< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Baby's voeding » Vraagjes over groentepap

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Baby's voeding
Vraagjes over groentepap
18/03/2007 @ 14:31
nieke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo mama's,

ik zit met enkele vragen. Onze meid eet sinds 3 weken groentepap en sinds vorige week gaat dat eigenlijk al heel goed. Na haar patatjes geef ik nog 120 ml melk. Want ze krijgt ongeveer 110 gram groentepap. Dat drinkt ze goed op. Nu vroeg ik mij af wanneer je die hoeveelheid groentepap mag opdrijven zodat het flesje kan weggelaten worden. Of is het de bedoeling dat ze nog enkele maanden melk na de groentepap drinkt? Hoe hebben jullie dat gedaan?

En dan het eten zelf! Een groot smosfestijn zal ik het maar noemen.... Ze ziet er verschrikkelijk uit na haar groentepapje. Haar slabbetje (en er is echt geen grotere maat meer) heeft grotendeels de kleur van de patatjes. Tot daar nog aan toe, maar haar gezicht hangt helemaal vol, haar handen ook, haar t-shirt is nadien klaar voor de was (zelfs met opgestroopte mouwen kan ik het niet proper houden), 's avonds haal ik nog snotpietjes uit haar neus met kleurtje groentepap. Ze zit voortdurend met haar handjes in haar mondje, dan met haar handjes aan haar relax (had ik maar een afwasbare gekocht ), aan haar hoofdje. Ze graait voortdurend naar de lepel, gevolgd door een gevecht om die terug te krijgen. Hetgeen op de lepel lag, ligt dan wel ergens op de grond. En om mama dan helemaal gek te krijgen begint ze te proesten of te niezen, waardoor mama ook vol hangt. Goed, ik moet er wel om lachen, maar da's eerder uit pure wanhoop , bergen was! Mijn moeder kwam daarstraks langs en kon het niet geloven dat ze er zo uitzag. Nu is het niet dat ik een leek ben in het geven van groentepap, want mijn moeder vangt kindjes op, dus ik heb al tientallen ukjes hun patatjes gegeven, allemaal behoorlijk proper, maar mijn eigen dochter? Nope! Iemand tips om dit iets properder te laten verlopen. Allemaal welkom, hoor! Gaat dit over naarmate ze ouder wordt, of is dat valse hoop?

Bedankt en vele groetjes!

Link naar deze reactie
18/03/2007 @ 15:14

Hoikes

Nieke, zal wel dat je het op den duur niet meer leuk vindt zeg. Iig, tis wel fijn dat je meid zo goed eet.

Bij ons deed ik het zo: eerst fruitpap en daarna nog bv. TOen ze doorhad dat de fruitpap ook best lekker is en voedzaam, bouwde ik dat gewoon af. Als haar bordje uit was, gaf ik geen melk meer nadien. Na 2 weken gaf ik ook groentepap (smiddags, fruitpap rond 15u)

Over het morsen. Misschien kan je dochterlief iets in haar handen geven tijdens het eten? Iets dat liefst ook afwasbaar is . Op die manier kan ze ook niet aan de andere dingen komen zoals haar haar en mond. Verder denk ik zo direct niet aan iets.
Je hebt wel zo van die afwasbare slabben, in plastic. Als je daaronder ook nog een katoenen aandoet, is haar halsje ook wat meer beschermd. Je hebt er met volledige mouwen zelfs. Natuurlijk zijn die wel duurder, maar als ze gewoon af te wrijven zijn, heb je ook niet zo'n was daarmee.

En nu moet ik ff lachen (grapje hoor): kan je haar geen muts aandoen!! Hihi. Sorry, kon het me niet laten. Zie haar al zitten, ocharme.

Iig, veel succes !!!!

Laat je iets weten?

Groetjes
Caro

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 05:59

misschien een tip; er bestaan ook slabbetjes met mouwen aan! Zo blijft tenminste haar T-shirt proper!

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 08:56
Ferkateli

Online Status Stuur bericht
Ik heb Ferre dit weekend zijn eerste groentenpapje gegeven en ja hoor, hij zag helemaal oranje! Ik had 150g gemaakt, en het bordje was helemaal leeg, maar hoeveel hij juist echt binnenheeft, kan ik niet zeggen . Ik ben wel bijzonder trots dat het zo goed ging, hij heeft geeneens geweigerd, vond het geweldig die brij in z'n mond (en aan zijn handen/relax, kleren.

