< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Archief » Januari 2007-Club » Januari 2007 baby's

volgende pagina >
[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau][Zoeken]

[Topic nog actief: Klik hier om naar het actieve gedeelte te gaan]

[Sortering: Het recentste bericht staat als eerste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Archief » Januari 2007-Club
Januari 2007 baby's
03/07/2008 @ 18:13
cindy

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,

Happy, echt een heel mooie kamer voor Tim!
Zondag gaan we hier ook eindelijk beginnen! (het plafond is al geverfd!) Amber gaat haar kamertje afgeven aan haar broertje en zij krijgt een echte prinsessenkamer... ben benieuwd!

Gisteren op de controle geweest bij de gyneacoloog! En alles ging prima. Ons baby'tje woog al 1460gram!! En ikzelf was op 6weken tijd maar 1kg bijgekomen! Ik kan het bijna niet geloven, want men buik groeit enorm...!

Sharon, wat leuk dat je al thuis bent! Ik heb nog wel een paar weekjes te gaan! Ik ga in bevallingsverlof op 1 september... pff nog erg lang werken dus, maar er zitten nog wel 2 weekjes verlof tussen! En ik werk als secretaresse, lekker fris in de airco... dus niet zo vermoeiend! En op slechts enkele honderden meters van het ziekenhuis... Mijn collega's lachen nu al dat ze me rijdend met bareaustoel naar het ziekenhuis zullen brengen! Haha...

Groetjes

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 17:28
woepetha

Online Status Bekijk profiel
rare eetgewoontes
hoi,

kaatje heeft er een nieuwe rare eetgewoonte bij,

als mama (anja) de patatjes schilt, zit ze met haar samen aan de gootsteen en legt kaat de patatjes één voor één in t water.
maar voor ze ze erin legt, bijt ze een stuk af van de patatjes en vindt ze t blijkbaar nog lekker ook, bleeeehhggrrr.

nog iemand met rare eetgewoontes??

woepetha en clan.

w w w .woepetha.tk

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 14:37
An V.

Hele mooie kamer, Happy!
Hopelijk kunnen wij onze kindjes (Ella en waarschijnlijk ooit 2e kindje) ooit ook een ruime kamer geven! Maar we zijn bezig met de plannen. Gisteren is de architect nog eens langs geweest om de aanpassingen te bespreken. Het misschien een reactie op het kleine wonen nu, maar ik wil alles RUIM! Ik wil een GROTE badkamer, keuken en berging!

Na deze week nog 1 week werken en dan verlof. En 2 weken naar zee, hopelijk verandert het weer wel een beetje. Anders is het de laatste keer dat we een zomervakantie in eigen land doen!

Ella duidt ook een aantal lichaamsdelen aan: neus, mond, ogen, oren, buik, tenen. Ze doet het zowel bij zichzelf als bij ons. Alleen vraag ik niet meer: "waar zijn mama haar ogen?", want dan krijg ik steevast een vinger in mijn oog gepriemd!
Praten gaat niet echt vooruit. Ze roept nu wel op de buurvrouw (Rita), maar mama blijft nog altijd 'baba'.
Ze helpt me met de was op het droogrek te hangen (maar ook de vuile was!) Vanochtend was ik in de badkamer, komt ze met mijn kleren af die op de stoel hingen om mij aan te kleden! Als ik tassen moet dragen, wil zij er persé ook één dragen. Ze wordt toch zo groot!
Ik kijk er echt naar uit om in het verlof véél tijd met haar door te brengen!

Ella is helemaal zot van dieren. Vogels, honden, katten, het maakt niet uit. Als ze een dier ziet, is het 'die, die, die" en ze begint enthousiast te zwaaien. Dierengeluiden interesseren haar dan weer niet!

