[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 10/02/2007 @ 12:38 akiki | Hoi, Ik zit met een erg technische vraag. Een tiental dagen geleden heb ik een curretage gehad na een zwangerschap van acht weken. De dag van de curretage kwam de miskraam spontaan op gang en ben ik heftig beginnen bloeden. Ik had dus al veel bloed verloren vooraleer ik binnen ging voor de curretage. Op het vervolgonderzoek, een week na de curretage, zei de gynae dat de curretage goed is verlopen: alles is proper verwijderd, het slijmvlies was na een week al herstellende en mijn baarmoeder krimpt mooi in. Mijn vriend en ik zouden liever geen tijd verspillen en zouden liever gauw terug gaan klussen. Probleem is: we hebben er geen idee van hoe lang het duurt vooraleer een baarmoederslijmvlies terug een goeie dikte heeft? En we weten ook niet hoe lang het duurt vooraleer je een eisprong krijgt na een miskraam? Liefst van al willen we geen risico nemen, we willen dus niet klussen als mijn slijmvlies nog niet dik genoeg is. Maar is het mogelijk dat mijn eisprong wat later zal komen dan normaal, en dat mijn slijmvlies bijvoorbeeld al twee weken na de curretage is hersteld? Dan houdt er ons toch niets tegen om al terug te beginnen klussen? Veel technische vraagjes dus... Wie weet hier veel over of weet waar ik info kan vinden? Laat het me dan weten? Akiki |
| 11/02/2007 @ 12:52 akiki | hoi, Bedankt voor jullie antwoorden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet veel wijzer ben geworden. Ik heb gisteren drie uur gesurfd op het internet in de hoop wat meer medische (wetenschappelijke) info te krijgen, maar die vond ik dus niet. Ik kwam alleen terecht op discussiefora zoals 9maand.com, waar zovele vrouwen zich dezelfde vraag stelden als ik, en waar andere vrouwen zoveel verschillende informatie op gaven. Dat wil dus zeggen dat elke vrouw andere info krijgt van haar gynae, want waar haal je die info anders. Met andere woorden, de gynae's spreken elkaar wel behoorlijk tegen! Vb. Kim, jij mocht 3 weken niet klussen? Ik mag zelf een maand niet zwemmen? Anderen mogen wel baden, klussen, vanaf 5 dagen na de curretage? En anderen moeten helemaal niet opletten, die mogen gewoon doen waar ze zich goed bij voelen? En sommigen moeten een maand de pil nemen om hun hormonen terug op plooi te laten komen? Op het internet heb ik wel info gevonden van 2 verloskundigen (dat zijn dan geen gynae's, maar kom, ze hebben toch wel veel ervaring met zwangerschappen) en die zeiden dat het geen kwaad kon om terug te klussen, vanaf dat je je daar klaar voor voelde. Als je zwanger zou worden, dan is dat het teken dat je lichaam er ook terug klaar voor is. Dat zeggen die 2 dus... Tja. Ik heb zo het gevoel dat we het zelf maar moeten uitzoeken. Dat vind ik wel behoorlijk frustrerend eigenlijk. Je wordt zo aan je lot overgelaten, na een miskraam. Ik zal nog es een goeie babbel slaan met mijn vriend, en dan zullen we dus gewoon een eerder gevoelsmatige keuze maken he. Nog es bedankt voor jullie antwoorden! Akiki |
| 11/02/2007 @ 20:04 Maartje | Hoi allemaal, Ik heb ook een miskraam gehad begin van dit jaar en direct dezelfde dag gecurreteerd.Was 12 weken zwanger. Ook bij mij was geadviseerd om pas te gaan klussen nadat je 1e menstruatie weer op gang was gekomen.De gyneacoloog gaf aan de er toch een soort wondje was ontstaan in de BM. We gaan er nu weer met volle moed tegen aan. Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk een geen dag wilde verliezen, vandaar dat ik je vraag begrijp!! Liefs M http://ncban.9maand.com/66847 |
| 11/02/2007 @ 20:06 Maartje | Ik zie dat mijn banner niet is gelukt. Ik ben ook z`on prutser. Weet echt niet hoe het moet. ![]() Liefs M. |
| 12/02/2007 @ 11:37 akiki | hoi, Bedankt voor deze antwoorden. Ik zal er van uit gaan dat mijn lichaam zelf zal aangeven of het goed is om zwanger te worden. Ik zal dus, zoals sommigen van jullie aanraden, er ontspannen mee proberen omgaan, en gewoon vrijen met mijn vriend als we er zin in hebben, maar zonder de stress van "ik wil direct terug zwanger zijn". Dat voelt voor mij immers het beste aan... Gewoon ter info, ik heb, na drie uur zoeken op het internet, maar twee teksten gevonden over dit onderwerp, die geschreven zijn door verloskundigen. Ik zet ze hieronder. We doen dan nog met deze info wat we zelf willen he. Het heeft immers geen zin om hier geforceerd mee om te gaan. Hou jullie goed, Akiki Info van een verloskundige op het internet, over miskraam met curretage: Als je een miskraam hebt, kan je wachten op een spontane uitdrijving door de baarmoeder. Dit kan weken duren. Je krijgt dan meestal een bloeding die gepaard gaat met