< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » Verschillende vraagjes bijna 2 jaar

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
Verschillende vraagjes bijna 2 jaar
19/04/2007 @ 09:55
vicky

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,

Levin wordt 2 in juni, hij is een vrolijk, lief kindje, maar heb enkele vraagjes en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

In het begin was zijn tutje enkel om te slapen, maar nu wil hij het bijna constant... Laat ik het zo en wacht ik nog even of probeer ik het hem nu al af te leren en hoe?
Hij drinkt 's morgens zijn flesje en zegt dan: 'tietie'? Als ik het niet dadelijk geef, begint hij te wenen en zoekt overal zijn 'tietie'... Hem afleiden met iets anders probeer ik wel, maar lukt niet...

Hij zegt pipi en kaka, en dus wil ik hem wel leren op het potje gaan, maar hoe pak ik dit het beste aan? Ik denk ook wel dat hij 'bang' heeft van kaka, vorige keer had hij in bad kaka gedaan en hij heeft het hele huis bijeen geschreeuwd omdat hij zijn kaka zag!

Hij slaapt nu nog in zijn klein bedje, maar we hebben hier wel een eenpersoonsbed staat bij zijn kamertje... Vanaf wanneer kan ik hem hierin laten slapen? (wel met zo'n hekje aan natuurlijk dat hij er niet kan uitrollen)
Ik ben zwanger van een tweede en wou dan eigenlijk zijn babybedje gebruiken voor een tweede, maar ik heb een beetje bang dat Levin zich dan niet goed gaat voelen, zo van: Ik moet hier mijn bed afgeven!

Mijn man spreekt ook frans tegen Levin en ik nederlands... Nu zit ik er de laatste tijd een beetje mee in, omdat ik wat bang hem dat het soms toch wel heel moeilijk is voor hem en of we er niet te vroeg mee begonnen zijn... Zijn hier nog ouders die 2 talen spreken tegen hun kindjes en hoe verloopt dat bij jullie?

Groetjes,
Vicky

[Laatst gewijzigd door vicky - 19/04/2007 @ 10:14] - Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 10:15
T'ke

Hallo vicky,

Ik zit hier ook met hetzelfde tutjesprobleem, Lore wordt in augustus 2 jaar en de laatste tijd doet ze ook niks anders dan constant naar haar tutje te vragen. Ik probeer hier zo weinig mogelijk op in te gaan en enkel haar tutje te geven als ze moet gaan slapen. Voorlopig lukt dat vrij goed, maar soms is het moeilijk om er niet aan toe te geven als ze begint te hangen en te huilen.

Lore is nog niet klaar voor het potje denk ik, dus wacht ik daar bewust nog een tijdje mee. Ze gaat in februari of maart 2008 naar school beginnen gaan, dus ik denk dat ik in november of december zal beginnen proberen. Ik ga bewust wachten tot na de geboorte van onze 2de spruit want ik vrees dat ze anders toch ineens niet meer zal willen ofzo, haar eerst laten wennen aan de nieuwe baby.

Dat wordt volgens mij wel een heel groot probleem, want ze is de laatste weken enorm veranderd, ze kan momenteel geen andere kindjes in haar buurt verdragen, bij de OM wil ze ineens niet meer spelen en zodra er een ander kindje in haar buurt komt, begint ze te roepen en te schreeuwen en aan de OM haar been te hangen. Zeer raar, want voordien was er geen enkel probleem. Ik hou mijn hart al vast voor als ons 2de kindje er zal zijn.

Ivm het babybedje, wij gaan gewoon een tweede bedje kopen en nog wat wachten om Lore in een "groot bed" te laten slapen, misschien zou ze zich anders wel opzijgeduwd voelen omdat het baby'tje ineens in HAAR bedje slaapt.

groetjes,
T'ke

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 11:09
k'tje

Hey Vicky,

Ivm de tweetaligheid kan ik je niet helpen. Zelf geen ervaring mee, en ik ken ook niemand in die situatie. Het enige dat ik ervan gehoord heb, is dat het zou kunnen dat de kindjes wat later praten, gewoon omdat ze meer te verwerken krijgen.

