[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 12/08/2002 @ 08:34 Heidi | Hallo Ons zoontje wordt in september 3 jaar en gaat dus naar de 1e kleuterklas ins september. Het is voor hem niet volledig nieuw, vermits hij na pasen al naar het peuterklasje is geweest. Dit was telkens wel maar voor halve dagen, omdat hij ’s namiddags nog 3 uur slaapt. De eerste dagen toen waren heel moeilijk, maar na 3 dagen ging het redelijk. Hij weende ’s morgens niet bij het afscheid en dat vond ik al veel waard. Nu begin ikzelf als mama al weer zenuwachtig te worden voor 2 september en stel ik mij al de nodige vragen: * sturen we hem halve of hele dagen. Hij heeft nl. nog best behoefte om te slapen (2 uur) maar als hij ’s namiddags slaapt, krijgen we hem er ’s avonds voor 22 u niet in. Dus langs de ene kant denk ik dat het goed is om hem hele dagen te sturen, zodat hij echt moe is en evt. een beetje slaapt in het slaapzaaltje (zielig, niet?) en ’s avonds op tijd in bed ligt. Langs de andere kant wil ik hem maar halve dagen sturen, zodat hij nog kan slapen ’s namiddags. Maar dan krijgen we hem ’s avonds waarschijnlijk niet makkelijk in bed en zal hij ’s morgens nog moe zijn. En als we hem dan vanaf nieuwjaar ofzo hele dagen laten gaan, merkt hij het verschil wel goed met 2 weken voordien. Ook maak ik me zorgen in zijn inleving: wat zal hij denken als we er niet ’s middags staan, maar dat hij met de andere kindjes mee moet om zijn bokes daar op te eten? Zal hij wel beseffen dat we hem nog komen halen? Ikzelf heb het er enorm moeilijk mee en hoop dus dat jullie me goede raad kunnen geven. Ik verzin nl. ook om hem de eerste schooldag niet mee weg te brengen, want ik zal toch huilen,{disappointed vrees ik, en da’s allesbehalve bevorderend. Langs de andere kant, stel ik hem als zijn mama dan niet teleur? In het peuterklasje vloeiden bij mij de traantjes rijkelijk (sorry, ik kon me niet inhouden toen) Ik mag er niet aan denken: ’s morgens al het verhaal "ik wil niet naar school", die afhangende schoudertjes, ... |
| 12/08/2002 @ 08:53 | kun je het niet afwisselen dan? misschien voor 2 hele dagen en dan voor 3 halve dagen. zo kan hij en jij ook wennen aan het idee! anja |
| 13/08/2002 @ 16:58 Daniella | hoi, Ook ik zit met 2 september in mijn maag. Mijn jongste dochtertje gaat naar de 2é kleuterklas .Ze word pas 4 in november .Vorig jaar was het huilen , iedere morgen opnieuw , ik kon er moeilijk tegen mijn meisje zo huilend achter te laten. Toen een juf tegen haar riep dat ze uit de regen moest , wou ze niet meer gaan. Ze was echt bang en in paniek. Na kerstmis terug geprobeerd en weer ging het enkele dagen goed , maar plots weer dat angstig zijn. Ze ging ook maar halve dagen en sliep nog veel in de namiddag. Ik heb ze toen maar thuis gehouden.Ik weet dat het verkeerd was , maar ja , mijn moederhart brak iedere morgen. Nu gaat ze in het begin terug halve dagen .Ze slaapt wel niet meer , maar ik wil ze op haar eigen tempo laten wennen aan het naar school gaan. Als ze zelf aangeeft om hele dagen te gaan , vind ik dat prima. Misschien kan je je kindje halve dagen laten gaan , en het na één uurtje slapen wakker maken zodat het s’avonds toch nog tijdig naar bed kan. groetjes Daniella |
| 13/08/2002 @ 17:17 Cindy C | Hallo kleutermoeders, Ik zelf heb een dochtertje van drie jaar, vorig jaar is ze naar school beginnen gaan in januari. Ze sliep al een hele tijd niet meer. Doch wilde ik haar de eerste tijd maar halve dagen naar school sturen omdat men mij had verteld dat ze dan wel heel moe zou zijn. Nu die eerste dag brak aan en ik ging tabita halen. Van slapen wilde ze niets weten ze wilde weer naar school. Dus had ik haar haar kleren weer aangetrokken en weer naar school gedaan. Als ze naar school gaat slaapt ze wel weer de woensdag middag en na school slaap ze ook wel regelmatig een uurtje. Het maakt hen dus wel heer erg moe. Je moet een beetje zien hoe je kind reageert als het een volledige dag naar school gaat. Als ie op school niet te lastig doet wanneer hij niet kan slapen zou je hem volgens mij naar school kunnen doen voor een hele dag. Het ergste wat je kan overkomen is dan dat je hem te eten moet geven wanneer hij thuis komt omdat ie dan wel eens in slaap zou kunnen vallen tot de volgende ochtend. Mijn tabita staat alvast al weer te popellen om naar school te mogen. ZE vraagt er iedere dag naar. Groetjes Cindy |
