< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Kleuters » toetertesten

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Topic nog actief: Klik hier om naar het actieve gedeelte te gaan]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Kleuters
toetertesten
27/01/2007 @ 19:39
FLIE

Hallo,

Kan iemand mij meer info geven over de zogenaamde toetertesten van de 3de kleuterklas? De schoolrijpheidstesten die worden uitgevoerd in de maand februari.

Ik zou graag willen weten wat de kleuters moeten scoren om goed te zitten en wat het minimum / gemiddelde is?

Groetjes

Link naar deze reactie
28/01/2007 @ 13:03
FLIE

Geen kleuterjuffen onder ons??

Link naar deze reactie
28/01/2007 @ 14:06
Nicole

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb hetolboekje van mijn dochter erop nagelezen, maar er staan geen minimale scores in.
Alleen die van de toetsen voor de hoogste klassen.
Kan je helaas dus niet helpen.

groetjes Nicole

Link naar deze reactie
30/03/2007 @ 20:33
lesley&co

Hoi

Het is al van even gelden dat je dit berichtje gepost hebt, maar ik kom nu nog maar voor de eerste keer op dit onderwerp kijken.

Ik ben een kleuterjuf en kan je dus wel wat meer vertellen over die toetertesten. In de eerste helft van het schooljaar nemen we een toetertest af, de tweede helft van het jaar nemen we een contrabastest af. Dit komt overeen met een toetertest maar is moeilijker.

Ik geef les in een 100% alochtonen school. Bij ons scoren de kinderen zeer zwak! ze halen vaak amper de helft van de punten. Om een goede score te hebben mogen de kinderen eigelijk maar een paar fouten hebben.

Moest de scoren laag zijn wees dan niet bang. Dit geeft een goede indicatie van wat je kind kan en wat er nog niet goed gaat. Hier kan je dan thuis verder op oefenen.

nog meer vragen, vraag maar ....

lesley&co

Link naar deze reactie
16/05/2007 @ 12:55

Hier ook nog een late reactie op je berichtje...
Ik ben zelf kleuterleidster van de 3de kleuterklas. Ook bij ons worden deze testen afgenomen in januari/februari en de kontrabastest in juni.
Deze testen zijn schoolrijpheidstesten, dus deze test zegt niets of het feit of een kind dom of slim is. Deze test wordt afgenomen of je kind over de nodige baggage beschikt en rijp is om naar het 1ste leerjaar te gaan.
Door deze test af te nemen in januari kan er gezien worden op welke punten je kind afvalt en kan hier door de juf aan gewerkt worden. Mocht je kind algemeen de test niet goed hebben gedaan dan wil dit zeggen dat je kind op dit moment nog niet schoolrijp is. Om er zeker van te zijn dat de school geen ongelukkige beslissingen neemt wordt daarom op het einde van het schooljaar de kontrabastest afgenomen.
Vooral kinderen die op het einde van het jaar verjaren (november-december) durven wel eens uitvallen op deze test omdat zij bijna een jaar in leeftijd verschillen met kinderen die in januari geboren zijn. Ook jongens durven soms wel zwakker scoren omdat zij meestal langer 'speels' blijven dan meisjes.
Mocht je nog met vragen zitten...laat maar iets weten!

Link naar deze reactie
27/06/2007 @ 19:32

hallo,
ik ben al een hele tijd op zoek naar een voorbeeld van de toetertest en kontrabastest, tevergeefs..
ik vind deze nergens. kan iemand mij hierbij helpen ???
alvast bedankt ! mailtje altijd welkom! groeten, Delphine

Link naar deze reactie
10/07/2007 @ 09:48
lesley

Online Status Bekijk profiel
Hoi

Ik ben een kleuterjuf in de 3e kleuterklas. Wij nemen die testen jaarlijks af. Ik zal eens een kijkje nemen of ik er thuis nog een heb liggen.

