< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Soms gaat het mis... » afwijking in de chromosomen

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Soms gaat het mis...
afwijking in de chromosomen
16/03/2007 @ 11:07

Online Status Stuur bericht
Hoi allen,

wilde ook even reageren na het lezen van Kim´s verhaal....
Vorig jaar mei na 6 weken mk, augustus na 8 weken mk. toen werd ons een bloedonderzoek aangeboden. Mevrouw, zei de arts de kans dat er iets gevonden wordt is maar 1 procent...

Ja hoor, ik zat bij die 1%. een zogehete 13:14 translocatie. (kim, dit is bij jou ook het geval als ik je verhaal goed begrepen heb???) Ik moest me maar niet teveel zorgen maken want de arts kende een patient die ondanks deze afwijking toch 4 gezonde kinderen heeft gekregen...Joepie dacht ik, er is toch nog hoop....

Toen ik dit jaar februari weer overtijd was dacht ik: YES, nu moet het goed gaan....

afgelopen woensdag naar het ziekenhuis in utrecht geweest voor gesprek. Voorafgaand kregen we eerst een echo.... terwijl me moeder doorrattelt over wat ze allemaal ziet, zie ik gelijk dat het mis was....9 weken ver, maar me vruchtje leeft niet meer. Ik dacht dat ik kapot ging.

Gesprek met de gynaecoloog gehad. Ik moet 2 weken wachten, hopen dat alles er vanzelf uit komt anders alsnog naar het ziekenhuis. Nu, 2 dagen later, heb ik alle instanties gebeld die ik moest hebben. Ik kan geen 2 weken wachten, dat doet me echt te veel pijn.

zodra mijn lichaam herstelt is, gaan we over tot ivf, dan kunnen de bevruchte eitjes van te voren nagekeken worden op deze chromosoomafwijking voor ze terug geplaatst worden. Een lange weg te gaan, maar ik ben vastberaden!!!!!

het kan toch niet zo zijn dat mijn werk is het zorgen voor (ontspoorde) kinderen, maar er zelf geen 1 hebben....

kan niet bestaat niet in mijn woordenboek, ik blijf vechten!!!!!

Hopenlijk heeft iemand iets aan mijn verhaal, we moeten elkaar tenslotte ondersteunen niet waar?!! voor vragen, ben je welkom.

groetjes,
Jessica

Link naar deze reactie
22/03/2007 @ 23:44
Kim 1975

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi Jessica

Wat jammer om te horen dat jij hetzelfde moet doormaken. Wil dit nu zeggen dat jij ook drager bent van die afwijking of was die translocatie gewoon 'pech' zoals ze zeggen?

Wij gaan nu al voor de vijfde keer proberen tijdens deze derde ronde .. ik ben benieuwd of het er nu van van gaat komen.

Ik kom niet zo heel veel online vandaar mijn late reactie sorry daarvoor.

Ik hoop dat jij er al terug een beetje meer bovenop bent met jouw moeilijke nieuws dat je te verwerken hebt gekregen?

Wij proberen het positief te zien... probeer jij het ook maar vol te houden hoor meid ... Hang in there .. Een dag lopen ook wij met een blakende gezonde baby op onze arm hoor!

Vele lieve groetjes bedankt om je verhaal met ons te delen!
kim

Link naar deze reactie
06/04/2007 @ 20:12

hoi Kim,

Ja, ik ben ook drager van de translocatie.

ik geef cker niet op, alleen de arts verwacht niet dat het op de natuurlijke manier positief zal aflopen. ivf is dan een betere optie.

Ik heb inmiddels mijn curetage achter de rug en ben weer aan het werk. Valt niet echt mee, maar thuis zitten kon ik niet meer.

Ik wacht ´geduldig´ mijn menstruatiecyclussen af en ga dan de medische molen in.

ik wens jou, en alle andere a.s. moeders heel veel suc6.

liefs,
jessica

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 01:53
Maantje

Hallo Dames,

Ook ik ben een drager van een chromosomen afwijking: translocatie van chromosoom 1 en 5. Ik heb al 4 miskramen achter de rug... En nu hebben ze me aangeraden om IVF in combinatie met PGD te doen. Als ze weten welk 'probleem' je hebt kunnen ze een speciale test ontwikkelen waardoor ze de embryo's (de eicellen die bevrucht zijn met de zaadcellen) screenen, dus kijken welke de afwijking hebben en welke niet. Dan kunnen ze een 'gezonde' embryo terug plaatsen.
In Juni mag ik beginnen met een eerste poging... Ik hoop zo dat het dan eindelijk eens mag lukken, want via de natuurlijke weg proberen durf ik gewoon niet meer... We zijn ondertussen al 2 jaar 4 maanden aan het proberen en nu pas weet ik waarom ik telkens een MK had.

Ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen en vooral een gezond wondertje! We moeten er in blijven geloven dat het ons ooit wel zal lukken, de moed niet opgeven, we komen er wel.

Groetjes,

Maantje

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 09:31
Kim 1975

HOi iedereen ..

Hoe gaat het ondertussen met jullie??