En Bumba! Ze duwt dan op de afstandsbediening van de TV (probeert hem aan te zetten) of brengt me de doos met DVD van Bumba. Daar is ze echt zot van! Als de kindjes klappen of sssttt doen, doet ze altijd mee.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 12:58
Happy

Het is inderdaad wel een grote kamer voor zo'n klein ventje, maar ja, we hebben niets anders
's Nachts slaapt hij er ook in hoor. Vanmorgen werd hij om half 7 wakker en toen lagen zijn speen en knuffel naast het bed op de grond. Hij hoeft er dan dus alleen maar uit om ze te pakken en dat doet hij ook niet eens. Ben wel trots op hem hoor! Vooral ook omdat ie weer verder ging slapen tot 8 uur!
Van de week stond ie wel een keertje bij de deur, maar toen had ik hem geen slaapzak aangedaan (omdat het zo warm was) en dat was dus geen succes...

We zijn vanmorgen door de wasstraat gereden. Hoewel ik wel had uitgelegd wat er ging gebeuren, vond hij het supereng! Het maakte ook wel ERG veel lawaai...

Ik heb de prenataldoos vanmorgen opgehaald. Heel leuk weer!
pak luiers
fles shout
bak voor pampers doekjes (en proefpakketje)
speen (ook een voor een fles)
nutrilon 2 (3 zakjes) en een t-shirje
een rompertje
een speeltje van fisher price
een tijdschrift
proefmonstertje en folders.

Wat lekker dat je verlof begonnen is Sharon! Geniet ervan!
Verkouden als ze een tand krijgen is wel vaker geloof ik. Tim heeft nu 8 tanden en 4 kiezen.

Dingen aanwijzen is Tim nog niet echt goed in. Ja de dieren, maar álle dieren doen meestal nog bèèè bij hem...

Gisteren weer naar yoga geweest. Voor mij is dat wel wat volgens mij. Nu maar hopen dat ik er tijdens de bevalling ook iets aan heb...

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 12:32
Sharon

Wow Happy, zijn kamer is mooi! En zo ruim ook! Wij hebben ook groen gekozen, maar dan iets zachter. Zo'n klein ventje in zo'n groot bed, ha ha! Durf je hem er 's nachts ook in te laten slapen? Ik heb toch besloten om het bedje zo te laten en sinds de valpartij heeft hij ook niet meer geprobbeerd er uit te klimmen, hij kijkt wel uit!!

Mijn verlof is nu echt begonnen!!! Nu begint het besef steeds meer te komen..

Jonnell werd ook weer verkouden en huilde 's nachts, en nu is er idd een tandje doorheen. Dus het is wel herkenbaar. Jonnell wordt altijd verkouden als er een tand doorkomt.. is toch ook raar?

Jonnell wijst nu ook zijn handjes, voetjes en tong aan. Het leuke is dat je het ze maar 1 keer hoeft te zeggen op een moment dat ze duidelijk geconcentreerd en geinteresseerd zijn.

Pfff, ik heb even last van maagzuur. Wat brandt dat zeg! Getver. Had ik echt nooit bij 'Jonnell.

Ik had nog gebeld voor de prenatal-doos en er bleek vanalles mis te zijn gegaan. Ik ontvang ongeveer over een week de uitnodiging als het goed is.. Maar goed dat ik even heb gebeld!

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 23:10
Nelleke

Weer heel veel gelezen en oh zo weinig tijd om te reageren!!

Sharon, ik hoop dat je die laatste weken een vlekkeloze zwangerschap hebt en kan profiteren van de tijd thuis, lekker rusten, Jonnell verwennen, ...

Ik vind het erg leuk op dit forum omdat alle kindjes ongeveer hetzelfde kunnen en meemaken Zingen doet Mai nog niet, maar ze doet wel vaak de gebaren na die ik bij liedjes doe. Ze begint nu goed dierengeluiden na te doen en probeert vaak woorden na te zeggen. De meeste woorden beginnen met een "p", maakt niet uit waar het 'echte' woord mee begint Ze zegt nu ook haar eigen naam en wijst dan naar zichzelf

Nu niet veel tijd om te schrijven, maar het is vakantie, dus kom ik nu hopelijk iets vaker.

Tot later!

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 21:10
Happy

Vervelend dat jullie steeds naar de arts moeten woepetha...

Je kunt nu toch nog niets zeggen over links en rechtshandig?
Tim doet ook veel links, maar volgens mij zegt het nog weinig.

