< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Soms gaat het mis... » mijn schildklier werkt te traag!! Help!!

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Soms gaat het mis...
mijn schildklier werkt te traag!! Help!!
09/02/2007 @ 15:16
An

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi iedereen

Ik heb net naar de dokter gebeld voor de bloeduitslag van de testen van gisteren. Nu werkt mijn schildklier blijkbaar te traag... Voor ik zwanger was, werkte hij te snel (ik had de ziekte van graves)!! Waarschijnlijk daardoor dat ik teveel ben bijgekomen.
Heeft er iemand een idee welk effect dat zal hebben op mijn babytje? Ik mag pas volgende week naar de "schildklier"-dokter...

Help! Ik maak me zorgen!!

Link naar deze reactie
09/02/2007 @ 17:32
snuffie

Hoi An,

Ik weet niet of ik je echt kan helpen, maar ik zal opschrijven wat ik erover weet.

Bij mij werd Graves enkele weken geleden vastgesteld, vandaar dat ik me ook een beetje gaan verdiepen ben in schildklieraandoeningen... Ik heb dan wel het omgekeerde dan jij, maar toch...

Ik denk dat er veel afhangt van hoe lang je al hypothyroied bent. Waarschijnlijk is het pas tijdens je zwangerschap begonnen, want vrouwen met een te traag (ook met een te sterk) werkende schildklier raken doorgaans niet makkelijk zwanger.

Het is zeker belangrijk dat je behandeld wordt, want onbehandeld zou de kans op een baby met mentale achterstand vergroten. Maar maak je niet teveel zorgen, het feit dat je binnenkort naar de endocrinoloog kan, is erg hoopgevend. Er zal dan wschl onmiddellijk met een behandeling gestart worden, zodat je kindje geen hinder meer ondervindt van jouw aandoening.

Je kan ook altijd eens zoeken op google, als je 'hypothyreoidie en zwangerschap' intikt, kom je al heel wat artikels tegen. Er bestaan ook forums van patienten met schildklierproblemen.

Veel succes en hopelijk zullen de schildkliertoestanden bij ons allebei snel onder controle kunnen gebracht worden.

Groetjes
Snuffie

Link naar deze reactie
09/02/2007 @ 17:33
snuffie

Ah ja trouwens, ik ben ondertussen 15 weken zwanger, maar ben niet ingetekend op deze pc, dus je ziet mijn banner niet...

Link naar deze reactie
09/02/2007 @ 18:27
An

Hoi Snuffie,

bedankt voor je reactie!

Het rare is dat ik voor ik voor ik zwanger was ook de ziekte van graves had. Ben dan, ondanks mijn ziekte toch zwanger geraakt. En nu dan dit. Misschien wel goed nieuws is dat mijn waarden in mijn bloed vorige maand wel nog goed waren... Ik heb nu een voorschrift doorgefaxt gekregen en ik moet om te beginnen elke dag een pilletje nemen. Volgende maandag moet ik naar de dokter. Dat is mijn grootste nachtmerrie, dat mijn kindje mentale achterstand zou hebben door mij...
Denk je dat het al schade heeft ondervonden?

Groetjes,
An

Link naar deze reactie
10/02/2007 @ 10:12
snuffie

Hoi,

Als ik het zo lees, hoef je je nergens druk om te maken hoor. Vorige maand waren je bloedwaarden nog goed, en voor zover ik weet is de belangrijkste periode van hersenontwikkeling in de eerste drie maanden van de zwangerschap. Dus daar ben je al ruimschoots voorbij.

Jullie zijn er echt goed op tijd bij, je neemt nu al medicatie. Je had het gewoon niet sneller kunnen merken, wel. Goed dat je bloedwaarden elke maand opgevolgd worden! Meestal doen ze dat maar om de drie maanden of zo. Maar met je Graves-voorgeschiedenis, zal men wschl beslist hebben van het wat frequenter op te volgen.

Nam je al medicatie voor Graves? Het zou kunnen dat die medicatie in de loop van de zwangerschap wat te zwaar gedoseerd is geraakt. Ik neem nu PTU, en mijn bloedspiegel wordt wekelijks in de gaten gehouden om te zien of ik niet overgedoseerd raak. Want dan krijg ik ook hypo zoals jij en zal ik andere medicatie moeten slikken.

Mijn moeder is huisarts en die beweert met 100% zekerheid dat je je geen zorgen moet maken als je schildklieraandoening opgevolgd wordt tijdens de zwangerschap en als je behandeling krijgt indien nodig. Dus ik probeer ook maar te genieten en niet te denken aan de complicaties die Graves kan hebben voor de zwangerschap of het babietje.

Je zal zien, het komt allemaal op zijn pootjes terecht!

Is dit trouwens je eerste kindje?

