Vorige reacties:
< vorige pagina [Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
< vorige pagina
[Reageer]
< vorige pagina [Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 14/05/2007 @ 09:56 Patchi | Hoi Dieke, De allochtone ouders waar ik het over had, hadden meestal in hun land een goede opleiding achter de rug en volgde nederlandse lessen, had ik er waarschijnlijk even bij moeten zeggen. Ik heb ook engelse gezinnen begeleid en kan alleen maar zeggen als de basis goed is en je wordt geholpen ook door je ouders, dan komt het helemaal goed. Alleen de ouders beheersden de taal nog niet voldoende en de emotionele kant vind ik persoonlijk toch erg belangrijk. De kinderen die ik toen heb begeleid zijn allemaal goed terecht gekomen en hebben dan ook zeker geen taal probleem meer. Ik werkte ook samen met mensen die zelf ook van buitenlandse afkomst waren en als je alles goed combineerd en goed naar elkaar kijkt en luistert dan leer je daar een heleboel van. Ik had het niet over mensen in achterstandswijken die absoluut niet geintergreert zijn. Excuses voor mijn niet zo duidelijke uitleg hiervoor.Toch kan ik je zeggen dat ook de kinderen van deze ouders goed terecht kunnen komen. Hoe kan een ouder haar kind leren in het nederlands wat houden van is, als ze er zelf op dat moment geen feeling mee heeft en het niet begrijpt. Het belangrijkste is dat je blijft communiceren met je kind en durft voor te lezen, maar als je de taal niet machtig bent als ouder dan lees je die boeken ook niet voor aan je kind. Mijn man werkt op de hoge economische school en ik kan alleen maar zeggen dat ik trots ben op die meiden en jongens van allochtone afkomst en waarvan de ouders niet geschoold zijn het zo ver hebben geschopt, juist deze kinderen hebben vaak de kracht om te bewijzen dat ze het kunnen en het is ze echt niet aan komen waaien. Ik zie helaas ook in de klas van mijn dochtertje de kinderen die absoluut geen woord nederlands kunnen. De kinderen die bij mij kwamen waren 1 1/2 jaar tot het moment dat ze naar de basisschool gingen en ja dan heb je toch een soort voorschool gehad. Die kinderen zijn de nederlandse taal tegen de tijd dat ze 4 jaar zijn al aardig machtig en lopen dan ook al vaak gelijk met de andere kinderen in de groep die niet meertalig zijn opgevoed. Ik hoop dat mijn verhaal nu wat duidelijker is en excuses vvor het feit dat ik hiervoor niet alles duidelijk had neergezet. Groetjes Patchi ![]() |
| 15/05/2007 @ 10:36 Patchi | Hoi Tinne, Blijven jullie daar wonen of gaan jullie later weer ergens wonen waar nederlands gesproken wordt. Ik snap helemaal dat je ontgoocheld en boos bent, maar ik denk dat je je eigen belang hierin opzij moet gaan zetten en moet gaan kijken wat het beste is voor je kind en waar de toekomst voor je kind ligt. Ik ga zeker niet zeggen wat je moet doen, want daar heb ik het recht niet toe. Denk goed na en overweeg alle voors en tegens samen met je man en kijk waar jullie toekomst ligt, dan weet ik zeker dat jullie uiteindelijk de juiste keuze zullen maken voor jullie kind en trouwens thuis wordt er zowieso nederlands gesproken. Succes en sterkte en ik hoop dat jullie samen de juiste beslissing kunnen nemen of in ieder geval een beslissing waar jullie kindje het meeste profijt van heeft in de toekomst. |
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
< vorige pagina
[Reageer]

advies gevraagd ivm 2-talig opvoeden