Hoi maantje ..

wat rot om dat te horen maar.. aan de andere kant weet je nu wel waar de MK's vandaan komen toch? Dat is voor mij op een rare manier wel een soort troost geweest. Er zijn vele dames die de ene na de andere MK krijgen en nooit weten waarom en er dus ook niet veel aan kunnen doen.

Heb jij ondertussen dan al meer info gekregen over de vooronderzoeken e.d.? Daar ben ik het meest benieuwd naar. Mijn vriend en ik waren eigenlijk vastbesloten om het nog eens zo te proberen ( ik heb twee MK's gehad) maar het verloopt toch redelijk moeilijk eigenlijk. Er hangt redelijk wat stress boven ook al proberen we allebei om er niet teveel mee bezig te zijn .. toch als de vruchtbare periode eraan komt .. voel je de druk die er opligt wel vind ik.

De twee eerste keren waren wij zeer snel zwanger. Telkens van de eerste poging eigenlijk en nu zit ik al in ronde 7 dat begint toch al door te wegen eigenlijk ...De emoties die ermee gepaard gaan .. de drang om zwanger te worden en dan tegelijk die angst om het kwijt te spelen. Misschien is IVF eigenlijk toch wel een betere oplossing. De dokteres had me gezegd dat het zeker geen rozengeur en maneschijn zal zijn maar .. je weet wel dat ALS het vruchtje blijft zitten ( hebben ze tegen jou ook gezegd dat je hier maar 1 op 4 kans toe hebt?) je weet tenminste al dat die afwijking er niet in zit.

Hoeveel zijn jullie kansen? Bij ons 2 op 6 dat het goed gaat ...

MOet je veel hormonen enz nemen??? Moet jij naar Brussel?
Als je er graag wat meer over wil praten ben ik zeker bereid om er met jou over te babbelen hoor. Ik vind het hebben van mensen die je 'echt' begrijpen heel belangrijk. Andere vrienden van mij enz luisteren wel maar weten toch niet goed wat het is he .. ( niet dat ik het iemand toewens hoor)

Ik hoop snel iets van jou te lezen ..

Vele lieve groetjes
Kim

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 17:26
Maantje

Hoi Kim,

Het is inderdaad ergens een soort troost dat je eindelijk weet wat er mis is en wat de oorzaak is geweest van die MK's. In het begin heb ik het er wel even moeilijk mee gehad maar het is nu eenmaal zo en ik probeer het te aanvaarden. Het is erger om niet te weten wat er fout gaat.

Ze hebben mij gezegd dat je 50% kans hebt dat je de slechte chromosomen mee geeft en 50% kans dat je de goeie mee geeft. Maar elke 'gezonde' vrouw heeft zowiezo 20% kans op een MK en 80% dat het goed gaat. Voor ons is het dus 70% kans dat het fout gaat via de natuurlijke weg en maar 30% kans dat het lukt. En omdat ik 4 MK's al teveel vind heb ik besloten om maar met IVF/PGD te beginnen en ik wil ook geen tijd meer verliezen. We hebben geen probleem om zwanger te worden maar om zwanger te blijven door ons 'probleem'.

Wat de onderzoeken betreft: ik en mijn vriend hebben dus elk een chromosomenonderzoek laten doen en een hele boel andere bloedonderzoeken. Ze kijken dan je immuunsysteem na, of je geen bloedstollingsprobleem hebt enz... Mijn vriend heeft dan ook zijn zaadjes na laten kijken, die waren gelukkig goed. En verder heb ik een hysteroscopie laten doen, dan kijken ze of er geen afwijkingen zijn in de baarmoeder en eileiders. Dit onderzoek moet ik volgende week nog eens laten doen omdat ik in maart mijn laatste mk heb gehad, ze willen zien dat mijn baarmoeder schoon is en dat alles gunstig is om met IVF te beginnen. Voor je met IVF begint moet jij en je partner nog eens bloed laten nemen om dan die speciale test te laten ontwikkelen die ze dan gebruiken om PGD op je embryo's te doen.

http://www.stilverlangen.com/onderzoeken/pgd.php --> hier wat uitleg over PGD

Verder moet ik eerst een x-aantal dagen de pil nemen vanaf de eerste dag van mijn volgende menstruatie en dan zal ik mijn schema krijgen wat ik allemaal zal moeten doen. Welke dag en hoeveel hormonen enz ik zal moeten nemen. Dan zal ik ook om de 2 dagen voor een bloedtest en echo moeten gaan om te kijken hoeveel eicellen er zijn. Want het is belangrijk dat je veel eicellen hebt, zodat ze er veel kunnen nakijken welke die afwijking hebben en welke niet hé. Dan heb je meer kansen dat er een 'gezonde' bij is.

