaarde zouden hebben. Ook het gevoel van eigenwaarde is immers erg persoonlijk en zolang iemand niet letterlijk zegt dat ze bedoelen dat anderen er geen zouden hebben, heeft die iemand dat ook niet zo bedoeld, als jullie nu nog snappen wat ik bedoel tenminste, haha.

Lieve groetjes!

Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 09:58
wendyk

Online Status
Pffffff zeg het is zelfs NOG anders, die zwangerschapsverloven:
Grote verschillen in lengte betaalde verlof
De lengte van het betaalde zwangerschapsverlof verschilt enorm tussen West-Europese landen. In Zweden, Noorwegen en Denemarken hebben vrouwen recht op respectievelijk 96, 53 en 50 weken betaald verlof. In Nederland, Frankrijk en Spanje is het verlof vastgesteld op 16 weken. In Duitsland is het verlof slechts 14 weken. Ook in Oost-Europa zijn er duidelijke verschillen. In Tsjechië is het verlof 28 weken, terwijl vrouwen in Hongarije en Polen het met respectievelijk 24 en 16 weken moeten stellen. (bron:http://www.pz-signaal.n...ws/archief.asp?art=2147)

ZWEEDSE VROUWEN HEBBEN 96 WEKEN VERLOF! Wauw....dat is bijna 2 jaar!
Misschien moeten we de bevolking daar een beetje aanvullen en met zijn allen naar het Zweedse vertrekken. Nah...toch maar niet. En Dieke, dat klinkt allemaal wel heel goed he. Was dat geen enorme tegenvaller toen je weer terug op eigen bodem was?

Groetjes, Wendy

[Laatst gewijzigd door wendyk - 17/11/2006 @ 10:00] - Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 10:11
Simba

Ook weer offtopic:
Ik ben ook helemaal voor een langer verlof. 10 weken is veeeeel te weinig. Ik heb dan ook de petitie getekend voor een langer verlof.

Maar waar ik bang voor ben als dit verlof langer wordt, dat het solliciteren voor vrouwen nog moeilijker wordt. Bazen weten ook dat bij bijvoorbeeld een jaar verlof dat een vrouw lang weg kan zijn. Zeker als er kind op kind komt. Ik ondervind nu al problemen met solliciteren. zeker omdat ik tussen de mannen werk. Ze nemen al eerder mannen aan en dan helemaal. Het is niet eerlijk maar wat zou jij doen als je eigen baas bent?? Je moet wel weer iemand vinden voor een jaartje. dan neem je toch lekker een man aan heb je dat gedoe niet. Het is triest maar waar.

Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 10:50
wendyk

Online Status
Dat is ook het mooie aan het zwangerschapssysteem in de Scandinavische landen; daar mogen zowel de moeder als de vader het verlof opnemen (1 van de 2 dan).
Over gelijkwaardigheid gesproken!
Valt nog een hoop te verbeteren hier...
Ohja, wat ik ook zo belachelijk vind. Ik wilde op zich wel blijven werken maar dan 3/5. Nou, onmogelijk dus. Tenzij je met een advocaat schermt (want wettelijk is de werkgever het -in principe- verplicht), nou, dan is de toon toch gezet? Scheve arbeidsverhoudingen komen ook niet ten goede aan je motivatie. Een collega-moeder heeft dit gedaan en met succes, maar er werd vervolgens geen woord meer tegen haar gezegd. Ik werd dus voor mijn gevoel 'verplicht' om ontslag te nemen.
En zo is het bij veel werkgevers, helaas.

Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 10:58
Simba

vader en moeder?? dat is inderdaad de oplossing. Ik vind het inmiddels zo belangrijk dat ik dit bij het stemmen dinsdag zwaar laat meetellen.

Tjeetje wendy heb je met een advocaat moeten dreigen?? belachelijk he? werk je daar nog?? zal een leuke sfeer geven.

Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 11:09
wendyk

Online Status
Ja ik ook hoor, de rechten van de ouders zijn nog zo onvolledig hier. Helaas! Maar hopelijk komt daar langzaam maar zeker wat verbetering in. 1 lichtpuntje: het kan NOG slechter...in Duitsland dus met in totaal maar 14 weekjes!

Ik heb niet gedreigd met een advocaat Simba, maar als ik had gewild waar ik recht op had had ik dat dus wel moeten doen. Ik heb de gemakkelijke weg gekozen en ontslag genomen. (Overigens heb ik daar nog geen seconde spijt van gehad, ik geniet met volle teugen van mijn grietje (en straks 2) en kijk zelfs met walging terug naar de vele jaren van stress, geldmakerij, files en ellenbogenwerk)

Tja! Net wat L. Griffith (VVD) vandeweek zei: we kunnen het allemaal wel willen als regering, maar de werkgevers moeten eerst en vooral verplicht worden gesteld te flexibiliseren en zolang dat niet het geval is moeten wij vrouwen spijtig maar waar accepteren dat als moeder, en zeker als PT werkende moeder, de kansen op een glansrijke carriere in principe verkeken zijn.

