< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Kleuters » eten = een ramp!

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Kleuters
eten = een ramp!
07/03/2007 @ 10:09
Nikky

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo ,

Ik wil even wat ervaring vragen bij mensen met een soortgelijk probleem.
Mijn zoontje van nu 3 jaar heeft een probleem met eten al vanaf hij 17 mnd was ongeveer, het is met periodes beter maar meer en meer zijn er slechtere periodes waar hij dus totaal weigert van zijn eten door te slikken, het is niet zo dat hij bepaalde dingen niet lust, hij lust bijna alles, maar hij houd zijn eten dus in zijn mond zoals een hamster , ook zelf eten doet hij met moeite als ik hem moet laten doen dan zit ik er gemakkelijk een uur of 3 met aan tafel om dan amper 3 schepjes binnen te hebben, dus probeer ik hem aan te moedigen en tussen door zelf nog een lepel toe te stoppen, maar ja eens het mondje vol zit krijg je er niets meer bij he, en zo loopt hij makkelijk een uur rond met bolle kaakjes!
Het is niet zo dat hij de hele dag door snoep of drank krijgt, als we hem drank geven is het altijd appelsap, appelsiensap, of melk ( volle). Fruit dat eet hij wel graag dat gaat er zo in, smorgens is een boterham ook al zo een ramp en dat hebben we kunnen oplossen met cornflakes te geven dat eet hij wel met volle melk.
Natuurlijk door dit " probleem" is hij dus mager en vatbaar voor ziektes, eens het goed gaat met het eten mag ik zeker zijn hij binnen de korste keren ziek is en dan weer zijn gewicht verliest, hij weegt nu 11 - 11.5 kg voor een driejarige is dit dus echt laag.
We hebben al op aanraden van de dokter geprobeerd met hem iets te geven na zijn eten als beloning als hij toch iets gegeten heeft , maar dit kan ook neit blijven duren want hij heeft het al door .

zijn er soms mensen met dit probleem ook? en wat hebben jullie gedaan?
Of zijn er mensen met tips dat ik kan doen, want ik ben echt ten einde raad.

groetjes Nikky

Link naar deze reactie
17/03/2007 @ 17:28
Monica

Heb je al eens gecheckt hoe zn amandelen eruit zien??Het zou goed kunnen dat hij daar last van heeft hoor. Het doorslikken van brood en vlees vooral gaat vaak moeizaam, fruit is vaak zacht en klein.
Mn oudste al altijd wel goed maar haar amandelen waren ontzettend groot, en weggehaald.Mn jongste zit ook heel lang aan haar broodje en korstjes gaan er niet in, ook met avondeten heeft ze veel moeite met vlees, aardappels en groenten zijn fijn geprakt dus dat gaat wel weer goed. Een week terug zijn de amandelen ook bij haar eruit gehaald dus nu even wachten met goede hoop.

Veel succes,
Monica

Link naar deze reactie
24/03/2007 @ 23:32

Hier hetzelfde scenario.
Onze zoon is bijna 3 jaar en weegt net geen 11 kilo en is ook maar 87 cm groot. Eten is ook een ramp.
Als het etenstijd is, neemt hij een hapje en dan heeft hij genoeg. Niet eten, is geen snoep, geen cola, geen chips, geen ijs en hij kent d eregel vanbuiten, maar het doet hem niks!
Ik heb mezelf opgelegd er totaal geen andacht aan te schenken en als hij honger heeft zal hij wel eten!!
De kinderarts raadde me aan hem op water en brood te zetten, maar sorry dat vind ik nogal cru. Ze zei me el dat een kind van die leeftijd bv 's maandags heel geod eet, dan kan hij een ganse week verder, want een kind eet voor een week, dus... We zullen wel zien, maar negeren is de boodschap. Het heeft geen zin om met je kind 3 uur aan tafel te zitten. Eet hij niet, neem dan gewoon alles weg en bied de volgende maaltijd gewoon iets anders aan of zelfs hetzelfde, eet hij niet, geen probleem, kans gehad. normaal is dit een gouden truk, dus probeer hem gerust eens uit en laat me je ervaring weten!

Succes!
Anneke

Link naar deze reactie
12/04/2007 @ 21:47
Jippie

Hallo,

Ik had ook zo'n slechte eter. Toen ze 2 jaar was, had ze nog nooit een halve boterham gegeten. Ze woog ook heel weinig.
Ondertussen is het iets beter, ze is 3,5 en weegt ondertussen 13,5 wat nog niet veel is maar ik was zo blij dat ze eindelijk boven de 13 kg zat.

Nu eet ze beter.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze dit dikwijls ook doen om aandacht te krijgen.
We waren eerst ook heel veel met haar bezig want je wil natuurlijk wel dat je kind voldoende eet.
Aangezien dit allemaal toch niet hielp en we ondertussen 2e goede eter hadden, hebben we afgesproken om het van haar zelf te laten komen. We riepen haar zelfs niet om aan tafel te komen maar zorgden er wel voor dat het gezellig was aan tafel (met kaarsjes en al) en dat de aandacht vooral uit ging naar diegene die wel aan tafel zat.
rarara, het heeft geen 2 minuten geduurd of ze kwam zelf aan tafel zitten en wilden ook 'bij dat gezellige clubje' horen. Ik ga niet zeggen dat ze dan ook een heel bord leeg heeft gegeten, maar het begon toch al niet negatief (ze willen niet aan tafel komen, heb geen honger, toch dwingen,...) want die spanningen zijn niet echt goed voor de eetlust van je kind.

Ik heb het ooit ook gehad dat ze een hap nam van haar boterham en toen we aan school aankwamen, had ze die hap nog steeds in haar mond....

