Hey Katrien,
raar maar waar, mijn buikje mis ik nog niet echt!!! Weeg nu 6 kg minder dan voor de zwangerschap trouwens, hopelijk doet de borstvoeding er nog een stukje af!!
Dus ja, ik ben eindelijk bevallen (en echt eindelijk, in totaal heeft het 40 uur geduurd)...
Hoe gaat het met jou eigenlijk? Ook stilletjes aan aan het aftellen/ongeduldig worden??
Hieronder plak ik even het volledige verhaal, alleen te lezen als je tijd hebt
Zaterdag 18 augustus om 10u15 brak plots mijn water, precies zoals in de film. Ik stond letterlijk in een plas. Een geluk dat we nog thuis waren (we moesten naar een trouwfeest).
Wij dus naar het verloskwartier. Daar wisten ze ons te zeggen dat ze nog gingen afwachten of mijn weeën spontaan op gang kwamen. Na 18u zou ik antibiotica krijgen…We mochten echter niet meer terug naar huis wegens infectiegevaar. Dus hebben we een hele zaterdag doorgebracht in en rond GHB. En neen, geen wee te bespeuren.
Dus: overnacht in de verloskamer, mijn man sliep op de verlostafel ;)
Zondagochtend hebben ze me dan tabletjes opgestoken om de verweking en verstrijking te vervolledigen (ik had al wat verstrijking en verweking en 2 cm opening). En toen kwamen de weeën wel. Best pijnlijk, maar goed op te vangen…’s middags gaven ze me dan de baxter voor de ontsluitingsweeën, en die waren een pak pijnlijker. Daarbij had ik ook nog eens een weeënstorm, best vermoeiend dus. En mijn ventje maar masseren, masseren en nog eens masseren...!!! Om 4 uur begon ik de moed een beetje te verliezen, dus vroeg ik aan de vroedvrouw om eens te kijken hoever ik was gevorderd: in meer dan 3 uur van 2 cm, naar amper 4 cm. Om moedeloos van te worden. En dan plots: gigantisch veel pijn, geen wee volgens de vroedvrouw, maar het ging ook niet weg (een pijn die je normaal pas zou voelen bij 8-9cm opening, te maken met het draaien van de beeb). Een kwartier op een stuk afgezien en niets hielp, terwijl ik me daarvoor redelijk goed kon ontspannen.
Dus, heb ik maar een ruggenprik gevraagd (terwijl ik dit absoluut niet wou). De anesthesist was echter bezet, dus ik heb nog anderhalf uur op die prik moeten wachten. Wel hebben ze in tussentijd mijn baxter afgezet, dus had ik een pak minder weeën op te vangen.
Prik gezet, aan de monitor, en wat bleek: onze pruts kon plots de weeën niet meer verdragen, terwijl de dosis hormonen nog ultralaag was. Dus: alles weer stopgezet. Een uurtje ons beebje laten recupereren en opnieuw begonnen. Stilltjes aan de dosis verhoogd en lap, weer van dat: de harttoontjes gingen naar beneden en herstelden zich niet. Aan zijn hoofdje werd een monitor bevestigd om te kijken wanneer zijn reserves op geraakten en een spoedkeizesnede nodig was. Ik had er dus geen goed oog meer in.
Ondertussen had ik natuurlijk nog af en toe een wee, en die deden gelukkig hun werk. Stukje bij beetje had ik meer ontsluiting. Rond middernacht had ik een achttal centimeter. Wat bleek nu: ons beebje was een sterrekijkertje (en dat was meteen ook de reden waarom alles zo traag vorderde), en waarschijnlijk lag de navelstreng ergens gekneld ofzo. Dus ik moest proberen hem te draaien. Heb een hele tijd met een opgetrokken been op mijn zij moeten liggen, en het hielp: hij kon plots beter tegen de weeën, dus de baxter werd terug opgedreven. 10 cm opening, maar ik mocht niet persen: de beeb was niet ingedaald. Ik moest op handen en knieën de persweeën wegpuffen. Tot ik zei dat ik echt niet meer kon (de epidurale had ik al niet meer bijgespoten, de persdrang kreeg ik toch niet weg). Toen mocht ik een beetje meepersen, en de beeb daalde lichtjes. Dan mocht ik een maal voluit persen (ruglig): harttoontjes naar beneden, de beeb kon er weer niet meer tegen. Terug op handen en knieën dan maar.
Uiteindelijk mocht ik dan toch persen, maar op mijn zij liggend, maar nog niet voluit, eerst moest de beeb indalen, zadat ze erbij konden met de zuignap. De beeb daalde verrassend goed in, en na een paar keer voluit persen is hij dan geboren, onze Thomas, zonder hulp van de zuignap!! Supertrots was ik, en de bevallingsploeg was opgelucht en stomverbaasd over het vlotte verloop van de bevalling na zo'n vermoeiend weekend.
En wat bleek nog? Er zat een knoop in zijn navelstreng (vermoedelijk had dit ook te maken met het feit dat hij het zo moeilijk heeft gehad). Bij mijn volgende bezoek aan de gynae eens vragen of dit gevaarlijk is...
Om kort samen te vatten: zaterdag om 10u15 brak mijn water, maandagochtend om 03u45 was hij er, gezond en wel!!
Vele groetjes,
Isa en Thomas