Vorige reacties:
< vorige pagina [Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
< vorige pagina
< vorige pagina [Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 04/08/2006 @ 13:11 Nathalie | Hoi Pebbles, Ik denk dat zo'n klein kindje het al kan hebben (ik ken nog iemand wiens zoontje het al zo vroeg had) al blijkt de leeftijd meestal tussen 2j en 6j. te liggen. Maar het kan dus hoor dat ze het heeft...Het 'ambetante' is dat je er niets kan aan doen, wat je zo'n machteloos gevoel heeft. En ik begrijp ook heel goed dat je achteraf staat te trillen op je benen, dat had ik ook die eerste keren! Mijn zoontje is overdag ook altijd een ontzettend vrolijk baasje, altijd goedgeluimd, sociaalvaardig enzovoort...maar het lijkt alsof alle duiveltjes 's nachts opstaan. Ik ben er ondertussen achter dat hij het heeft in periodes waarin hij een grote sprong vooruit maakt (qua taal of qua gedrag of...), of als hij koorts heeft. Tegenwoordig heeft hij het nog zelden (oef oef oef!!), maar ik blijf toch wat op mijn hoede. Groetjes, Nathalie |
| 09/08/2006 @ 23:31 nadia | Onze zoon van 5 jaar wordt na 1 a 2 uren slapen hysterisch. Hij schreeuw, weent, beeft, is extreem bang en weet niet waarom. Wij krijgen hem bijna niet gekalmeerd. 's Morgens weet hij hier niets meer van. In januari heeft hij dit nog gehad bij de geboorte van ons 2 de kindje. Volgens de huisarts was dit een manier om de geboorte te verwerken. En zou dit vanzelf over gaan. Wij hebben toen een siroop gekregen die kalmerend werkt. Volgens werden de aanvallen daar alleen erger van, en zijn we daar mee gestopt. Het is nooit volledig weggegaan en had nog af en toe deze aanvallen (1 x per week) met periodes van enkele weken zonder aanvallen. De laatste weken is het elke nacht. De aanvallen duren langer en zijn heviger dan ooit. Dit maal is er geen reden voor deze aanvallen. Wij dachten als hij de aanvallen maar af te toe had, dat dit kwam door een gebeurtenis gedurende de dag. Gestraft worden, iets gebeurt, nieuwe ervaringen, ... Maar op begin van de vakantie is hij 1 week mee naar zee geweest met oma. Zonder problemen. Dat zijn toch ook gebeurtenissen die indruk maken. Kan daar echt niets aan gedaan worden? Wie kan ons helpen, we zijn ten einde raad. |
| 10/08/2006 @ 16:10 Nathalie | dag Nadia, Uit wat je vertelt, kan het gaan om Pavor Nocturnus. Ik snap ook dat je ten einde raad bent...Toen mijn zoontje het heel fel had, was ik ook helemaal van de kaart: ik sliep zelf te weinig, ik kon hem niet helpen, ik voelde me helemaal machteloos, moe en ten einde raad...Maar het enige wat ik kan zeggen, is dat je niets verkeerd doet. Pavor komt voor bij erg gevoelige en/of intelligente kindjes, en gaat gepaard met een rijpingsproces van de hersenen, het verwerken van allerlei dingen of het feit dat hij op korte tijd heel wat bijleert.Net zoals Pebbles ook al schreef. Het is ook omdat ze op zo'n moment vanuit de diepe slaapfase naar de 'wakkere' fase worden geschoten, zonder de slaapovergang (ofzo). Op bepaalde sites vond ik heel wat interessante informatie,(allemaal via 'google' op de trefwoorden Pavor Nocturnus). Wat heeft bij ons 'geholpen' (al is dat een fout woord, we probeerden op den duur echt vanalles...) -De prikkels voor het slapengaan heel beperkt houden: niet het journaal opzetten maar bvb. twee korte afleveringen van Plop of Bumba of Bob de Bouwer (zo'n 10-15 minuten) -Altijd hetzelfde avondritueel in stand houden: eerst pyama aan, dan glas melk terwijl hij wat teevee kijkt, tandjes poetsen, plassen en naar bed -in bed lees ik altijd een leuk verhaaltje voor, we overlopen samen kort zijn dag (wat heb je gedaan, was het fijn, enzovoort...), ik zing een laatste liedje en doe het licht uit -we hebben een nachtlampje in zijn kamer gezet. We hebben de indruk dat dit hem goed helpt. -hem niet te warm aankleden of induffelen in zijn bed. Lichte pyama, lichte donsdeken: als hij het te warm heeft, krijg hij het gegarandeerd ook...