krampen. Deze krampen kunnen flink zijn. Hiervoor mag je dan pijnstilling gebruiken. Je kunt een heel vruchtzakje verliezen of ruim bloedverlies met stolsels of weefselresten. Het voordeel van dit afwachtende beleid is dat er niet gemanipuleerd is in de baarmoeder. Kies je voor een aanvallende manier dan wordt je gecuretteerd. Onder plaatselijke verdoving of een algehele narcose wordt de baarmoedermond voorzichtig opgerekt. Daarna wordt er een zuigslangetje ingebracht en wordt de baarmoederholte leeggezogen. Dan wordt er met een curette, een instrument waarmee de holte nagekrabt wordt, gechecked of de holte ook werkelijk leeg is. Er kan dan lichte (tijdelijke) beschadiging optreden, daar het weefsel aan de binnenkant van de baarmoederholte vaak heel zacht is. Wacht je een cyclus af, dan is er weer opbouw van baarmoederslijmvlies geweest en gaat men er vanuit dat alles weer als vanouds is. Je mag er vanuit gaan als je geen cyclus afwacht en je toch zwanger wordt, het bevruchte eitje toch een goede innestelingsplaats heeft gevonden. Je hebt dan net zoveel kans als een andere zwangere vrouw op een goede zwangerschap. Na een miskraam is het heel gewoon dat de menstruatie langer op zich laat wachten. Gemiddeld wordt je na 4 tot 6 weken weer ongesteld. Mocht de menstruatie dan toch nog langer uitblijven en heb je onbeschermd gevrijd, dan kan je zwanger zijn. Vraag aan een professional (op een online-forum waar je vragen kunt stellen aan medici) Wanneer weer aan de slag na curretage? (Datum: 28-10-06) DOOR: JEANET Vorige week dinsdag heb ik met 11 weken een echo gehad waaruit bleek dat ik een missed abortion had van ons 2e kindje (we hebben gelukkig al een prachtig manneke van 1.5) De verloskundige vertelde me dat ik na een curettage, die ik vorige week vrijdag heb gehad, gelijk weer zwanger mocht worden. De gyneacoloog die me behandeld heeft had het echter over 2 maanden wachten. Wie moet ik nu geloven? Ik wil graag snel weer aan de slag maar wil dit niet ten kosten doen van mijn gezondheid. Wat is wijsheid? Ik hoop dat je me kunt helpen! Alvast bedankt! Ik wil je in eerste instantie heel veel sterkte wensen met het verlies van je "kindje". Je stelt deze vraag eigenlijk aan Liesbeth, maar ik kan hem ook wel voor je beantwoorden, zelf heb ik 3 jaar gelden ook een missed abortion gehad waarna ik een curretage heb gekregen. Tegen mij zei de gyneacoloog dat ik een cyclus moest wachten om zwanger te worden, de enige reden waarom gyneacologen dat advies geven is omdat je dan ongeveer weet hoe ver je in de cyclus zit, zodat de evt zwangerschapsduur makkelijker te berekenen. Je mag wel meteen weer zwanger worden, maar meestal duur de eerste cyclus na een curettage langer dan normaal, omdat de baarmoeder helemaal schoongemaakt is. Ook "pakt" een nieuwe zwangerschap na een curettage beter omdat er geen belemmeringen in de baarmoeder meer aanwezig zijn, zoals evt stolsels. Heel veel succes met zwanger worden en als het raak is, vind ik het wel leuk om te horen! |
| 12/02/2007 @ 11:43 akiki | hoi, @sally, ik zie nu pas dat je banner veranderd is... Heb je al meer nieuws? Ik hoop dat dit gewoon een innestelingsbloeding is, en geen mk? Laat je iets weten? @steffie, dat verhaal van je HcG klopt toch niet helemaal? Zolang je het zwangerschapshormoon aanmaakt, heb je geen eisprong, dat is waar. Maar dus, als je geen HcG meer hebt, dan pas heb je een eisprong, en dan pas is het dus ook mogelijk om zwanger te worden. Met andere woorden, je kunt toch alleen maar zwanger worden eens het hormoon uit je lichaam is? Of zie ik het te simpel? Groetjes, Akiki |
| 20/02/2007 @ 20:42 akiki | dag meiden, dit forum ligt een beetje stil de laatste week? Hoe gaat het nog met jullie? Mijn miskraam is nu exact drie weken geleden. Mijn vriend en ik hebben goed geklust, eigenlijk al sinds vijf dagen na de miskraam. Ik heb intussen geprobeerd om mijn temperatuur op te volgen, maar ik vind dat toch maar iets raars, ik geraak er niet goed wijs uit. Als ik die temperatuur moet geloven, dan had ik vrijdag of zaterdag mijn eisprong. Maar ik heb sinds vandaag bloedverlies (helderrood, wel veel minder dan bij normale menstruaties). Is het niet vroeg om nu al menstruatie te hebben? Dit kan toch geen innestelingsbloed zijn, he? Vorige keer was dat bij mij immers maar gewoon een klein druppeltje bruin bloed? Hoe en wanneer was jullie eerste menstruatie na de miskraam??? Kunnen jullie me dat vertellen? @Sunshine, ik zie op je banner dat je een dag overtijd bent? Ben je zwanger...??? Ik duim voor je!! Meiden, tot later nog es? Akiki |
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]

opnieuw klussen na miskraam