Ook hier was de tut ineens van enorm belang. Ik heb het toen gewoon zo gelaten. Soms beginnen er wat tandjes te komen, zonder dat je dat al kan zien. En dan is zo'n tutje écht wel een troost. M'n dochtertje is in maart 2 geworden, en nu is de tut enkel voor in bed, of als ze écht heel moe is. En het is geen probleem geweest om dat af te leren. Uiteraard doet ze er soms nog moeilijk over, maar nu is het: tutje in de mond, dochter in bed. En dan ligt dat tutje snel weer weg, hoor!

Wij hadden ons potje hier al enige tijd staan, maar interesse was er niet. Na een tijdje wou m'n dochtertje er 's morgens wel telkens even opzitten (om een boekje te lezen!). Meestal zat ze er dan zonder pamper op, maar soms ging ze er gewoon met haar kleren aan opzitten. Maar zo leerde ze het potje wel kennen, dus heb ik haar laten doen. Ze mocht er niet mee spelen, hé, dus het moest wel blijven staan. De pop heeft ook al wel eens gebruik mogen maken van "haar toiletje".
Ons dochtertje loopt wel telkens met ons mee als we naar het toilet gaan. We zeggen haar dan ook: we gaan pipi doen.
Op een gegeven moment (rond haar 20-21maanden) werd ze soms droog wakker 's morgens, maar wou ze niet op potje. 10min op, en haar pamper was doorweekt, natuurlijk. Maar een dikke maand later, deed ze plots wél pipi op potje, wel na eerst ruim 10min met een boekje op het potje te zitten. Ze wou er gewoon niet af tot ze pipi gedaan had. En mama maar wachten...
Nu is ze in maart dus 2 geworden, en gaat ze elke morgen op potje (het duurt nu maar eventjes voor haar plasje komt). Ook overdag begint ze ernaar te vragen. Kaka is nog in de pamper. Ze doet eerst kaka en pas dan zegt ze het.

Ik ben nu 36weken zwanger van ons tweede kindje. Ik heb ook even gedacht om m'n dochter in een groter bed te leggen, maar ze is veel te onrustig 's nachts. Zelfs mét bedrand denk ik dat ze eruit zou vallen. We gaan nu een tweede kinderbedje kopen, dat je kan ombouwen tot 1-persoonsbed. En tegen dat de kleinste niet meer in de wieg kan, zien we wel wat we doen.
Vrienden van ons hebben enkele maanden voor de geboorte van nr2 hun eerste kindje in een ander bedje gelegd. Zo werd de bedjeswissel niet rechtstreeks verbonden met de geboorte. Hun 1ste spruit sliep immers al een hele tijd in een ander bed, hé, dus ik denk dat de link er dan niet meer is. En daarvoor heb jij duidelijk ook nog tijd, hé.

amai, wat een uitleg is dat hier geworden, seg.

Succes met je zwangerschap!!
Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 11:28
Marleen

Ik heb hier gewoon gezegd dat die speen niet uit bed mag komen. Hij kan zelf tussen de spijlen door uit bed en als hij er uit stapt moet zijn speen terug. Dat gaat heel goed. Wij gaan binnen kort ook met een groot bed beginnen (in de vorm van een boot). We moeten het alleen nog schilderen. Mijn kindje is nu een week 2jaar.
Zindelijkheid gaat de ene dag wel en de andere dag niet. Ik maak mij er niet al te druk over. Dat zou ik pas rond de 3 jaar doen. En daarnaast jongens zijn toch altijd later dan meisjes
Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 11:59
vicky

Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties... Denk dat ik met het tutje ook ga proberen van het in zijn bedje te laten liggen, stapje voor stapje...
Over het bed ben ik er nog niet helemaal uit... In het begin gaat het baby'tje toch bij ons in bed liggen... (Heb ik met Levin ook gedaan, gemakshalve voor bv)
Heb al een bedje gezien van 'babybay' dat ik aan ons bed kan vastklikken... Weet alleen niet goed wanneer Levin dus in zijn groot bedje gaat 'willen' liggen. Het staat in een andere kamer en soms gaat hij er door de dag, als ik boven bezig ben, gewoon op liggen en hij zegt dan 'dodo', dus ik denk dat het niet zo moeilijk zou zijn, maar ik wil niet dat hij het gaat zien als 'zijn bed afgeven voor de bébé'...
Wij hadden eerst een potje gekocht bij Prémaman, van winnie the pooh, je kan het helemaal uit mekaar halen en een stuk kan je op de wc zetten om te verkleinen... Maar het volledig potje zelf is te klein vind ik. Als Levin erop zit, hangt zijn piemeltje vooraan over de rand (moeilijk uit te leggen), meer naar achter kan ik hem niet zetten, want dan zit hij met zijn billetjes achteraan op de rand...
Voor mij moet hij nog niet op het potje gaan, soms geeft hij het zelf aan en moeten we hem zonder pamper op de wc zetten, maar, er komt geen pipi... Daarom wou ik er mee beginnen... In januari gaat hij naar school, moeten ze dan eigenlijk zindelijk zijn?

Marleen, ik zou wel eens graag een foto zien van het grote boot-bed! Hebben jullie het zelf gemaakt? Lijkt me wel heel tof!!!
T'ke, ik weet het natuurlijk niet, maar denk wel dat het niet meer spelen met andere kindjes een fase is en dat het wel overwaait... Levin geeft kusjes aan de baby van een vriendin, alleen is hij soms een beetje wild en dan hoop ik dat hij een beetje rustig gaat doen als het baby'tje er is...
K'tje, voor jou duurt het niet meer lang eer nummertje 2 er is, hè! Hoe heb je tot nu al de tweede zwangerschap ervaren? Veel succes nog met de 4 komende weekjes en daarna natuurlijk ook!

Groetjes

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 13:22
k'tje

Ik had een vreselijke zwangerschap!
Week 8: enkele dagen in het ziekenhuis aan een infuus, omdat ik niks (maar dan ook écht niks) kon binnenhouden. Ik was al 7kg afgevallen (en ik weeg sowieso al zo weinig).
Uiteindelijk kon ik op week 20 terug gaan werken. Dolblij natuurlijk, want eindelijk weer sterk genoeg, en eindelijk weer iets om handen.
Week 24: verweekte baarmoederhals, 1 week rust voorgeschreven gekregen
Week 25: weeën, enkele dagen ziekenhuis, daarna thuis verder wee-remmers nemen. De wee-remmers deden hun werk, maar ik moest me écht heel rustig houden, of de weeën kwamen gewoon terug. Dus sindsdien zit ik thuis.
Op week 34 ben ik gestopt met die wee-remmers, en had eigenlijk gedacht dat de baby er gewoon uit zou vallen (omdat ik altijd zo'n last had van weeën tussendoor). Maar niets is minder waar. Ik heb al wel terug 2x in het ziekenhuis gestaan met weeën, maar ze vallen telkens weer stil na zo'n uur of 6. Vandaag ben ik net 36 weken ver, heb 3cm ontsluiting, de baby is ingedaald, heb regelmatig oefenweeën, maar verder kom ik niet. Maar ik word wel hééél ongeduldig hoor. Nu mag de baby echt wel gaan komen.
Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 15:37
kissie

hoi hoi
qua tutje ken ik ook hier ze slaapt er alleen mee gelukkig ik geef hem ook niet overdag en als ze hem toch mee neemt zeg ik uit in bedje en dan is ie weg

wij hebben een groot bedje besteld voor britt die is nu net 2en die komt over 1 a 2 weken en dan leggen wij haar erin wij hebben gezocht naar een perfect bedje omdat zij ook zoveel draait maar wij hebben er 1 een kroontjes bed gelijk van 90 bij 200 meter dan kan ze erin blijven liggen bij dit bedje valt het matrasje ietsjes dieper erin dus gelijk een steun

http://www.wildkidzz.com
en dan bij bedden

groetjes kissie

[Laatst gewijzigd door kissie - 19/04/2007 @ 15:37] - Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 19:16
Mich

Hoihoi,

Grappig om al deze ervaringen te lezen, leerzaam ook! Zo doen wij het:

Tut: twee maanden voor zijn tweede verjaardag echt een item, op momenten dat er veel veranderingen zijn en wij veel weg zijn we flexibel geweest. Toen we op een gegeven moment in rustiger vaarwater kwamen, meer regelmaat, meer tijd voor elkaar zijn we heel strikt geworden. In het begin had dat weleens een driftig kind ten gevolge, maar ze leren snel: nu alleen nog in bedje.

