< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Baby's uitzet » op het potje leren gaan....

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Baby's uitzet
op het potje leren gaan....
20/03/2007 @ 11:48
ik

hallo,

Ons zzontje is nu bijna 18 maanden, dus beginnen we stilaan te denken aan zindelijkheidstraining.
Maar hoe beginnen we daar aan ?

Alle sugesties zijn welkom

Greotesj

Link naar deze reactie
20/03/2007 @ 12:24
*LONE*

Online Status Stuur bericht
Over het algemeen zeggen ze dat de kindjes er klaar voor zijn als ze minstens 2 uurtjes een droge pamper hebben en komen vertellen wanneer ze pipi of kaka hebben gedaan...

Rond 18 maanden hebben wij het potje op de badkamer gezet en er verder gewoon een beetje over gepraat... Mijn zoontje ging er dan alleens opzitten met of zonder kleertjes aan, maar verder vond hij er niet veel aan...

Rond twee jaar deed hij er een heel klein plasje in en ook al waren wij heel blij, hij verschrok zo dat hij begon te huilen en er wéken niet meer opwilde!

Op 2 jaar en 2 maanden heb ik van een vriendin een boekje gekregen over een kindje dat op het potje gaat... Dat boekje vond hij gewéldig en moesten we elke avond voor het slapengaan voorlezen...
Sindsdien gaat hij er weer opzitten, maar tot voor kort deed hij er niets in.
Laatst heb ik hem dan eens in zijn blote poep laten rondlopen en toen hij écht moest deed hij er een plasje in... (hij had dus écht besef van, nu kan het niet, want ik heb geen pamper aan)
Wij waren blij en hij na weer even schrikken ook, hij vond het een heel festijn om zijn plasje door de WC te mogen kieperen en zelf af te trekken!

Sindsdien zegt hij ook wanneer hij pipi en kaka heeft gedaan...
(Pipi in pamper zegt hij dan)

We zetten hem nu dus consequent voor het eten, na het eten, voor het slapengaan en na het slapen gaan op het potje, Soms gaat er wat in, soms niet...

Onthou gewoon één ding, nooit forceren, want dan ben je nog verder van huis!
Ik laat me soms ook opjagen als mensen zeggen van; amai, die van mij was toen al droog!
Tja, die van mij niet! Elk kindje is anders toch!

Succes!!

Link naar deze reactie
20/03/2007 @ 15:58
Visseke

Online Status Bekijk profiel
Toen mijn zoontje ruim 16 maanden was hebben we hem laten "kennismaken" met 't potje.
Dit vond hij erg leuk.

We hebben hem in het begin heel consequent op 't potje gezet:
- 's morgens bij het wakker worden (ca 7.00 uur)
- tegen 9.30 uur voor het fruit
- tegen 12.00 uur voor het brood eten
- na zijn middagslaap (ca 14.30 uur)
- tegen 17.00 uur voor het warme eten
- tegen 18.45 uur voor het slapen gaan

Op een gegeven had mijn zoontje steeds vaker een droge luier.
Tijdens mijn kraamtijd is onze kraamverzorgster er ook consequent mee doorgegaan.
Lucas is overdag droog & zindelijk sinds hij ruim 18 maanden is.

Ik zette hem op 't potje voor de televisie (mss niet opvoedkundig ), hij was dan afgeleid en vond het niet erg om ff te blijven zitten.

Soms strekte hij meteen zijn armpjes uit en dan haalde ik hem er ook wel weer af.

Belangrijkste tips: Niet dwingen/forceren & geduld hebben
Verder moet je onthouden dat ieder kindje er in zijn/haar eigen tempo aan toe is.

