< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Soms gaat het mis... » Hoe kan ik ze troosten?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Soms gaat het mis...
Hoe kan ik ze troosten?
11/05/2007 @ 13:34
Britse mama

Dames,

Graag een beetje advies. Gisteren avond ging de telefoon - verschrikkelijk nieuws, mijn schoonzus heeft haar kind moeten afgegeven na een zwangerschap van 18 weken. Zaterdag gaat ze bevallen.

Ik ben er zelf kapot van dus kan me niet echt goed inbeelden hoe dat het voor hun moeten zijn.

Ik denk dat ze wat geschrokken zijn en da's ook logisch. Ze weten niet wat ze te wachten staan. Mijn schoonzus sprak van een mini bevalling - minder pijn enz, en dat ze wou het kind niet zien als een kind maar meer als late miskraam. Ze proberen 'philisophical' te blijven.

Ik heb zelf bijna een miskraam gehad op 12 weken - een scheur in de baarmoeder was vastgesteld, maar gelukkig voor mij heb ik een gezonde meisje op de wereld gezet. Daardoor kwam ik regelmatig op dit forum.

Mijn broer en schoonzus hebben al twee jongens maar wouden heel graag een derde, hopend op een meisje. Ze weten nog niet wat het is, en ik vrees dat dit extra hard gaat aankomen als de baby een meisje is.

Wat kan ik voor hun doen? Ik wil ze troosten maar weet niet echt wat ik moet zeggen.

Groeten,

Britse mama

Link naar deze reactie
11/05/2007 @ 13:46
karen

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Iedereen is anders natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen wat ik het liefst zou hebben (gehad).

Ik heb het heel moeilijk om erover te praten, zeker de eerste weken. Vraagt er iemand hoe het gaat, ook al is het nog zo goed bedoeld, dan komt alles wat je zo goed en zo kwaad mogelijk probeert te vergeten meteen weer boven. Het enige wat je dan kan doen is of huilen of een heel afstandelijk verhaal vertellen...
Ik had het liefst dat er niets gezegd werd. Als ik erover wil praten geef ik dat zelf wel aan. Dat komt ook wel, maar het heeft tijd nodig. Eerst moet ik alles zelf verwerken.

Het meeste deugd deed een kaartje, maar dan niet eentje met 'beterschap'. Dat is net alsof het een griepje was, dat wel weer overgaat.
Zo'n kaartje laat zien dat er aan je gedacht wordt, zonder te opdringerig te zijn.

De laatste keer schreef iemand me: "als achteruit kijken je pijn doet en vooruit kijken je bang maakt, kijk dan eens naast je"

Karen

Link naar deze reactie
11/05/2007 @ 15:18
Dunja

Ik had er het meeste aan wanneer mensen zeiden: "ik weet niet wat ik moet zeggen." Want dat klopte, ze konden niets zeggen om het beter te maken. Ik ergerde me het meeste aan de "goed bedoelde" opmerkingen of verhalen van mensen die na jaren alsnog een gezond kindje hadden enz. Want wat een ander had kon me niet interesseren, mijn verdriet werd er niet minder om. Probeer dus zo min mogelijk te zeggen en zo veel mogelijk te luisteren.

Heel veel sterkte!

Link naar deze reactie
11/05/2007 @ 16:40

Britse mama,
Ik heb zelf ook verschillende kindjes moeten afgeven.
Mickey* op 20 weken
Darwin* op 16 weken en
Niall* en Nicolay* op 8 en 9 weken (tweeling)
Ik denk dat elke vrouw het anders beleeft. Het is ook niet makkelijk als naaste om te 'helpen'. Iedereen kan nu gaan vertellen wat ze het liefste hadden/wilden. Maar ook als je al die dingen gaat doen, ga jedaarmee niets kunnen verzekeren. Elke persoon verwerkt het op zijn/haar manier. Ik denk dat het enige wat je kan doen, is zeggen dat je er voor haar bent. In welk opzicht dan ook.
Ik weet niet of ze beslist om het kindje nog te mogen zien?
Of ze er graag foto's van wil? Dat ze het later nog kan bekijken? Dat ze het mee naar huis mag nemen om te begraven? (niets Luguber aan, in sommige ziekenhuizen staan ze het toe). Indien ze het beslissen, een kleine intieme begrafenis? Het zijn hun beslissingen. Misschien dat je er heel voorzichtig kan naar vragen of je daar in kunt helpen?
*Het verwerken dat er geen kindje gaat opgroeien
*Het wegbergen van alle gekregen en al gekochte spullen
*opvang voor hun 2 zoontjes
*Het 1000x aanhoren hoe het allemaal was/zou geweest zijn.
.....
Er komen zoveel dingen bij kijken. Wat ik persoonlijk ook heel erg bijzonder vond, was van mijn vader.
Hij heeft na mijn 3de missed abortion een gouden hanger voor me laten maken. Een engel die 4 sterren vasthoud.
Voor elk kindje een ster. Wat ik héél bijzonder vond. Daar hoeven geen woorden bij. En dat blijf je koesteren.
Ik kan zo nog een heel deel punten opnoemen. Maar dan ga ik misschien anderen hier vervelen.
Als je er verder over wil praten, je mag me ook steeds mailen, geen probleem. I know the feeling. Heb het zelf 3x meegemaakt, en ook mijn schoonzus heeft 1 dochter af moeten geven. Meid. Ik wens jou en vooral je schoonzus héél veel sterkte toe. Een hele dikke knuf en ik zal zeker een kaarsje branden voor jullie sterretje.

Erika

[Laatst gewijzigd door Erika - 11/05/2007 @ 16:43] - Link naar deze reactie
12/05/2007 @ 08:46
ingetjee

hoi Britse mama,
ik heb twee keer een kindje verloren,
één keer op 11 weken (curetage) en één keer op 17 weken (met geboorte)

het liefst heb ik mensen die gewoon 'bereikbaar zijn' op momenten dat ik het nodig heb, die niet opdringerig zijn, maar gewoon tijd maken op de momenten dat ik het nodig heb.
ik heb heel veel deugd gehad aan de kaartjes en mailtjes die mensen stuurden, bezoekjes en telefoontjes had ik het moeilijker mee, want die kwamen meestal op momenten dat ik het niet kon verdragen
de eerste paar dagen voor en na de geboorte wou ik niemand zien, wou ik alleen zijn met mijn ventje en ons verdriet samen dragen

veel sterkte voor je schoonzus!
groeten
Ingetje

Link naar deze reactie
12/05/2007 @ 10:19
mieke

Online Status Bekijk profiel
Hallo Britse mama

Je kan misschien ook iets vinden voor haar op deze site:
http://www.troostgeschenk.nl

Mieke

Link naar deze reactie
14/05/2007 @ 14:58
Britse mama

Dames,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Mijn schoonzus is zaterdag van een jongen bevallen - alles perfect erop en eraan. Tot nu toe heb ik niets van hen gehoord. Ik heb gezegd dat ze moesten mij bellen als ze dat wilden. Ik heb wel contact gehad met mijn moeder.

Ik ga een kaartje sturen. Ik heb een kaartje zelf gemaakt. Ik vond niets in de winkels en wou iets persoonlijks maken. Op de voorkant - een zelfgemaakte boekje met de bevalling datum erop, met een strikje om het dicht te houden. Binnen in het boekje is er één 4D echo foto van de baby zelf. Tekst in het kaart is het tekst van het lieve engels website ;

An angel in the book of life
wrote down an infant’s birth
and mentioned as he closed the book
……too beautiful for earth.

Hopelijk zal dit wat troost geven..........

Bedankt nog,

Groeten,
Britse mama
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]