Ik zou je wel graag een tip geven om je kind deze niet al te veel te laten doen. Op de duur kent hij/zij de test vanbuiten en dat is ook niet de bedoeling. Neem hem 1 keer af en dan kan je daaruit afleiden wat hij/zijn nog niet goed kan. Gebruik dan evenueel oefeneningenboekjes om de moeilijkheden te ondersteunen.

Ik zeg dit maar, als je kind de test al een aantal keer gedaan heeft is er geen representatie meer mogelijk he. Dat zou zonde zijn, want dan krijgt de juf misschien een fout beeld van je kindje.

ik zoek even en dan scan ik hem wel ff in, kan je niets beloven, maar doe mijn best.

xxx
lesley

Link naar deze reactie
29/09/2007 @ 16:50

beste

ik ben op zoek naar de toetertesten en de contrabastesten. Is er iemand die voor mij hier voorbeelden van heeft? Zijn dat eigenlijk allemaal dezelfde testen of kunnen die van school tot school verschillen? En hoe gaat dat eigenlijk juist in zijn werk? En hoe worden deze testen beoordeeld?

Alvast bedankt voor de moeite.

groetjes san

Link naar deze reactie
12/01/2008 @ 13:06

Wie kan mij de toetertestjes van de 3de kleuterklas toesuren?

Mvg

Link naar deze reactie
12/01/2008 @ 16:33
B

Sorry mensen, maar ik denk dat het echt niet de bedoeling is dat je thuis die testen hebt en eventueel eens laat maken door je kleuter... De kleuterjuffen hebben dan weer geen duidelijk beeld van je kleuter!
Als je bezorgd bent, is het dan niet beter om eens aan de juf van je kleuter te gaan vragen hoe het met je kleuter gaat? Of dat je eens gaat vragen wat ze allemaal testen met zo'n test en dan die dingen gaat oefenen met je kleuter thuis?
Er zijn heel wat oefenboekjes op de markt waar je juist dezelfde dingen kunt inoefenen als wat ze vragen op de "toeter"

Link naar deze reactie
15/01/2008 @ 21:49

Hey Ellen,

Het is inderdaad niet de bedoeling dat ouders een toeterstest in handen krijgen, omdat dit voor de kleuterleidster een vertekend beeld kan geven. En daarmee is een kleuter niet geholpen.
Maar ik wil je wel graag vertellen wat voor soort oefeneningen dit zijn en wat het doel hiervan is.

Eerst en vooral, een toeterstest is geen intelligentietest, maar een test die nagaat in hoeverre je kleuter rijp is om naar het 1ste leerjaar te gaan.

Deel 1) De kleuter moet een kindje tekenen. Een kindje moet alle belangrijke lichaamsdelen bevatten. (dus geen KOP-voeter) Let bij het tekenen op de lichaamshouding van je kind en op de pengreep.

Deel 2) De kleuters krijgen telkens een voorbeeldprent met daarachter telkens 4 prenten met kleine verschillen. De kleuter moet aanduiden welke prent helemaal hetzelfde is als de voorbeeldprent. Dus ze moeten kleine verschillen ontdekken.

Deel 3) De kleuters krijgen telkens een voorbeeldprent met daarachter telkens 4 prenten met richtingsverschillen. Dus als voorbeeld staat een rechtopstaande peer....daarachter staat een links omgevallen peer, een ondersteboven peer, een rechtopstaande peer, een schuinstaande peer. De nadruk ligt hier dus op de richting.

Deel 4) De kleuters krijgen 10 verschillende prenten te zien. Ze moeten de prenten en onthouden. Nadien krijgen ze een blad met meerdere prenten en moeten ze 10 voorgaande prenten zoeken en omcirkelen.

Deel 5) Klappen in lettergrepen: de kleuters krijgen prentjes met daaronder 4 bolletjes. De kleuters moeten evenveel bolletjes kleuren als het aantal lettergrepen van het woord. Bv. VLIEGTUIG = VLIEG / TUIG dus 2 lettergrepen, dus 2 bolletjes kleuren.