Over het afbouwen van de melk erna: op K&G zeiden ze me dat Ferre op deze leeftijd 150à300g mag krijgen (maar 300g was echt wel maximum). Dus volgens mij was je de melk echt wel afbouwen en meer groentjes geven. Misschien wel een beetje water geven achteraf, om haar toch wat extra vocht te geven.

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 09:00
Kimmy

Tips over de slabbetjes heb je al gekregen, meer heb ik er ook niet

Wat betreft de melk na de groentjes: normaal gezien is het de bedoeling dat je een melkmaaltijd volledig vervangt door een fruit- of groentenpap. Wij begonnen met fruitpap, gaven nog een dag of 4 wat melk achterna, maar daarna at hij al direct 150 -200 g groentjes (grote eter). Op 5 maanden dan groenten, daar at hij dag 1 150 g van en kreeg een kleine fles achterna, dag 2 at hij al 300!!!! g en kreeg hij dus geen fles meer. Het hangt er een beetje vanaf dus. Ik zou zeggen dat je stilaan kan proberen van nog iets meer groentjes te geven en de melk nog wat kan afbouwen. Voor veel kindjes denk ik dat 150 g zowat de portie is, dat is ook de heoveelheid uit een potje als ik mij niet vergis. Maar je hebt altijd grote en kleine eters he

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 09:48
vlinder

Ik ben hier ook een week of 3 bezig met groentenpap en Milan hangt ook vol!!!

Ik leg nu een tetradoek in de relax, zet hem er dan in (alleen met z'n pamper aan-> zeker bij wortels!), dan een slabbetje en daarover een plastic slabbetje (hema/h&m), en nu doe ik telkens z'n handjes weg als hij ze in z'n mond wil steken!
EN het gaat beter!

HIj eet nu al flink 200gr op en ik heb de indruk dat hij nog wel zou kunnen eten, ik geef hem geen fles meer erna.
Nu lees ik dat je mag opdrijven tot 300gr, dat wist ik niet.
Ik had gehoord dat ze ongeveer de hoeveelheid moeten eten dan dat ze drinken, milan drinkt 180cc+ 6schepjes, dus 200cc, daarmee dat ik 200gr groentenpap geef....
Maar na 3u heeft hij alweer grote honger en drinkt hij z'n fles helemaal leeg, terwijl hij de andere flessen bijna nooit leeg drinkt!

Ik zal dus eens opdrijven tot 300gr (dat lijkt zoveel é ), maar ja, teveel eten zullen ze nooit doen zeker?
Ik denk dat ik vandaag eens ga starten met fruitpap erbij (15u) ben eens benieuwd, daar is het toch gewoon 2stukken fruit en appelsien é??

Geven jullie jullie kindjes iets te drinken bij de groentenpap? Ik heb al gehoord van roosevicee maar ik heb eens gekeken en ik vind dat daar toch veel suiker inzit...
Ik dacht aan water te geven, maar 'k vraag mij af of hij dat zal lusten.
Kind&Gezin zei: doe er 1 schepje poeder bij....
wat doen jullie?

groetjes

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 12:59
k'tje

Amai, als ik al die verhalen hier lees, besef ik pas hoeveel geluk ik heb gehad met mijn dochtertje. Die begon pas vol te hangen op het moment dat ze zelf leerde scheppen. Daarvoor ging het eigenlijk prima. Ik zorgde er wel meestal voor dat ze niet met haar handjes in het bordje kon komen, maar ja, een lepel afpakken of handjes in de mond... daar heb ik gelukkig geen last van gehad (of toch niet noemenswaardig).
Het was volle zomer toen wij met fruit- & groentepapjes zijn begonnen, en we hadden een zeer dorstige meid. En we gaven haar gewoon water zonder bruis. Ze is vorige week 2 geworden, en drinkt het nog steeds graag. Als we haar tussendoor eens wat anders wilden geven, dan was het thee. Bijvoorbeeld rozebottel, linde of kamille. Dat lustte ze allemaal. En ik heb nooit ergens suiker bij gedaan. Ze kende immers toch nog geen zoete smaak, en het heeft nooit problemen gegeven. Ze dronk het liefst rozebottel, maar ik weet niet of dat met de smaak, dan wel met het rode kleurtje te maken had.

Succes iedereen!!