Snuffie

Link naar deze reactie
10/02/2007 @ 19:40
An

Hoi Snuffie,

het is mijn eerste kindje, ja. Ik heb wel al een miskraam gehad. Waarschijnlijk ten gevolge van de ziekte van graves. Toen heb ik een aantal maanden medicatie, ptu, genomen en toen ik opnieuw zwanger was, was die medicatie blijkbaar niet meer nodig. Mijn bloedwaarden waren goed. Schijnt dat het nog voorkomt tijdens een zwangerschap, dat de ziekte tijdelijk verdwijnt. Het zal waarscijnlijk terugkomen na de bevalling. (Ik zie er al tegen op!)Ik vraag zelf elke maand om mijn bloed te controleren. Gewoon voor de zekerheid. Nu ging ik donderdag naar de gyn en die zei dat ik teveel was bijgekomen en dat ik moest opletten met suiker en vet. Maar ik eet helemaal niet veel vet en suiker. Eet sinds een maand en een half volgens het boek van sonja kimpen; gezond leven, makkelijker dan je denkt. Gewoon omdat ik niet teveel wil bijkomen maar toch gezond wil eten. Omdat ik ook sinds 2 weken af en toe heel erge hoofdpijn heb, dacht hij aan een beginnende zwangerschapsvergifteging... Blijkbaar dus niet... Ik maak mij gewoon zorgen omdat ik me herinner dat de gyn zei, dat het beter een te snel werkende schildklier had tijdens de zwangerschap, dan een te traag werkende. Alle, voor het kindje dan toch.
In ieder geval, ik hoop dat je gelijk hebt en dat mijn kindje nog geen schade heeft opgelopen.
Heb je er een idee van wanneer de medicatie aanslaat nu? Bij een te snel werkende was dat 4 weken tot 6 weken, hebben ze mij gezegd. Maar omgekeerd weet ik het niet!

Groetjes,
An

Link naar deze reactie
10/02/2007 @ 22:56
snuffie

Hoi An,

Ik kan je helaas niet vertellen wanneer de medicatie zal aanslaan. Vraag dat volgende week zeker maar aan de dokter.

Ik begrijp dat je je zorgen maakt hoor, ik zou dat ook doen (en doe het nu overigens ook al, hoewel met de baby alles voorlopig goed lijkt te gaan).

Het is heel knap van je dat je op je eten let, maar zorg zeker dat je voldoende binnen krijgt van alles. Van de kilo's zou ik me nu niet teveel aantrekken. Ik was er bij mijn eerste zwangerschap ook 23 bij, en die zijn er allemaal vlotjes afgegaan (zonder moeite, en dat was ook nog voor ik Graves kreeg, haha). Ik weet niet wat die hypothyreoidie precies met je lichaam doet kwestie van vet opslaan enzo, maar je kindje mag in elk geval geen voedingsstoffen tekort komen...

Als het trouwens een troost mag zijn, ik ken ook iemand die Graves had en zwanger werd, en de ziekte is na haar zwangerschap nooit meer teruggekomen. De kans dat je er helemaal vanaf bent bestaat dus ook. Ik leef in elk geval op die hoop dat het over enkele maanden wel helemaal voorbij zal zijn. En als dat niet zo is, dan weet ik tenminste dat het goed behandeld kan worden na de zwangerschap. Nu kunnen ze niet veel doen natuurlijk, want bepaalde medicatie mag niet tot bij het kindje komen. De PTU mag blijkbaar wel. Hoe dat in jouw geval zit, zal de arts je wel uitleggen.

Probeer er maar niet te erg over in te zitten. Het komt allemaal goed hoor! Ik heb wel gehoord dat ze na de bevalling de mama en het kindje wat beter in de gaten houden ivm schildklierwerking. Door de hormonen kan het dan allemaal weer wat op hol slaan enzo. En men wil natuurlijk zeker zijn dat de schildklier van de baby werkt zoals het moet. In mijn geval betekent dat dat ik wschl 7 dagen in het ziekenhuis moet blijven. Of het bij jou ook zo zal zijn, weet ik niet.

In elk geval, probeer nog wat te genieten van het weekend!

Groetjes
Snuffie

Link naar deze reactie
13/02/2007 @ 08:35
An

Hoi iedereen,

ik ben gisteren bij de dokter geweest. Ze heeft me veel verteld maar ik heb er heel weinig van verstaan of toch heel weinig van onthouden. Wat ik wel nog weet is, dat ik me voorlopig niet al teveel zorgen moet maken over de baby. Achterstand zal het wellicht niet hebben omdat het over een korte periode gaat dat mijn schildklier te traag heeft gewerkt. Er wordt wel vrijdag een echo gemaakt van de schildklier van mijn kindje. En er is bloed getrokken om te zien ofdat ik geen antistoffen maak tegen... waartegen ben ik vergeten... In ieder geval, die antistoffen dat zou ook niet goed zijn. Maar ik ben wel een beetje gerustgesteld.
Ik moet nu 100mg elthyrone nemen.
Duimen voor vrijdag iedereen!!

Groetjes,
An

Link naar deze reactie
01/03/2007 @ 21:24
snuffie

Hoi An,

Hoe is het nog geweest met die echo? Alles OK?

Ik las onlangs dat er ook Hashimoto bestaat, een variant van schildklierziekte waarbij je eerst overfunctie hebt, en daarna onderfunctie. Tengevolge van een chronische ontsteking van de schildklier. Het heeft ook te maken met het al dan niet hebben van bepaalde antistoffen enzo.

Hopelijk krijg je binnenkort meer nieuws en weet je waar je aan toe bent.

Ik denk dat we ons om onze kindjes niet teveel zorgen moeten maken. Het zijn vooral de mama's die last lijken te hebben (allez, toch in mijn geval...)

Groetjes
Snuffie

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]