Deel 6) De kleuters krijgen een voorbeeldprent met daarachter 4 andere prenten die erop lijken. De prenten bestaan nu uit wiskundige vormen. Op de voorbeeldprent staat Bv. Een kleine driehoek, een streep en een vierkant.

Deel 7) raamfiguren. De kleuters moeten een voorbeeldtekeningen exact kunnen natekenen door verschillende punten met elkaar te verbinden.

Deel 8) Rijmen. De kleuters krijgen een prent en zoeken nadien tussen 3 andere prenten het rijmwoord. Bv. Teen - been.

Deel 9) Rekenen: testen van rekenbegrippen zoals hoogste, langste, evenveel, meer, minder, één meer, één minder, ....

Dit is slechts een deel van de oefeningen.
Indien je hierrond wil werken kan je dus best een boekje aanschaffen met soortgelijke oefeningen of aan de juf extra oefeningen vragen. Vraag aan haar wat de tekorten van je kleuter zijn. Zij is er per slot van rekening om uw kindje te helpen.

Mocht je nog vragen hebben....laat maar iets weten.

Link naar deze reactie
17/03/2008 @ 13:34

Kan iemand mij enkele voorbeelden bezorgen? Of zeggen welke boekjes hiervoor het meest geschikt zijn? leeftijd 4-6 jaar of leeftijd 5-7 jaar

Link naar deze reactie
17/03/2008 @ 14:11
Katie

Hé,

Toeters en Kontrabas zijn geijkte toetsen, dwz dat de scores een beeld geven van wat een kleuter kan in vergelijking met andere kleuters van dezelfde leeftijd in Vlaanderen, de test is opgesteld door het CLB. De scores houden ook rekening met de maand waarin je kindje geboren is, kindjes die in december geboren zijn worden 'milder' beoordeeld dan kindjes die in januari geboren zijn.
Het is dus niet de bedoeling van de test thuis reeds af te nemen want dan zegt zo'n score niets meer!

De Toeters wordt normaal gezien eerst afgenomen (begin februari)en de Kontrabas een tijd later met de kleuters die voor Toeters nogal laag scoorden (het zijn 2 verschillende maar gelijkaardige testen).

En de toetsen geven inderdaad gewoon aan of een kind klaar is om het eerste leerjaar aan te kunnen.

Groetjes, K (kleuterleidster)

Link naar deze reactie
17/03/2008 @ 14:33
SiLLie

hoi
de toetertesten zijn maar een onderdeel om te kijken of je kleuter schoolrijp is hé!
sociale vaardigheden, motoriek en nog veel meer tellen ook mee om te beslissen of een kleuter 'rijp' is om naar het eerste leerjaar te gaan.
Dus maar je er maar geen zorgen over, het gaat niet alleen om de behaalde score op een toeter of een contrabas.
Groetjes van SiLLie (ook een kleuterleidster)

Link naar deze reactie
17/03/2008 @ 19:01
B

Rita, hoe oud is je kindje?

Link naar deze reactie
18/03/2008 @ 09:29

Laat de kleutertjes toch lekker kleutertjes zijn!
Die testen zijn toch geen toetsen of strijd om het beste te scoren!!

Is je kindje nog niet klaar om naar het 1ste studiejaar te gaan, dan is dat zo, dat is toch geen ramp?
En als je thuis gaat zitten oefenen zodat ze hun testjes vanbuiten kennen, en verder niet eens begrijpen waar ze mee bezig zijn, dan krijgen ze dubbel zoveel problemen in het 1ste.

Laat je kleutertje gewoon nog even lekker genieten van de onbezonnen kleuterschool.
Ze gaan in hun verdere leventje nog genoeg moeten studeren hoor!
Waar zijn we toch mee bezig vraag ik me soms af

xxx

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]