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 14:10
nieke

Hey!

héél erg bedankt voor jullie tips! Heb het net uitgeprobeerd; tetradoek onder haar, t-shirtje uit en in hemdje eten gegeven en een lepeltje in haar handen. Dat laatste ging niet goed, want ze stak dat zelf voortdurend in haar mondje zodat ik haar patatjes er niet in kreeg. Tetradoek vol spinazie, maar da's minder erg dan de relax en dan haar hemdje ziet een heel klein beetje vuil, maar daar doe ik de t-shirt gewoon terug over (ziet toch geen kat ). En zo'n plastic slabbetjes ga ik ook maar halen, want haar slabbetjes krijg ik niet goed proper...
Haar patatjes ga ik maar opbouwen en haar papje afbouwen en nadien gewoon nog een beetje water geven. Zal ze wel lusten, want de gulpjes badwater die ze binnenkrijgt, slikt ze ook gewoon in...

Maar die thee, lijkt me ook wel wat. Is dat dan gewone thee van Lipton of Pickwick die je maakt? Geef je die dan koud of warm.? Of is het speciale baby-thee? Ik herinner me dat er vroeger zo'n thee was, bestaande uit korreltjes om op te lossen (een ronde doos), speciaal voor baby's. Kent iemand die?

Vele groetjes

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 15:03
k'tje

Het was gewone thee die wij zelf ook drinken. Inderdaad Lipton/Pickwick/... Zo'n zakjes trekken niet in koud water, dus je moet het sowieso opwarmen. Dus ofwel kook je gewoon water, ofwel warm je het op zoals een flesje (flesverwarmer of microgolf). In dat laatste geval gebruikte ik wel enkel flessenwater. Gewoon voor de zekerheid. Maar dan is de thee wel onmiddellijk op drinkbare temperatuur. Als je het kookt, moet het nog afkoelen, natuurlijk.
Ze dronk het zowel warm als koud. Dus als ik het 's middags zette, dronk ze het flesje in de loop van de namiddag. In haar boekje van het consultatiebureau heb ik bijgeschreven: max. 150ml per dag. Ze was toen 2maanden.

Zo'n thee met korreltjes bestaat nog steeds. Ik denk van het merk Milupa of zoiets. Maar zelf heb ik het nooit gebruikt.

Link naar deze reactie
19/03/2007 @ 15:25
vlinder

ja das inderdaad milupa.
Ik heb dat in het begin aan milan gegeven omdat het goed zou zijn tegen krampen
dat hielp niet hoor... maar hij dronk dat wel graag.

maar daarna hebben ze me eens gezegd, dat je ze dan gewoon maakt aan zoet door die thee en das dan weer niet goed.....

ik heb daarnet eens water gegeven, dat vond hij toch maar niets hoor
op den duur zal hij het wel drinken zeker?

Link naar deze reactie
20/03/2007 @ 08:45
Ferkateli

Gisteren heeft Ferre op de crêche flink ineens 200g helemaal opgegeten en ik kreeg de reactie 'handjes in zijn mond? nee dat heeft ie niet gedaan'! Flinke baby op de crêche, klein plaaggeestje thuis dus . Ik ben natuurlijk wel heel trots dat het zo goed gaat, als ik andere verhalen lees van hoe een gevecht het kan zijn om de groentjes erin te krijgen.

Over het wassen van slabbetjes en dergelijke: ik heb daar eigenlijk nog geen probleem mee gehad, en het was toch worteltjesbrij dat er aan hing. Ik heb meteen alles in water gelegd en daarna nog nat in de wasmachine gestoken zodat de brij en de oranje kleur er niet kon indrogen. En het is er allemaal mooi wit weer uitgekomen. Met het plastiek bordje was ik niet zo slim geweest en dus niet meteen afgewassen. Dat is wel onomkeerbaar oranje geworden...

Die thee ga ik toch ook eens proberen, maar wel afgewisseld met water, want ik wil toch dat hij gewoon water ook lust, en niet alleen water met smaakjes ;-) Ik ben zelf een theedrinker en ik had er eigenlijk niet bij stil gestaan dat baby's dat ook al mogen hebben. Wel leuk, kunnen we straks samen aan de thee . Mogen ze alle thee?

Link naar deze reactie
10/04/2007 @ 18:53

Hoi

Katinka, al eens met citroensap geprobeerd het bordje proper te krijgen? Je kan het maar proberen he. Vuiler wordt het er in iig niet van.

Ja, goei vraag: mogen ze alle soorten thee drinken? Gudrun vindt water maar niets hoor. Ze drinkt enkele slokken en dat was het dan. Maar ben nu toch wel wat bang voor de zomer, dat ze dan niet genoeg vocht binnenkrijgt. Misschien lukken andere dranken (die geen suiker bevatten) beter?

Groetjes
Caro

Link naar deze reactie
10/04/2007 @ 19:46
Ferkateli

Ik ga de citroensap eens proberen, bedankt Caro!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]