| 13/08/2002 @ 18:08 Heidy | Hallo, Ons zoontje Robin is net 3 geworden in augustus en gaat in september voor de eerste maal naar het klasje. Tot hiertoe ziet hij er naar uit, maar het is afwachten natuurlijk na 2 september. Toch heb ik besloten (samen met mijn schoonmoeder die toevallig ook onthaalmoeder is) om hem maar halve dagen te laten gaan. Zeker in het begin. Het is toch een enorme stap hé voor zo’n uk! Ze gaan immers iets totaal nieuws tegemoet, wat op zich al heel vermoeiend is voor onze kinderen. Geleidelijk aan ga ik wel overschakelen naar hele dagen afhankelijk van zijn slaapbehoefte & zijn zin. Ik denk dat dit de belangrijkste les van de dag is: afwachten en kijken hoe je kindje erop reageert. Groetjes, Heidy ![]() ![]() |
| 24/08/2002 @ 09:12 francis | Hoi, ik heb ook twee kindjes die al naar school gaan, en wat heel bealngrijk is voor jez kindje is dat hij/zij merkt dat jij erachter staat. Als ze merken dat jij het er moeilijk mee hebt zal het moeilijker zijn om te gaan. Mijn zoontje(nu 4) is ook halve dagen gegaan in het begin, omdat ik dacht dat het teveel zou zijn, en na de eerste vakantie heb ik hem dan hele dagen gedaan, en dat ging heel goed. Mijn dochter(nu net 3) is vanaf het begin hele dagen geaan, omdat haar broer dat ook deed en dat ging ook heel goed.Probeer zelf positief tegenover school te staan, dan weten je kindjes dat het goed is, dat is veel ^prettiger voor ze! Succes ermee, en breng hem zeker zelf weg de eerste dag!!! Dat is heel belangrijk, wegbrengen naar het klasje, afscheid nemen, en dan (hoe moeilijk het ook is!!!) gewoon weggaan, de meeste kindjes wenen maar 5 minuutjes en gaan dan lekker spelen! |
| 28/08/2002 @ 11:52 Carine | 1e kleuterklasje: knuffel mee ? Ik heb een dochtertje dat in November voor het eerst naar school zal gaan. Ik ga ook beginnen met halve dagen, ze ’s namiddags thuis laten slapen. Als ze er dan ’s avonds niet op tijd inkan en ’s morgens niet uit haar bedje kan, ga ik haar ’s namiddags toch proberen waaker te houden, zodat ze rond een uur of zeven in haar bedje kan. Ik heb nog wel een ander vraagje: ze is heel erg gehecht aan haar knuffeltje. Ze sleurt het ook overal mee naartoe. Als ik haar over school vertel, vraagt ze ook altijd meteen of knuffeltje dan wel mee mag. Van mij zou dat gerust mogen, maar hier thuis is ze gewoon van het te pas en te onpas zomaar ergens te laten liggen als ze aan het spelen is. Ik kan dus zo’n vijf à zes keer per dag knuffeltje gaan zoeken. Als ze dat op school ook gaat doen, ben ik bang dat we knuffeltje wel eens écht kwijt gaan zijn en ik heb er maar eentje. Je vindt ze ook nergens meer om een reserve bij te kopen. Heeft hier iemand ervaring mee ?? |
| 28/08/2002 @ 17:03 Daniella | dag Carine, Wel ik heb ervaring met zo een knuffeltje dat overal mee naartoe moet en waar ik dagelijks meerdere malen moet achter zoeken omdat mijn dochter het ergens heeft neergelegd. Mijn dochter neemt een ander knuffeltje mee naar school , ik zeg haar dat KA(zo heet haar knuffel) bij mama blijft omdata de juf op school niet de tijd heeft om die overal te gaan zoeken .Ze zeurt soms wel eens , maar uiteindelijk is ’KA’ nooit mee naar school gegaan. Ik was ook zo bang dat ze hem nooit meer zou terug vinden . Maar ’KA’ gaat wel mee tot aan de school om ’afscheidszoentje’ te geven. Groetjes Daniella |
| 28/08/2002 @ 19:28 Sandra | Hallo allemaal Mijn dochtertje wordt op 30 augustus 3 jaar en gaat al vanaf Pasen voor halve dagen naar school wat allemaal heel vlotjes verliep zonder te huilen. Nu vanaf 2 september zullen we zien hoe het gaat want voor de vakantie sliep zij ook nog in de namiddag maar tijdens het verlof is dit weinig het geval geweest. We gaan haar nu ’s middags halen om te eten en als ze terug naar school wil gaan dan zullen we haar terugbrengen maar vanaf december moet ze wel op school blijven eten want dan moet ik terug gaan werken. Haar knuffel moet ook wel mee naar school maar daar heeft de juf een goede oplossing voor: alle knuffels worden ’s morgens verzameld en op de vensterplank gezet zodat de kinderen hun knuffel altijd kunnen zien en ’s middags of ’s avonds nemen ze hem gewoon terug mee naar huis. Veel sterkte iedereen op de eerste schooldag. Groeten Sandra |
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]

1e kleuterklasje: halve of hele dagen