Link naar deze reactie
17/11/2006 @ 12:06
Simba

heerlijk hoor met je kind thuis. Ik zou het ook wel willen!!!!Ik stap nog jankend in de auto s'ochtends. Maar dat schijnt over te gaan op een gegeven moment.........

wie nog meer wil lezen over verlenging van zwangerschapsverlof: babysabbatical punt nl

Link naar deze reactie
20/11/2006 @ 08:51
an

Voilà, zoals hier al gezegd is: iedere ouder moet keuzes maken. Fv of bv, crèche of thuisblijven, onthaalmoeder of crèche, elk jaar naar de Caraïben op reis of een mooi huis, ... Het zijn nu eenmaal dingen waarmee iedereen te maken krijgt. De ene wil graag een jonge mama zijn, de andere wil wachten, ...

Maar aan wie is het om te zeggen welke keuze de beste is. We hebben allemaal ons eigen idee, voor een groot deel geput uit onze eigen opvoeding, en we zijn er allemaal van overtuigd dat ons gedacht het beste is, anders zouden we wel een andere keuze maken, want iedereen wil alleen maar het allerbeste voor zijn kind(eren).

Als ik twijfel aan een keuze, voel ik mij waarschijnlijk ook aangevallen als ze reclame maken voor de andere opties, maar de keuzes die ik maak voor mijn dochter (bv, crèche, ...) zijn weloverwogen en mijn man en ik staan daar helemaal achter. Dus er is niemand op dit forum of waar dan ook die iets kan zeggen waardoor ik mij een slechte moeder voel of die mij kan kwetsen. Zelfs mijn schoonmoeder niet, maar dat is dan weer een heel ander verhaal.

Enfin, wat ik eigenlijk wil zeggen: bij het opvoeden moet je gewoon constant kiezen hoe je het doet, maar als je een keuze maakt, denk dan op voorhand goed na. En als je nadien dan geconfronteerd wordt met een pakket staaltjes voor fv, commentaar van mensen hier, ... denk dan waarom je nu weer voor het andere gekozen had.
Er zullen altijd mensen zijn die een andere visie hebben rond opvoeding, maar voel je niet direct aangevallen als die andere manier uit de doeken wordt gedaan.

Zelfs in je vrienden- en familiekring zijn er mensen die er een andere mening op na houden. Wat zou dan hier op een forum waar "God en klein Pereke" hun wedervaren vertellen, iedereen unaniem achter dezelfde principes staan. Je kan erover discussiëren en je eigen gedacht argumenteren, maar het is toch niet de bedoeling hier mensen te "bekeren".

Amen

An

Link naar deze reactie
20/11/2006 @ 09:14
dieke 9Maand Moderator

Inderdaad, an, die schoonmoeders... dat is een ander verhaal :-)

Link naar deze reactie
18/01/2007 @ 14:27
julie

Ik heb de hele discussie ook gelezen en kan me beide 'kampen' volledig voorstellen. Ik ben mama van twee kinderen. Het eerste kindje heeft fv gekregen omdat bv niet lukte, het tweede kindje krijgt voorlopig nog bv (hij wordt nu 3 maanden). In principe moest ik volgende week weer aan de slag, na heel veel wikken en wegen heb ik beslist om 2 weken ouderschapsverlof te nemen. Ja hoor 2 weken, want meer kunnen wij ons (ondanks het feit dat we twee gediplomeerde werkende ouders zijn met een redelijk inkomen). Ik zou heel graag verder bv geven, ben nu al aan het sparen in de diepvries want afkolven kan niet in het onderwijs en hoop het nog enkele weken vol te kunnen houden... Wat ik persoonlijk oneerlijk vind is het feit dat dezelfde mensen die ook vanaf 3 maanden zwangerschap thuis kunnen/mogen/moeten blijven, OOK recht hebben op betaald borsvoedingsverlof (60% van wedde door ziekenfonds). Ik begrijp echt niet waarom hun kinderen meer recht hebben op BV dan de kinderen van andere werknemers??? Dus verpleegsters, laboranten, ... zijn dikwijls 12 maanden thuis en worden daar echt wel redelijk voor verloond. (6 maanden tijdens de zwangerschap, 3 maanden moederschapsrust en 3 maanden BV-verlof)

Link naar deze reactie
18/01/2007 @ 15:34
dieke 9Maand Moderator

Hey julie

Ik sta ook in het onderwijs, en als je echt wil kan je best wel afkolven hoor. Je bent dan natuurlijk wel een deel van je pauzes kwijt, maar je kan je lichaam er prima op afstellen om op die momenten te kolven.