Grote bed: wij hebben Thay twee weken geleden in een groot bed met een railing gelegt en het er echt een feestje van gemaakt. We hadden als verassing de nieuwe kamer geverft, nemo visjes op de muur, écht ons best gedaan het mooi te maken voor hem en toen het klaar was de deur open. Hij vind het geweldig, kijkt niet meer om naar zijn oude bedje en is super trots. Wel werd hij de eerste week elke dag om 5 uur wakker en stond hij naast ons bed, maar dat gaat steeds beter, vandaag was het 6 uur en is hij lief nog een half uurtje in bed blijven lezen, zoals we hem hadden gezegt, dus we zijn heel trots. Was even vermoeiend, maar ik ben blij dat we dit nu doen en niet als de kleine er is en we toch al een zware tijd te gemoed gaan. alhoewel de kleine een maand of drie bij ons kan slapen wouden wij het toch zo snel mogelijk doen, om te voorkomen dat hij de relatie legt: baby komt ik moet uit mijn kamer.

Tweetalig: dat is een keuze en daar moet je dan voor gaan, wij hebben die keuze gemaakt (ik woon in Costa Rica en praat consecuent Nederlands, altijd) en het gaat heel goed. Kindjes zijn ongelovelijk, net sponsen. Als je het wilt moet je het echt NU doen, na hun tweede verjaardag gaat de taal en het leren als een speer. Extra taal is altijd winst. Ik heb ook gelezen dat kinderen die twee talig worden opgevoed extra ontwikkeling stimulans krijgen in het algemeen. Thay praat niet zo zeer later als andere kindjes, maar wel alles door elkaar (is normaal, komt goed ergens in het derde jaar), waardoor mensen die geen Nederlands praten de indruk krijgen dat hij nog niet zo goed praat.

Sterkte!
Mich

[Laatst gewijzigd door Mich - 19/04/2007 @ 19:18] - Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 20:07
Visseke

Online Status Bekijk profiel
Hoi,

wat betreft de 2 talen kan ik je niet helpen.

Lucas wordt in augustus 2 jaar.
Wij zijn afgelopen december begonnen met de zindelijkheid en in januari hier consequent mee aan de gang gegaan (mijn zoontje heeft er ook plezier in om het op 't potje te doen).
Resultaat: hij is overdag helemaal zindelijk en 's nachts schommelt het nog.

Speen (tut):
Lucas heeft deze nooit gebruikt. Toen hij na zijn geboorte thuiskwam heeft hij ca 3 dagen een speen gehad en toen niet meer. Hij wil het zelf niet.
Ik hen er wel 1 in huis, maar eigenlijk voor niets.

Groter bed:
Lucas is toen hij 17 maand was overgegaan naar het groter bed.
We hebben het bed (instapkant) andersom tegen de muur gezet en hebben nu 3 hoge kanten van ca 50-60 cm hoog.
Ik gebruik wel het voeidngskussen van Lucas zodat hij niet het hele bed rondgaat.
Het gaat vanaf dag 1 goed.
We hebben wel voor alle zekerheid nog een matras naast het bed liggen, deze schuiven we overdag onder zijn bed.

groetjes, Liesbeth
Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 10:21
T'ke

Zeer interessant om al die bed-,tutjes- en zindelijkheidservaringen te lezen.

Ik hoop echt wel dat wat Lore meemaakt maar een fase is en dat die niet lang zal duren. Van het moment dat ze binnenkomt bij de OM zet ze haar keel open tot als ik terug daar kom (heel de dag dus) terwijl ze tot vorige week echt wel graag ging. Ze eist alle aandacht op van de OM (die echt wel nog meer dingen te doen heeft dan enkel naar Lore kijken, dat begrijp ik maar al te goed).
Kheb vandaag haar bumbaknuffel meegegeven, ik hoop dat die haar troost kan bieden en als ik haar vanavond ophaal hoop ik dat de OM kan zeggen dat ze op zn minst toch efkes gespeeld heeft.