Misschien toch eens een keertje proberen om het een paar dagen echt gezellig te maken aan tafel en voor een positieve sfeer zorgen, kwaad kan dit zeker nooit !!!

PS : Ik zou ze ook niet echt een hele dag fruitsap geven want hier zitten een heleboel suikers in, waardoor ze nooit een hongergevoel gaan krijgen.

In ieder geval heel veel succes !!!!

Link naar deze reactie
12/04/2007 @ 21:57
ikke

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik werk in de kinderopvang, en daar is de gouden regel;
straffen: 1minuut apart staan, per jaar dat het kind is,
eten: 1hapje per jaar dat het kind is, (bij probleemeters natuurlijk)

in principe hebben ze daarmee niet veel gegeten, maar kunnen ze mee verder tot het tijd is tot de volgende maaltijd.
dus: 4jaar: 4schepjes eten;

succes!!

Link naar deze reactie
06/05/2007 @ 10:48
bengeltje

Online Status
hoi
het niet willen/kunnen eten kan verschillende oorzaken hebben,
het zou kunnen zijn dat je kindje last heeft van zijn amandelen,dan is het met eten verschrikkelijk drama.

ook kan het een aandachtspunt zijn,
ik heb dat toen opgelost met resultaat
die zei : niet straffen
je zet gewoon een bord eten neer met een wekker bijvb.
als de wekker afgaat is bijvb. het half uurtje eten voorbij
dan haal je het bord weg en geeft verder dus geen lekkere dingen want dan beloon je hun gedrag datt ze niet eten.
en als dat een paar keer gebeurt is gaan ze ineens netjes eten
ik hoop dat jullie er wat aan hebben

knuf bengeltje.

Link naar deze reactie
07/05/2007 @ 11:22
Tine vanop't werk...

Wat Monica daar zegt van die amandelen is zeker niet te onderschatten hoor!

Mijn zoontje (geb 17-10-2003) at ook vrij slecht, was trouwens ook vaak moe, hangerig, zeuren, en ik dacht goh, wat heb ik een moeilijk kind! Tot de kinderarts mij er deze lente op wees dat zijn poliepen eruit moesten, buisjes in de oren en meteen ook de amandelen eruit. Zij verzekerde mij dat mijn zoontje een veel makkelijker kind zou worden. Ik geloofde niet dat 't één wat met 't ander kon te maken hebben maar wat blijkt? De operatie is nu zo'n 1.5 maand geleden en 't is echt een verschil. Hij eet flinker en is op die korte tijd 2kg(!!) bijgekomen.
Hij is trouwens veel gelukkiger nu. En alerter.

Laat het een keertje nakijken, kan nooit kwaad.

Succes ermee,
Tine

Link naar deze reactie
13/05/2007 @ 13:24
Patchi

Online Status
Hoi,

Mijn dochter (5 jaar) eet nu goed, maar krijgt geen tussendoortjes als ze haar eten niet opeet, dan dek ik het af, zet het in de koelkast en ze krijgt het bij de volgende maaltijd weer gewoon voorgeschoteld. Het heeft even geduurd, maar ze eet nu goed en krijgt nu tussendoor ook wat lekkers, maar geef nooit iets lekkers omdat hij niet goed heeft gegeten en hij dan toch iets binnenkrijgt. Kinderen zijn erg slim en weten het vol te houden, want uiteindelijk krijgt hij toch dat koekje wel en gaat papa of mama overstag.

Link naar deze reactie
09/11/2007 @ 21:50
katrien

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Mijn dochter is een moeilijke eter, maar het ging beter. (Bij ons thuis werk ik ook wet een tijdstip, als de wijzer beneden is moet je bordje op zijn.)
Ik heb nu juist gehoord dat onze dochter al een maand bijna niet of zelf helemaal niet meer eet op school.

Als ze thuiskomt, maak ik nog eens warm eten klaar en dat eet ze wel op. Eigenlijk eet ze dan alles op wat ik haar voorschotel(zonder m'n uurwerksysteem). Vandaag na school, een appel, warm eten, en 2 boterhammen.

Op school zeggen ze dat het is sinds de komst van ons 2de kindje, dat ik m'n aandacht moet verdelen. Maar ze krijgt zeker evenveel aandacht, als het al niet meer is.

Wat kan ik doen.

Link naar deze reactie
12/11/2007 @ 10:27
Runa

Online Status Bekijk profiel
Tja, jij kan toch niets doen om je dochter op school te doen eten? Vind ik een beetje een gekke redenering van de school... als ze thuis nog wel goed eet, ligt het probleem toch bij hen.

Roana eet op school ook niet fantastisch. Zij is altijd al een moeilijke eter geweest. Wij werken s'avonds ook met een klokje. Bokes at ze altijd goed, maar de korstjes, die moet ze niet. Nu moet ik eerlijk zeggen, na alle moeite die we met haar hebben doorstaan, heb ik oiets van, die korstjes, voor mij hoeft dat niet. Ik doe ze er nooit af, en op een dag zal ze wel merken dat de andere kindjes hun korstjes wel opeten, en zal zij die van zichzelf ook opeten. De school maakte er wel een punt van. Ze kreeg geen nieuw boke voor ze het eerste met korst en al op had. Resultaat: ze at niks meer tijdens de middag. Toen heb ik de leerkracht gewoon verteld dat het voor ons geen punt is, en dat ik liever heb dat ze niet al teveel nadruk op leggen. Ze eet haar bokes nu wel flink op, en soms ook al eens een korstje.

Moraal van het verhaal: praat eens met de school om uit te vissen waar het precies misloopt, en maak goede afspraken rond de etenstijden.

Succes!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]