Vandaag ook een nieuw zitje voor op de fiets gekocht. Meneertje zit nu achterop. Een stuk minder gezellig! Maar ja, hij werd echt te groot voor voorop (met zijn knieën bijna tegen het stuur en teveel bewegen).
Alle baby dingen zijn dus nu al weg! En maandag is hij pas anderhalf...

Happy.

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 20:58
woepetha

elfje,

ook hier spelen we al geruime tijd met "vingerverf", overal in speelgoed winkels te verkrijgen. zou ook geen kwaad kunnen moesten ze er perongeluk van "proeven".
kaat tekent er op los en alles met linkse handje, t wordt dus een "linkse rat "hihihi.
met de vinger verf, helpt mama dan afdrukken te maken van haar voetje op papier en ook met de handjes.
verder zijn krijtjes en een bord ook leuk voor haar
in de lidl in belgie heb ik twee weken geleden een bordje gekocht, dat aan een zijde krijtbord en andere kant white board met stift en magneetjes, slechts 5 euro als ik me nie vergis. ze speelt en tekent heel veel met die dingen.

verder speelt kaat ook met haar glijbaan (van bij blokker), kan ze helemaal alleen , al hield ik de eerste keer toen ze t alleen kon mijn hart vast, maar ze kan het en mama heeft haar dat goed geleerd.

verder speelt ze ook veel met paardjes, en is ze verzot op ballen (kleine, grote, dikke , ...) als het maar een bal is.
sinds vandaag kan ze ook een houten puzzel van bumba helemaal alleen in elkaar steken. je weet wel die ouderwetse legpuzzels met gaten in waar je een figuurtje in moet leggen op de juiste plaats en in de juiste wijze met zo een dopje aan om vast te pakken ...

we waren en zijn nog altijd alle dagen verrast van wat ze weer kan.

de huilbuien zijn echter wel weer de kop op gestoken bij kaat, ze heeft geen koorts , maar haar hoofdje voelt wat warm aan en ziet wat rood aan de wangetjes,
een perdolan suppo gestoken voor kids. en na kwartiertje is t over

gisteren nacht zelfde tafereel, ontroostbaar wakker geworden en helemaal van de kaart, ze wist denken we niet eens dat ze wakker bij ons op bed zat,
niks hielp, spelen, kriebelen, haar bumba doekje, haar knuffel, ... niks, gewoon in bedje gelegd en na 5 minuten was ze stil en sliep ze, maar deze avond was het dus terug van datte. we denken dat er nog meer tandjes komen???

vorige maand 9 keer naar arts geweest met heel ons gezin samen !!, we durven bijna niet meer gaan, t lijkt anders alsof we t ni aan kunnen en de ene de andere de hele tijd aansteekt. dan die griep, dan die, dan die tandjes , dan die oorontsteking, dan die buikloop, dan die ook, en ga zo maar door.

we willen nu eens een maandje t rustig hebben en binnen veertien dagen profiteren van sunparks in vielsalm
misschien komen zelfs vrienden met de moto af op woensdag en kunnen we samen een bbq-ke aansteken... leuk

allez, da was het zowat.

groetjes,
woepetha clan

w w w. woepetha.tk (nog iemand gaan kijken???)

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 13:39
Happy

Geef hem een groot papier op de grond (of een laken) en verf (in zijn luier laten lopen) en dan komt het wel goed

Anders waterverf (aan tafel) dat geeft al snel een heel leuk resultaat. Wasco is ook erg leuk. (wel opeetgevaar)

Of misschien zijn hand verven en dan op een blaadje en inlijsten (is wel snel klaar)

Kleine snippertjes maken van papier en een blaadje met lijm insmeren, zodat hij ze erop kan plakken.

Een krijtbord op een standaard kopen en hem krijtjes geven. Je kunt ook stoepkrijt geven voor buiten (opeetgevaar bij die ukkies)

Succes!

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 13:30
Elfje76

Carla, ik hoop dat je meisje snel van de ontsteking verlost is.