Succes...

groetjes, Liesbeth

Link naar deze reactie
21/03/2007 @ 12:12
ik

Hallo,

dank voor de reacties! Hij gaat er inderdaad met en zonder kleren opzitten en voor de rest is het afwachten

alle andere reacties zijn zeker nog welkom

groetjes

Link naar deze reactie
22/03/2007 @ 13:14
ik

Hallo,

Hier ben ik voor de laatste stand van zaken:

Omdat hij de laatste dagen 's avonds net voor het in bad gaan, pipi op de grond doet, dacht ik dat dit wel de uitverkoren gelegenheid was om eraan te beginnen...
maar niets, hij moest helemaal geen pipi doen

Toch verdenk ik er hem van een plasje gemaakt te hebben in bad

Geen probleem!! We beginnen 's ochtends gewoon opnieuw.
Hup...die pamper uit en op het potje maar... geen pipi
dan nog maar wat in ze'n blote poep laten rondlopen want zijn ochtendkaka(sorry voor de misschien nogal rara uitdrukking) zat eraan te komen, dat zal zeker lukken in daat potje;
Nou daar dacht meneertje even anders over. Naast het bed van mama en papa , voor het raam/deur van het terras(zodat ie lekker naar buiten kan kijken ondertussen) leek hem een veel leuker plekje

En nee hij is het ons niet komen vertellen maar is gewoon terug in de living komen spelen!!!!!

Toen we het even later ontdekten

Ik laat jullie zker het verdere verloop van deze training weten
Groetjes

Link naar deze reactie
22/03/2007 @ 13:22
k'tje

Toen ons dochtertje bijna 18mdn was, hebben we net hetzelfde voorgehad: steeds pipi doen voor het bad. Bij ons heeft dat toen wél geholpen om het potje te zetten. We lieten ze toen gewoon op het potje zitten, en wasten haar daar ipv in het bad. Meestal was het wel raak. Maar even later was de interesse voor het potje weer verdwenen.
Nu is m'n dochtertje net 2jaar geworden, en is ze 's nachts droog. Maar overdag niet. Ik dacht nochtans dat het meestal andersom ging. 's Morgens gaat ze dus op potje, maar overdag heeft ze er geen interesse in. Vermits ik zelf moet platliggen door m'n tweede zwangerschap, kan ik er ook niet voldoende mee bezig zijn. Het zal voor na de bevalling zijn, denk ik.

Link naar deze reactie
22/03/2007 @ 13:28
ik

Hallo k'tje,

dat wassen op het potje zal ik vanavond ne keer proberen, dat lijkt me ook wel een goed idee!

k laat weten hoe het verder loopt.

En zeggen dat ikzelf droog en proper was op 2 jaar. Maar ja bij meisjes gaat dat vlugger heb ik me laten vertellen

groetjes

Link naar deze reactie
28/03/2007 @ 06:45
Li

Hey ik,

Misschien zou je er toch even mee moeten wachten. Als hij gewoon op de grond doet kan het zijn dat hij protesteert tegen de zindelijkheidstraining.
18maand is heel vroeg voor een jongen. Zeker om er zelf mee te starten. Ons meisje vroeg zelf op 23 maanden om haar pamper s morgens uit te laten.

Koop eerst met hem slipjes, zet overal een potje en vertel over "later ga je geen pamper meer dragen" De drang naar later zal bij hem wel komen. Ik zou zeker nog een maand of 6 wachten, dan heb je nog een half jaar voor ie naar school moet.
Je gaat idd verder van huis zijn als je hem nu dwingt.

Een goeie tip zou ook zijn, onder de pamper een slipje uitdoen. Zo vermijd je het comfort van de pamper zonder dat alles onder ligt.

Succes!

Link naar deze reactie
28/03/2007 @ 08:36
k'tje

En Ik, heeft het geholpen om te wassen op het potje?

Ik was ook al heel vroeg droog, maar ik droeg luiers en geen pampers. En ja, dan voel je het natuurlijk veel harder dat je nat bent, hé.

