Hallo,
Ik ben sinds een half uurtje pas terug uit het ziekenhuis. Ik had om 10u een afspraak bij de gynaecoloog, gewoon een controle ...
Via een doppler hebben we de harttoon van de baby gehoord, ze zei daar niets over dus alles was oké.
Ik ben ondertussen op anderhalve maand tijd nog maar 200 gram bijgekomen... dus dat was ook dik in orde! (tov begin zwangerschap ben ik 1.8 kg bijgekomen, maar dat was nog een gedeelte van die 5 kg die ik ben bijgekomen door de hormonenkuur vermoedelijk).
Dan verder, mijn rugklachten, daarvoor ben ik naar kinesist aan het gaan en meer dan dat konden we daar niet aan doen.
Maar toen kwam het... mijn bloeddruk even meten... veel te hoog. Ik zei haar dan : int begin bij de vroedvrouw was die ook te hoog, en zij had mij gevraagd om regelmatig thuis eens mijn bloeddruk bij te houden, omdat het nogal eens voorkomt dat mensen gewoon door zenuwachtig te zijn een hoge bloeddruk heel even hebben, terwijl ze dat thuis niet hebben.
Nu heb ik dat dus gedaan, een lijstje bijgehouden thuis... en wij dachten dat die bloeddruk over t algemeen wel hoog was, maar niet alarmerend hoog... maar daar bleek zij anders over te denken.
Ik heb medicatie voorgeschreven gekregen, 3 pilletjes per dag en die moet ik vanaf nu altijd blijven nemen... Verder vroeg ze me wat voor werk ik deed. En ze zei : kun je niet minder gaan werken? minder uren, minder zwaar werk of minder dagen per week?
... dat leek haar in eerste instantie een goed idee om alvast te proberen dan (als ze dat op mijn werk goed vinden... kvind het héél vervelend !), maar als dat niet hielp dan schreef ze me thuis tot de bevalling, en ze zei erbij : dat zullen ze op u werk nog minder graag hebben....
Ik moest direct een urinetest laten doen bij een verpleegster, en dan een half uur aan de monitor zei ze.
Dan hebben ze mij laten rusten dus in een kamertje (kijken of ik daar rustiger van werd misschien) en dan om de 10 minuten mijn bloeddruk genomen, 4 keren.
Mijn bloeddruk zakte een heel klein beetje, mijn onderdruk toch, maar mijn bovendruk steeg zelfs.... maar goed, onderdruk te hoog is VEEL erger dan bovendruk te hoog. Dus het was toch beter dan bij de gynae zelf.
Die verpleegster vroeg dan, krijg je nu medicatie? 1 pilletje per dag? ik zei : ik moet er 3 per dag... en toen keek ze : en mama vroeg dan direct : is dat veel dan?
en toen zei ze: ja normaal geven ze 1 pilletje per dag, maar alst erger is dan ook wel eens meer per dag... en ze zei : maar maak u geen zorgen hoor, dit gaat zeker helpen hopen we!
en ze zei ook dat ik dus verhoogde kans heb op zwangerschapsvergiftiging, dus extra blijven opletten op zoutarm eten, maar als ik echt zwangerschapsvergiftiging ga krijgen dan kan ik dat toch niet tegenhouden door zoutarm te eten... :(
En verder rustig aan doen als ik het voel dat mijn lichaam het niet aankan. En ze gingen me streng opvolgen, daar mocht ik me geen zorgen in maken.
Zodra het beter is om te stoppen met werken gingen ze t eerlijk zeggen, want ik wil ook geen risico's nemen hé...
Elke dag moet ik nu mijn bloeddruk thuis nemen, en proberen zelfs opt zelfde tijdstip altijd.
Hopelijk doet mijn pruts het goed en blijft het met mij ook goed gaan hé...