(en dit hebben nog meer mensen gezegd) -Als hij het heeft, probeer ik hem te sussen, maar meestal heeft dit het averechtse effect. Ik leg me dan gewoon naast hem, muisstil, tot hij vanzelf kalmeert. Het kan inderdaad vaak een halfuur duren... . Bij sommige kindjes helpt het als je ze stevig vasthoudt, bij ons helemaal niet.-Ik laat hem plassen als hij wakker is (bij ons eindigt het er altijd mee dat hij toch half wakker wordt), geef hem wat water en daarna slaapt hij probleemloos weer in. Het zijn allemaal tips die bij mij hielpen (en helpen), maar vaak kan je het gewoon niet tegenhouden hoor en dan moet je erdoorheen, hoe erg het ook is...Heel veel sterkte, ik weet wat je doormaakt! Maar...na een periode minderen de aanvallen toch hoor en nu heeft hij het sporadisch en daar valt goed mee te leven. Pebbles, ik zou Lotte ook wakker maken, ze is nog zo klein hé...en zo kan je haar dan wel troosten. Niet bruusk wakker maken ofzo (maar dat doe je volgens mij ook niet), maar gewoon sussend praten, wat licht maken enzovoort.... Groetjes, Nathalie |
| 10/08/2006 @ 16:13 Nathalie | pebbles, heb even op je profiel gekeken...wat een ongelooflijk schatje is Lotte!! Nathalie |
| 11/08/2006 @ 17:42 nadia | Gisteren heb ik hem de hele dag geen TV laten kijken, om prikkels van tekenfilms met spoken en dergelijke te vermijden. Heeft niet geholpen. We zullen verder moeten proberen hoe we de aanvallen kunnen verminderen. Dan heb ik nog een andere vraag: hebben jullie kindjes ook zoveel last om los te laten. Ik kan hem niet gaan laten spelen bij vriendjes of naar een verjaardagsfeestje laten gaan. Gegarandeerd 1 uur wenen, mee terug naar huis willen, ik wil bij u blijven, .... uiteindelijk na veel traantjes en volhouden kan ik dan toch eindelijk weggeraken, maar dan is het feestje al bijna gedaan. Iedereen zegt dat dit een fase is die ze doormoeten maar fijn is anders. ![]() |
| 14/08/2006 @ 23:16 nadia | Nog steeds hetzelfde liedje. Wakker maken helpt ook niet want dan zetten we de aanval zelf in gang. Ik ben radeloos aan het worden. Door die aanvallen is steeds iedereen wakker. Mijn man moet om 2u30 opstaan en dan zijn fijnere dingen dan tussen 22 en 23u wakker gekrijst te worden. Ook de kleinste die op een andere kamer ligt wordt telkens wakker. Ik zal woensdag maar contact opnemen met de kinderarts. |
| 30/08/2006 @ 19:18 berthelotte | Onze zoon heeft precies hetzelfde en al sinds hij een baby is. Slopend voor hem en voor ons! Wij zijn inmiddels bij een neuroloog beland en het blijkt met medicatie goed onder controle gehouden te kunnen worden. Daar gaan we nu dus aan beginnen! Wellicht een tip dus om je door te laten verwijzen naar een neuroloog, ik weet niet hoe dat in Belgie gaat, ik ben Nederlandse nl! |
| 10/09/2006 @ 17:29 | nachtmerries maken mij wakker... Ik ben een meid van 22 jaar. Het is raar dat ik enkel deze diagnose vindt bij jonge kinderen! Sinds enkele jaren, pakweg 2, word ik 's nachts wakker met een schreeuw, een gil, paniek, waarvan mijn ouders uit hun bed springen, de hond beneden hevig begint te blaffen, en mijn vriend bijna een hartaanval krijgt... Ik kan me nooit herinneren wat ik heb gedroomd, of hoe het komt. Het gebeurt dan ook niet elke dag! Maar soms zijn er maanden tussen. In elk geval, als ik wakker word doet mijn keel pijn, klopt mijn hart en zweet af en toe ook...Schoppen heb ik nog niet gedaan naar mijn weten, wel kan ik zeggen, dat indien iemand me aanraakt terwijl ik slaap, me een kus geeft of wat dan ook, het zal bekopen met een flinke slag...Onbewust natuurlijk!!! Dit heb ik al langer, toen mijn zusje en