Het enige probleem nu is m'n moeder. Die kan het niet laten om mijn dochtertje met ons te vergelijken. We waren met 4 kinderen thuis, en als ik haar mag geloven, dan waren we allemaal wonderkinderen, hoor! Zowel qua zindelijkheid als praten, puzzelen, lezen, spelen,... Ni te doen!
Mijn dochtertje verstond op 18maanden écht wel heel veel van wat je zei. Voerde opdrachtjes foutloos uit, maar spreken... dat deed ze bijna niet. Ik had zo iets van: is het niet voor vandaag, dan is het voor morgen. Ze is pienter genoeg om alles te begrijpen, dat spreken komt wel. En m'n moeder maar zagen over hoe laat ze is met spreken. Ondertussen is m'n dochtertje net 2 geworden, en spreekt ze steeds beter en beter. Elke dag komen er woordjes bij. En toch krijg ik nog vaak te horen over hoe laat ze wel is met spreken en dat bepaalde klanken er toch niet goed uitkomen. Om gek van te worden .
Zo dus ook wat het potje betreft. Ze wil per sé nu (en niet morgen maar nu-nu-nu) beginnen om m'n dochtertje op potje te zetten (ze past 3dagen per week op haar). Maar ik ben gewoon fysiek niet in staat om 's avonds en in het weekend er voldoende mee bezig te zijn om haar dat mee aan te leren. En 3dagen per week op potje zetten en dan weer een paar dagen niet... dat snapt dat kind toch ni zeker. Dus heb ik hemel en aarde moeten bewegen om m'n moeder ervan te overtuigen om nog te wachten met het potje. Ik wil er zelf ook deel van uitmaken om m'n dochtertje proper te krijgen. Na de bevalling (is voor binnen een paar weken) ga ik ermee beginnen. Wat geven die paar weken nu??

Sorry voor het gezaag, maar het doet me goed om dit allemaal eens te kunnen "zeggen". Door m'n gezondheidsproblemen tijdens deze zwangerschap kan ik al zooo weinig doen. En dan steeds die gevechten met m'n moeder. Bah... doet m'n humeur echt geen goed.

Gr
K'tje

Link naar deze reactie
28/03/2007 @ 08:48
Li

Hier ben ik weer,
@k'tje, het is trouwens goed om even te wachten met die training, t kan goed zijn dat door de hevige veranderingen met de komst van nr2 dat je terug opnieuw kan beginnen.
En over wonderkinderen. Ik kon ook stappen op 10 maand, was zindelijk op 16maand en nog meer van dat. Soms vraag ik me ook af of het toeval is of dat we binnen 25jaar zelf wat gaan vijlen aan die datums.

Link naar deze reactie
29/03/2007 @ 22:08

Wij hebben een leuk toiletje gekocht bij Maus & co.
Het is de pottybench. Een schattig klein toiletje waar je kindje prima op kan oefenen. Hij is stevig en makkelijk schoon te maken. Als je kindje groter wordt kan het als opstapje voor je gewone WC dienen.

Kijk maar eens op maus-en-co.nl

Succes
Janneke

Link naar deze reactie
04/04/2007 @ 12:36
ik

hallo,

Sorry voor de late reactie

On sprutske loopt er nogal bij als een kieken zonder kop de laaste dagen als ik hemm wil inzepen dus hem op het potje wassen is oorlopig nog niet gelukt. Ik ben er dan ook maar een paar dagen mee gestopt. want hij is ne keer bij zijn moeke gaan slapen en dan is zijn ritme weer verstoord (hij gaat eigenlijk nooit ergens anders slapen, want hij wil niet in een ander bedje slapen dan hetzijne.
En nu mijn man een weektje op sportkamp is met jeugd, is het ook niet het goede moment. We beginnen er volgende week weer met volle moed aan en zullen proberen om er een goede regenlmaat in te laten zoals ik hierboven ook al las.

We zien wel of de mocho snel aan vervanging toe zal zijn of niet

Groetjes

Link naar deze reactie
04/04/2007 @ 12:39
ik

oh ja Janneke jansen, wij hebben ook een leuk potje, een koninklijk potje (fisher price) als ie erop gaat zitten komt er een koninklijk geluid en als er dan iets invalt en koninklijke fanfare! Dat vindt hij alvast leuk!
En dus steekt hij gewoon eens zijn handje tussen zijn benen om dat geluidje te horen

En je kan het bovenste er ook afnemen en op een gewone wc zetten, daarom vonden we het ook zo praktisch.

Ik heb nog de levendige herinnering van mijn broer voor wie de gewone wc-bril ook te groot was en die wel heel kort op zijn knieen heeft kunnen kijken en mamaaaaaaa geroepen!!!

groetjes

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]