Happy, wat een leuke kamer heeft Tim gekregen. De muurschildering is super mooi! Ik heb ook zoiets in gedachten voor als Tiebe naar zijn "groot" bed gaat. Maar dat zal nog een jaartje duren. En wat flink van hem dat hij in zijn bed bleef.

Sharon, je laatste werkweek alweer. Wat gaat het vlug!

Ook Tiebe speurt de hemel af als hij buiten is, het maakt niet uit of het nu een vogel, vliegtuig, luchtballon of boom is. Tietie! is gegarandeerd wat hij enthousiast begint te roepen. Maar "tietie" wordt voor alles gebruikt.

Ik sta er ook verbaast van van wat onze bengels al begrijpen. Tiebe helpt zo met het zetten van de tafel, het afruimen ervan, de boodschappen op hun plaats zetten en de was insteken. Zijn grootste beloning is meestal op het knopje duwen om de boel in werking te zetten (senseo, afwasmachine, droogkast, wasmachine, ...).

Anja, ik hoop dat jullie een fijne tijd hebben in Vielsalm. Succes ook met je zoektocht naar een nieuwe job.

Ik heb in zijn huidige maat nog heel wat rompers (86/92). Zelf denk ik pas over te schakelen naar hemdjes en broekjes als Tiebe begint met potjes-training. Hij heeft nogal een lang lijf en als hij tussen 2 maten zit, dan lijkt het net alsof hij met zijn buik bloot loopt zonder romper.

ik moet nog 2 weken werken en dan ben ik 3 weken thuis met Tiebe. Ik zou graag eens knutselen met hem, maar ik ben zelf niet zo'n creatief type. Dus ... ideeën, suggesties?

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 12:20
Happy

Tim was om 6.15u even wakker en ging na 2 protestkreten dat ik wegliep weer slapen. Om 8.15u riep hij me en zat ie nog braaf in zijn bed!!

Zal de foto's van zijn kamer op mijn profielpagina zetten.

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 21:47

hoi
druk weekend gehad zoals jullie al eerder lazen had de meid van mei een bultje bleek onstoken klier was met tweede antibiotica begonnen en van weekend naar diensdoende arts geweest mocht gelijk door naar eerste hulp wkz en ze is er zondagmiddag aan geholpen in de ok toen ze sliep hebben ze het open gemaakt en lieten ze het vuil eruit lopen en ze hebben bloed geprikt en nu is het afwachten op de uitslagen en dan weten ze welke infecktie ze heeft enzo en nu moeten we woensdag op controle komen ben benieuwd of ze dan al wat weten maar verders gaat alles goed hier hoor gaat met jullie ook alles goed ??

groetjes

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 20:11
Happy

Tim ligt in zijn nieuwe bed! Net een paar minuutjes, dus ik wil niet te hard juichen, maar hij vond het best!
Vandaag is er een vriendin de hele dag (!) bezig geweest met zijn muurtekening. Een vliegtuig met een spanddoek met zijn naam. (foto's volgen snel) en we dachten dan gooien we hem maar meteen in zijn nieuwe kamer... Hele dag uitgelegd dat we zo trots zijn dat hij zo groot is etc etc. Nu kan hij gewoon uit bed, maar volgens mij ligt ie er nog in!

Sharon, wat fijn de laatste week werken! Ik moet nog 8,5 week...

Sinds 1 april ben ik al niet meer op mijn eigen groep geweest, omdat er nog steeds waterpokken heerst! Ik moet nog steeds op andere vestigingen werken, blegh. Voor morgen ben ik nog niet gebeld! Ik hou me stil.

Sharon, de rest van je verhaaltje lijkt over Tim te gaan. Als hij een vliegtuig hoort, rent ie naar buiten 'daar' zegt ie dan. Ik dacht dat het kwam doordat we op vakantie zoveel parapenters hadden gezien, maar misschien hoort het dan toch bij de leeftijd?
Glijden is ook helemaal favoriet en hij brengt alles van de tafel naar de keuken! Grappig...

En dat je nog niets gehoord hebt van prenatal is wel raar hoor, dat is vast niet goed gegaan. Ik kan de doos maar t/m 19 juli ophalen.