Ik vind het zo erg, thuis is ze lief en speelt ze mooi, maar bij de OM huilt ze heel de dag door. Ik word er zelf echt triestig van

Link naar deze reactie
21/04/2007 @ 12:24

Tutjesprobleem??? Maar mensen toch ze zijn amper twee jaar of nog niet! Tegen dat mijn dochtertje naar school gaat zou ik haar graag zindelijk hebben , ze heeft nu al een paar keer voor ze in bad gaat pipi gedaan op haar potje dus al een begin. Ivm haar tutje, ze valt in slaap met maar een half uur later is de tut al uit haar mond plus tot drie jaar vind ik dat normaal. Das hun troost!
Onze dochter slaapt in een eenpersoonsbed omwille dat ze een spijlenfobie heeft lol die heeft nooit goed geslapen en rustig in een spijlenbedje nu slaapt die zalig goed :)
Allé dit was mijn mening eh maar ik pak die tut hier niet af en zelfs als ze 3 is kan ik er nog mee leven dat ze die tut nodig heeft voor het in slaap vallen. Een duim nemen is veel erger dat kun je niet afnemen en vele kindjes grijpen naar hun duimpje omdat de ouders de tut te snel afnemen! Laat een kind toch doen ocharme!

Link naar deze reactie
21/04/2007 @ 14:07
Kath

Online Status
Hey,

Ik ben een Britse mama woonachtig in Oost Vlaanderen. Zoals Mich zegt kinderen zijn net sponsen. Kinderen kunnen tot hun vijf jaar, 5 talen onder de knie krijgen. Je kan nooit vroeg genoeg beginnen. Maar iets dat je moet doen is altijd hetzelfde spreken - ik spreek Engels tegen mijn kinderen (2 jr en 9 maand) en mijn man Nederlands, ik weiger Nederlands te spreken tegen mijn oudste - ik zal niet anders kunnen dan mijn moedertaal spreken tegen mijn kinderen, andersom zou ik raar vinden. - kinderen associeren een taal met een mens, dus je moet constant blijven. Zelfs als mijn oudste iets in Nederlands zegt, herhaal ik het in het Engels en geef ook een antwoord in het Engels.
Ze weet dat mama een taal heeft en papa ook. Ik ben wel altijd thuis dus Engels leren gaat veel gemakkelijker voor haar, maar ik denk als ze naar school gaat in sept dan gaat ze meer Nederlands spreken. Dan zal de regels veranderen naar Engels thuis en Nederlands op school enz. Mijn tweede taal is frans dus mijn oudste ken ook bonjour, ça va, merci enz.

Tutje - ik heb mijn kind geleerd dat het tutje was alleen maar voor in bed. Eerlijk gezegd heb ik een hekel aan die dingen en ik kan het niet zien - zekers niet kinderen die bvb in het zwembad gaan met een tutje en zo.. Maar ja één avond heb ik gezien dat ze heeft in haar tut gebeten dus ik moest die afpakken - ik wou niet dat ze de rest afbeet en inslikte terwijl ze sliep. Ik had ook geen reserve en vond ik het een goeie moment. Ik heb dat gewone uitgelegd en ze heeft dat goed verstaan. Nu krijg ze één alleen maar 's middags anders slaapt ze niet en dan is ze lastig!!

Groter bed: Mijn dochter was 19 maand toen mijn jongste geboren is. Hij sliep voor de eerste drie maand bij ons op de kamer. Een week voor dat we ging hem van kamer veranderen, kreeg mijn dochter het grote bed. Ze had tijd om aan het idee te wennen en indien nodig we hadden altijd de kans om haar terug in de babybed te leggen indien nodig.Maar ze vond het heel leuk - baby bed was voor het baby en grote bed voor het grote meisje! We hebben een veiligheidshek geplaatst maar toch heeft ze een keer eruit gevallen!! Maar ja - ze heeft dat nog nooit meer gedaan!!

Potje - ze is nog altijd niet regelmatig op de potje. Ze heeft al pipi gedaan en caca maar het gaat nog een tijdje duren denk ik. Ik maak me er geen druk over.

Veel succes,

Groetjes,

Kath
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]