Het zal inderdaad geen rozengeur en maneschijn zijn maar ik wil zeker al mijn kansen benutten. Want zoals ik nu bezig was, was het ook geen pretje. Nu valt de druk weg dat je moet klussen en uitzoeken wat je vruchtbare dagen zijn en dan bang afwachten of je zwanger mag blijven of niet. Nu ligt alles in handen van het IVF team. Ze hebben me ook eerlijk gezegd dat de kans erin zit dat het de eerste keren niet lukt maar dat ik niet hoef te panikeren. Ze hebben me ook gezegd dat er al veel koppels zijn met een chromosoom afwijking die nu toch een gezond kindje hebben. Ach ja, we zullen wel zien. Ik ben blij dat ik bijna mag beginnen maar ik ga ook voor ogen houden dat het niks kan worden.
Binnenkort als ik bezig ben, dan kan ik je meer vertellen over mijn IVF/PGD traject. Ik ga trouwens naar LIFE een fertiliteitscentrum in Leuven.

Ik wil zeker graag met je verder praten, want ik ben ook van mening dat lotgenootjes je beter begrijpen. Mijn familie, vrienden en collega's luisteren wel maar snappen niet hoe ik me voel. En ik heb wel behoefte om er met lotgenootjes erover te praten en onze ervaringen te delen.

Ik hoop voor jullie dat het lukt om via de natuurlijke weg
toch zwanger te blijven en dat alles goed mag gaan! Je moet voor jezelf uitmaken of je in de medische molen wil stappen of niet. Maar na 4 keer is het voor mij genoeg geweest. En ik word er 32 dit jaar dus het mag eens vooruit gaan.

Groetjes!

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 18:18
Maantje

Nog even dit: Weet je wat ik nu wel vervelend vind... Ik voel dat ik mijn eisprong ga krijgen en heb net een ovulatietestje gedaan en die is positief... Dus nu vind ik het zo jammer dat ik er niet kan voor gaan. Want als ik nu zwanger zou worden en het loopt fout af dan zijn we weer enkele maanden verder eer ik dan kan beginnen met IVF. Spijtig dat er geen test bestaat die je zegt dat het nu een (ei)sprong zonder afwijkingen is...

Groetjes!

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 16:23
Kim 1975

Ja dat was ik ook net aan het denken .. al die maanden dat het niet lukt zijn dat toch geen gezonde eitjes die weggaan .. maar daar mogen we niet teveel bij stilstaan he. Want er is waarschijnlijk ook wel een reden waarom ze niet bevrucht worden vermoed ik.

Ik heb je trouwens een persoonlijk berichtje gestuurd. Ik weet niet goed hoe dat werkt dus ik hoop dat je het krijgt. Heb er mijn msn adres ingezet.

Vele groetjes
Kim

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 16:23
Kim 1975

heb jij trouwens het dagboek van IVF al gelezen op deze site??

Ben jij je al gaan informeren op bepaalde sites of in boeken? ZO ja dewelke kan je aanraden?

Lieve groetjes
Kim

[Laatst gewijzigd door Kim 1975 - 22/04/2007 @ 00:29] - Link naar deze reactie
23/04/2007 @ 13:32
Maantje

Hey Kim,

Ik heb je pb'tje ontvangen en er eentje terug gestuurd!

Ik heb veel info van het fertiliteitsziekenhuis mee gekregen. Maar dit is ook een goede site waar je het één en ander kan lezen over IVF en PGD: http://www.brusselsivf.be/taalkeuze.aspx

Het IVF dagboek op deze site heb ik denk ik nog niet gelezen.

Bha, morgen moet ik die Hysteroscopie laten doen... Even op mijn tanden bijten en dan ben ik er weer vanaf.

Groetjes!

Link naar deze reactie
25/04/2007 @ 15:18
ilse(ily)

Hoi Kim,
Tijdens het lezen van jouw verhaal kreeg ik kippevel. Ik leef met je mee. Ik wil je veel succes wensen en hopelijk komt jouw hartewens snel uit.
Groetjes Ilse

Link naar deze reactie
27/04/2007 @ 08:06
Kim 1975

Hoi Ilse

Bedankt voor je steun en medeleven... Wij kunnen hier allemaal op dit topic positieve mensen die voor ons duimen gebruiken hoor.

Hoe ben jij hier eigenlijk beland?

Gaat bij jou momenteel alles voorspoedig? Hopelijk komt jouw droom ook snel uit.

Vele lieve groetjes
kim

Link naar deze reactie
01/05/2007 @ 12:15
Kim 1975

Spannende tijden voor iedereen hier !!!!

ik hoop dat de dromen van ons allemaal mogen uitkomen! dat alles voorspoedig en in volle gezondheid mag verlopen..

Ik ben dus inderdaad zoals kan zien overtijd .. ben normaal superstipt met mijn regels. Nu teste ik deze morgend en ... negatief .... Ik had nochtans al een hele tijd het gevoel dat het toch zo zou kunnen zijn.
Indien ik niet zwanger ben waarom blijven mijn regels dan weg....? Ik hoop dat er geen bijkomende complicaties komen .. ik heb na de 2 miskramen en de slechts kleine kans op een gezonde foeutus ( 2 op 6kans dat het goed gaat) al genoeg aan mijn hoofd...

vele beetje met wanhoop groetjes

Kim

[Laatst gewijzigd door Kim 1975 - 02/05/2007 @ 10:40] - Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]

< vorige pagina