Nou Tim is nog aan het rommelen...wordt vervolgd...

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 12:29
sharon vanaf werk

Laatste werkweek!! Joehoe!! Wat een heerlijkheid! Wat is de tijd snel gegaan. Hoewel het nu wel echt al de laatste loodjes zijn, lijkt het allemaal zo snel gegaan. Ik kan me nog niet voorstellen dat ik straks gewoon weer een baby heb!! Borstvoeding, eerste hapjes, die rotprikken.. Ik heb het net allemaal afgesloten en geniet nu volop van mijn puberende peuter en dan gebeurt het allemaal opnieuw! Zo raar.

Ik voel me verder best prima. Gisteren had ik even een half uurtje oefenkrampen in mijn buik. Maar zodra het over was stond ik alweer de vloeren te dweilen... Tja, moet ook gebeuren.

Happy, ik heb nog steeds geen bericht van Prenatal!! En ik ben al 33 weken!! Ik moet maar eens proberen contact te zoeken met ze of zo, want ik denk niet dat het anders goed komt.. Nu ik er aan denk, ik heb dit keer ook helemaal geen tijdschriften ontvangen! (komt ze nu achter...) Maar ik heb die van vorige keer allemaal weer gelezen, hi hi.

Jonnell draagt ook bijna alleen maar hemden en boxers. Het is echt een mannetje nu. ik vind die rompertjes ook helemaal niet leuk meer bij hem. Ik moet wel altijd lachen als hij op zijn hurken zit te spelen en je kijkt dan in zijn 'bouwvakkersdecolleté'... Ha ha!

Hij is opeens helemaal idolaat van vliegtuigen. Hij zoekt de hele lucht af en als er dan een overvlieft dan roept hij heel hard tietui, tietui!!! Ook de glijbaan is vatse prik. Hij houdt van de glijbaan. en ik ben ook echt trots dan hij zelf er af kan glijden! Ik dacht echt dat hij achterover zou vallen of zo, maar hij glijd heel netjes er vanaf. Hij verbaart me elke keer. Gisteren ging ik de vaatwasser inruimen en zijn bordje stond nog op de lage tafel. dus ik zeg tegen hem breng je bordje maar naar mama. Toen ging hij eerst overal zoeken. Dus ik zei nog een keer, ga je bordje maar naar mama brengen, hij staat op tafel. Toen keek hij naar de tafel, zag het bordje, pakte het en bracht het direct naar me! Ze weten en begrijpen veeeel meer dan je soms denkt heb ik gemerkt.

Link naar deze reactie
29/06/2008 @ 13:42
woepetha

Bericht van Anja

Ik heb deze nacht een midweekje geboekt. Dominic wil dit al zo lang, maar financieel is dit niet makkelijk voor ons. Ik heb verlof tijdens het bouwverlof (2weken ervan). Ik ben ook druk op zoek naar ander werk. Ik durf dus niet te ver vooruit te kijken.
14 juli vertrekken we naar Sunparks in Vielsalm. We zijn er nog nooit geweest. Er is een groot zwembad, restaurantjes, winkel,... een echt vakantiedorp. Er was wel maar 1 huisje meer vrij, dus moest snel beslissen. Ik heb het maar gedaan. Zal wel weer een hele verhuis worden met onze 2 kapoenen (buggy's, bedjes, luiers, speelgoed, flessen,...) Hopelijk valt het goed mee.
Ik ga verder opruimen (de kinderen slapen), want we krijgen straks volk.
Groetjes
Anja en co

Link naar deze reactie
29/06/2008 @ 12:39
Happy

Tim heeft al een hele poos onderbroeken met een hemd aan. Stoere boxers die over zijn broek komen als hij bukt....Hij is helemaal in de mode dus.

Vanmorgen weer wezen zwemmen. Helemaal in zijn element was hij weer, hij blééf maar van de glijbaan gaan, zo schattig.
Het blijft me verbazen hoeveel zwangeren je ziet als je zelf zwanger bent! Het lijkt wel een epedemie! hahaha.