Nu, mijn jongste is nu 8 maanden en ik ben begonnen met hem alleen nog 's morgens en 's avonds borstvoeding te geven (3 keer per dag - 's avonds 2 keer) en tijdens de dag een flesje Nutrilon mee te geven indien nodig. Dat afkolven op het werk ging me beter af bij mijn oudste. Nu miste ik het contact met mijn collega's al snel.

Link naar deze reactie
12/06/2007 @ 07:47
Debby

Het is misschien wel zo dat je staaltjes krijgt van FV, maar er mag toch wel enige informatie zijn over FV ook? Hier wordt je tegen wil en dank BV opgedrongen.
Tijdens de rondleiding in de kraamkliniek werd de vraag gesteld, of je FV o BV zou geven. De vroedvrouw zei toen ook duidelijk dat je zelf de keuze moest maken, de keuze waarbij je je goed voelt.

Nu was ik er ook van overtuigd dat BV het beste is voor je kind, dus ben ik er ook voor gegaan. Het leek in het begin heel goed te gaan, maar ons ventje was heel hevig, met kloven als gevolg. Na 5 dagen hebben we de keuze gemaakt om over te stappen naar FV. Het was te pijnlijk en ik zag op tegen elke voeding. Met een klein hartje naar de klok kijken en hopen dat de tijd minder snel zou gaan, zodat het pijnmoment werd uitgesteld. Ik heb veel pijn moeten verbijten, allemaal omdat ik het beste wou voor ons kindje. Het was uiteindelijk mijn vriend die zei dat het zo niet meer kon. Ik heb enorm gehuild omdat ik het gevoel had dat ik gefaald had. Toen we de vroedvrouw op de hoogte brachten dat we wilden overstappen, heeft die me nog kunnen overtuigen om het nog één keer te proberen, deze keer met een tepelhoedje. De ene kant ging inderdaad beter, maar de andere kant was zo pijnlijk dat we toch bij onze beslissing gebleven zijn.

Ondertussen was het een andere vroedvrouw die me het pilletje kwam geven om de melkproductie stil te leggen. Die leek me heel slecht gezind en zei iets van in de aard dat ik niet meer op mijn beslissing zou kunnen terugkomen. Ook de volgende dag (laatste dag in de kraamafdeling), had ik het gevoel dat ik scheef bekeken werd door het verplegend personeel. Het is voor een deel hun schuld, ik had gezegd dat het pijnlijk was en of ze me iets konden geven, dan hadden ze me maar vroeger een tepelhoedje moeten geven! Bij een eventueel volgend kindje zal ik zeker opnieuw proberen BV te geven, maar onmiddellijk met tepelhoedje, of ze het graag hebben of niet.

De uitleg over de flesjes was minimaal. Dus dan begin je op het net te surfen en wat denk je, op de site van Nutricia (ons zoontje had in het ziekenhuis Nutrilon gekregen) vind je dus absoluut helemaal niks terug over de eerste voeding. Bilijkbaar zou dit bij wet verboden zijn, omdat BV gestimuleerd wordt. Tof! Dus staaltjes opsturen, al wat je wil, maar uitleg, nee hoor.

En dan krijg je je omgeving op je dak. Gelukkig begreep de familie onze keuze, maar het waren mensen die ik amper kende die me vroegen of ik BV niet zag zitten. Vond ik wel schaamteloos, iemand die mij nauwelijks kent die me naar de toestand van mijn borsten vraagt. Het is alsof je een slechte moeder bent als je geen BV geeft.
Vanaf het eerste flesje dat ik ons ventje gegeven heb, voelde ik me een stuk beter omdat ik die pijn niet meer moest ondergaan. Hij zal ook gevoeld hebben dat ik veel meer onspannen was, dus het was voor hem ook beter. Een gelukkige moeder zorgt voor een gelukkige baby.

De eerste keer bij K&G was ook weer een steek in mijn hart. Toen hadden we nog niet de juiste voeding gevonden, met als gevolg dat ons ventje veel krampjes had. Reactie van de dokter: "ja, dat heb je wel meer bij kindjes die FV geven, probeer de volgende keer toch BV te geven. Dan kan je kindje ook last hebben van krampjes, maar toch minder". Je kunt je niet voorstellen wat dat met me deed.

De volgende die me naar BV vraagt, die zal de hele lading op zijn dak krijgen. Ik ben nog steeds verontwaardigd door heel het gedoe. Ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt, dus laat iedereen daar ook eens respect voor hebben.

Trouwens, als in BV alles zit dat je baby nodig heeft, waarom krijgen baby's die BV krijgen dan een spuit vitamine K? Dat krijg je dan, dat ik redenen ga zoeken waarom BV toch niet het allerbeste zou zijn.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]

< vorige pagina