ik klein waren deed onze mama dat altijd, ze kwam ons een kus geven terwijl we sliepen...Dit heeft ze na 3 slagen opgegeven... Het is allemaal zo raar, en zeker nu ik vandaag ontdekt heb dat het enkel voorkomt bij kinderen. Ik heb over Pavor Nocturnus gelezen dat het te maken kan hebben met stress...Maar ik denk niet dat een kind van 3 jaar al stress kan hebben...Berthelotte, ik zou toch oppassen met die medicatie! Ik heb gelezen dat dit meestal niet onmiddellijk gegeven wordt. Ook omdat dit geen ziekte is en meestal vanzelf verdwijnt...Ik zou zoveel mogelijk sites en boeken raadplegen! Veel succes iedereen! Karen |
| 19/09/2006 @ 12:58 | Hoi Pebbles, Sorry voor de late reaktie, maar wij waren met vakantie! Onze zoon is inmiddels 4 1/2. Wij hebben inmiddels ons eerste consult bij een neuroloog gehad. Wij hebben haar het door ons gemaakte dvdtje laten zien en zij stelde inderdaad pavor nocturnus vast. Ze gaf ons twee opties: onderzoeken laten uitvoeren waar vaak niets uitkomt en dan medicatie geven waarvan bekend is dat het helpt, of direct de medicatie proberen. Wij hebben voor het laatste gekozen. Onze zoon krijgt die nu drie weken, de helft van de voorgeschreven dosis. Resultaat: ALLE NACHTEN doorgeslapen. Heel af en toe hoor je hem nog wel eens, maar hij wordt niet meer wakker!!! Dit na vier jaar slapelozen nachten, urenlang gehuil, geschreeuw, uit bed vallen en 20 keer aan zijn bed zitten! Nadeel was wel dat er wat bijwerkingen waren die in het begin niet zo'n goede invloed hadden op zijn humeur en ook wat problemen gaven op school. Maar nu hij het een tijdje gebruikt gaat het prima. Voordeel is dat wij pas de helft van de dosis gebruiken en als het weer terugkomt de medicatie kunnen opvoeren. De pilletjes zijn niet vies. Onze zoon eet ze zo op, zonder problemen, hij denkt er zelfs zelf aan als wij ze vergeten zijn en vraagt erom! Als je meer wilt weten, ik heb mijn mailadres ingevuld, dan kun je me rechtstreeks mailen! ![]() |
| 13/02/2007 @ 14:16 | Ik ben voor het eerst hier komen kijken en het verbaasd me dat er meerdere kinderen zijn die hier last van hebben.Maar ben er wel blij om dat wij niet alleen zijn met dit probleem. Dit gebied is voor ons helamaal nieuw. Onze dochter van 4 heeft al langere tijd last van schreeuwend wakker worden en agressief erbij zijn. Is dan ook helemaal niet te troosten.De verhalen die ik hier lees komen allemaal op het zelfde neer en dus ook op mijn verhaal.Gister ben ik begonnen met zoeken op het internet en ben idd bij PAVOR NOCTURNUS uitgekomen en vandaag verder zoekend op deze site terecht gekomen. Wat ben ik blij dat ik nu weet wat er aan de hand is. Maar wat ik wel mis in jullie verhalen is het gedrag van het kind overdag. Onze dochter is namelijk de laatste tijd onhandelbaar. Straffen helpt niet meer.vroeg naar bed of geen tv kijken, niks helpt meer. Zemisdraagt zich bij vriendjes thuis en in de winkel.Het slaan en stampen wat ze snachts doet tijdens zo'n aanval dat heeft zij ook overdag. Terwijl ze dus gewoon wakker is.Hier hoeft dan geen aanleiding voor te zijn.Ze begint al als ze bijvoorbeeld tv kijkt en ik haar vraag of ze wat te drinken wil.Normaal gesproken is ze een vrolijk kind die goed kan leren en nieuwsgierig is dus we kunnen haar gedrag niet plaatsen.We weten niet meer wat we moeten doen.De meeste tijd is ze "stout". Ja, is het wel stout zijn? Of kan ze hier ook niks aan doen? Misschien zijn er meerdere ouders waarvan de kids dit ook overdag hebben.Ik hoop in ieder geval op een reactie. Groetjes Monique En SUCCES ALLEMAAL!! IK WEET WAT JULLIE DOORMAKEN !!! ![]() |
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
< vorige pagina

nachtmerries houden ons wakker

. Bij sommige kindjes helpt het als je ze stevig vasthoudt, bij ons helemaal niet.