Link naar deze reactie
28/06/2008 @ 18:50

vraagje ondergoed??
hoi,

we hebben de laatste tijd erg veel minder tijd dan normaal.
saar begint nu ze 6 maanden is, meer en meer aandacht te vragen en krijgt die dan ook, zeker langs anja haar kant. van mijne kant moet het "gevoel" nog groeien...

we zijn vandaag solden gaan shoppen.
veel was er niet te shoppen, en de prijzen waren niet denderend de moeite , max 30% korting overal....
nu had ik een vraagje,
we hebben voor ons oudste, kaat dus, ondergoed gekocht, een los broekje en t shirt ipv die body's die ze nog amper aankreeg.
t werd dus voor ons althans tijd om over te schakelen naar gewoon ondergoed. is ook makkelijker om te verversen lijkt ons. maar we weten niet zo goed of het daar nog niet te vroeg voor is , al kanhet natuurlijk geen kwaad.
die body's zijn een gevecht telkens om ze aante kleden. en daarom alleen al zijn we overgeschakeld, en zal ze vanaf morgen geen bodys meer dragen als ondergoed.

zijn er nog mensen die zijn overgeschakeld???

groetjes
ww w. woepetha.tk (iemand nog gevolgd op onze site??)

k ga als ik tijd heb, en fotos , een stamboom erbij doen en misschien ons "wapenschild" opzoeken op internet om toe te voegen op de site.(woepetha clan hihihi)

groetjes aan iedereen en fijne vakantie....

ah ja, wat wel minder leuk is aan de vakantie, onze onthaalmoeder gaat dus wat niet meer als normaal is ook op vakantie twee tot drie weken over de hele grote vakantie en moeten we op zoek naar een vervangster, lijkt ons niet leuk...(nieuwe kindjes, andere onbekende plaats, andere gewoonten???, we zullen wel zien, en anders gaan we zelf misschien wel een weekje weg..

daaaaaaag

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 13:32
Happy

Siepe, is het gelukt met de jurkjes naaien?

Sharon, ik heb de raamstickers van de xenos ook, ik 'moest' ze alleen allebei kopen...hihi
Klinkt alsof je het zwaar hebt zeg! Sterkte.
En kun je de kolf niet huren bij de thuiszorg?
Ik heb een email gehad dat ik de doos bij prenatal kan halen (vorige week)

Elfje het autorijden ging best. Hoewel Tim het wel snel zat was als hij wakker was, maar daar hadden we een hele truukendoos voor mee

Vanmorgen weer bij de vk geweest en alles was okee!

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 23:40
Marlies

hoi allemaal,

hier ook verder niet veel nieuws. beetje bladvulling zullen we maar zeggen. hoorde deze week triest verhaal van iemand die 30 wkn zwanger was en voor co bij vk was geweest. bleek verhoogde bloeddruk en moest naar zhs voor controle. aldaar bleek een hellp syndroom en moest ze zelfde nacht nog bevallen met een keizersnede. erg spannend dus, want baby is 10 wkn te vroeg. was trouwens eerste kindje. hoop dat het goed afloopt. niet bang worden hoor, want gelukkig zie je dit niet zo heel vaak!

wie van jullie gaat er nog met vakantie deze zomer? wij gaan in augustus 3 wkn kamperen op de veluwe. vorig jaar ook geweest, leuke plek en veel te doen.
heb gisteravond in wilde bui via kleertjes.com voor mijn meiden 2 setjes nieuwe noppies collectie gekocht voor najaar! heb zoveel gewerkt deze maand (3 dgn extra en goede vergoeding voor gehad), dat ik mij er goed mee verwen voor de meiden iets te kopen! Spijkerrokje, legging en leuk shirt. ieder heeft ander shirt gekregen, rest wel hetzelfde. beetje schatting gemaakt voor de maat, evt moet van lotte weer terug als ze te groot geworden is. koop nu maat 104 voor haar!

gr,

Marlies

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 21:01
Happy

Meiden, ik ben weer terug van vakantie. We hebben het helemaal super gehad. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om bij te lezen...ga ik snel doen!

Lilian.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht (Archief)] [Hoger Niveau]
volgende pagina >