< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » 17 maanden.. Zeer pittige tante! Hoe mee omgaan?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
17 maanden.. Zeer pittige tante! Hoe mee omgaan?
24/06/2008 @ 12:45
Vera

Hey allemaal!

Graag zou ik jullie ervaringen en/of tips hebben over mijn dochter!

Ze is 17 maanden en een vreselijk pittige dame! (ik sta dagelijks van haar te kijken! Wat ik met mijn zoontje van nu bijna 3 nooit heb meegemaakt!)

Als madam iets wil, dan MOET dat ook volgens haar. Bijvoorbeeld als haar broer met een auto speelt en ze haalt het in haar hoofd dat zíj die auto wil dan doet ze alles om het voor elkaar te krijgen! (slaan, spugen, duwen, huilen, schreeuwen, tieren, hoofd op de grond bonken, zichzelf slaan, enz enz)
Als ik (of iemand anders) haar iets zeg wat ze niet mag, bijvoorbeeld als ze de lades van onze tafel opent, dan doe ik 'nee, dat mag niet, terug dicht doen'.... Als het haar op dat moment niet aanstaat is het zeker een uur lang gedoe met haar, wederom slaan, spugen, bonken enz..
Als ik de kinderen een koekje geef ofzo, en ik geef er eerst 1 aan haar broer dan wordt ze WOEST en 'hoeft' ze niet meer, ze pakt het dan aan om het vervolgens boos op de grond te gooien of ze slaat het direct uit mijn hand....

Pfffff... zo kan ik nog heel lang doorgaan met voorbeeldjes haha..
Veel mensen zeggen meteen 'jaahaa, tis een echte meid he, dat zul je weten ook' Is dat dan zo'n verschil?? Mijn zoontje was héél anders!

Wat moet ik hier toch mee?????? Ik doe zoveel mogelijk mijn best het maar te negeren, dat vind ze namelijk echt niet leuk. Maar het is zo moeilijk als ze zoveel verschillende manieren heeft om toch de aandacht te krijgen!

Soms is het echt sneu voor haar broer ook, die is dan leuk aan het spelen en dan is madam weer een uur aan het krijsen en tieren....

Iemand die me een eindje op weg kan helpen?

Groetjes!
Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 13:14
Petra

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey Vera,

Hier zit er ook zo eentje, als Jolien haar zin niet krijgt, tieren, zich op de grond werpen, met haar hoofd tegen de muur bonken, slagen,...

Maar sinds enkele dagen begint ze ook haar zusje pijn te doen, op haar gaan zitten als Siska in het wippertje zit, ze in het gezicht willen stampen,... geen seconde durven we ze alleen te laten.

Op de kribbe blijkt ze ook opeens dit gedrag te vertonen (terwijl ze ervoor zo braaf was)

Wij hebben afgesproken met iedereen die voor haar zorgt (kribbe, grootouders...) dat dit gedrag niet getolereerd wordt en ze gestraft moet worden. Ze rustig op haar hoogte aanspreken dat dit niet kan en als ze blijft uitdagen of verder doen haar negeren. Na dit enkele keren te hebben toegepast beginnen we toch te merken dat ze het minder lang volhoudt, meestal nu maar een minuutje niet meer.

Heb mij ook laten vertellen dat dit wel eens de peuterpubertijd kan zijn.

Groetjes

Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 14:57
Mieke

Hoi!
Ons zoontje is bijna 17 maanden, en begint zijn grote zus ook te pesten. Wat wij dan doen is 1 keer waarschuwen, anders gaat hij voor "straf" ff de box in! We hebben hem zo al geleerd van de tv en planten af te blijven. Je moet er wel consequent in zijn, niet eerst het een zeggen en vervolgens toch niet doen, dan werkt het niet. maar bij de oudste moeten we dat ook, dus het gaat hier vanzelf. De oudste is een héél pittige dame! Hier wert het vrij snel op die manier. En als ze boos doet hetzelfde, ff in de box en ewoon alle geschreeuw niet horen. Laat maar ff uitrazen, en daarna uitleggen dat dát niet kan! En inderdaad, meien zijn moeilijker dan jongens!
Succes, groetjes Mieke

Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 15:50
Anneke

Online Status Stuur bericht
Amai da's inderdaad een pittig kind ...
En als moeder dat het vast ook wel pijn om je dochtertje zo woedend te zien ...
Ik denk dat ik moet akkoord gaan met de andere dames : consequent zijn, haar aanspreken op dezelfde hoogte en een time out geven. Ze zeggen wel eens : per levensjaar kan een kind 1 minuut time-out krijgen. Dat vul je zelf in : sommigen sluiten hun kind even op in hun kamer, maar meestal ligt daar teveel afleiding, dus een goede oplossing is inderdaad een park of box. Enkel wanneer ze stilvallen, zwijgen, kan je terug op haar afstappen en haar vragen flink te zijn. Als ze opnieuw drama maakt, mag ze gewoon wat langer blijven zitten.
Het is altijd handig de box te laten staan in de woonruimte, zelfs als zijn de kinderen te groot om erin te spelen, t is een ideale 'time-out-ruimte'.
Veel succes ermee en hou ons op de hoogte.
Anneke

Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 16:14
Papillon

Online Status Stuur bericht
Hai,

Wij hebben ook een dochter en een zoon.
Als je spreekt over een pittige tante dan mag de onze er ook wel wezen.
Straffen, time-out en negeren vind ik ok en deed ik ook regelmatig.
Wat bij ons ook fantastisch hielp was het uitvergroten van haar positief gedrag en dat was eigenlijk het enigste dat deftig hielp.
Zij wou gewoon ook haar portie aandacht en eiste die zo op. Dus at zij haar bordje leeg dan was het goed meid, speelde ze even alleen zonder haar broertje te slaan idem dito. Zo geraakte wij uit die toch wel negatieve spiraal.

groetjes

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 16:08
elise

We hebben dit ook met onze zoon, nu 18,5 maanden. Als hij iets niet mag, kan, wil, enz. dan maakt hij zich kwaad en begint te slaan, te krijsen, bijten, zijn rug hol maken. Bijvoorbeeld, wij hebben sinds deze week een nieuwe auto en nu weigert hij resoluut om in zijn stoel te gaan zitten. Ik moet hem er echt in duwen. Vind het niet leuk, maar ja, wat moet je, anders kan je gewoon niet weg !

Mij zeggen ze ook, gewoon negeren. Ik plaats hem regelmatig in de hoek. Hij begrijpt het dan wel, maar blijven staan doet hij wel niet. Maar hij komt dan wel verdrietig naar me toe. En is dan niet meer boos. Het is niet gemakkelijk. Ik heb me ook al boos gemaakt maar dat maakt de situatie alleen maar erger. Je moet inderdaad heel consequent zijn en ze negeren. Het is typisch voor deze leeftijd. Hun karakter wordt gevormd en ze proberen je uit te dagen. Het is een manier van aandacht vragen.

Succes

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 10:55
Aukelien

Online Status
Heel herkenbaar
Onze dochter is er ook zoeentje met een karaktertje. Wil graag de hele wereld regeren (we zeggen wel eens dat ze een dictator in de dop is).
Het enige dat helpt voor ons is blijven ademhalen en proberen rustig te blijven. Dat lukt natuurlijk lang niet altijd. Verder laat ik haar gewoon uitrazen als madam het in haar hoofd haalt om op de grond te gaan liggen. Ook in winkels, ik zeg tegen haar dat ik verder ga en dat ze maar achter me aan moet komen als ze klaar is. Mensen om me heen kijken dan wel raar. Maar dat is dan jammer voor ze . (en nee ik laat haar natuurlijk niet echt in de winkel achter!!)

Volhouden dus, ik wil je niet ontmoedigen maar onze dochter begon met dit gedrag toen ze 1,5 was. Ze is nu 3 en het is nog steeds niet over. Hopelijk veranderd het in het komende jaar (maar ja, dat hoopte ik vorig jaar ook al toen ze 2 werd )

[Laatst gewijzigd door Aukelien - 30/06/2008 @ 10:56] - Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 23:33
Vera

Hoi hoi!

Heel erg bedankt voor jullie reacties! 'fijn' te zien dat madam hier in elk geval niet de enige is!

Aukelien, dank je wel voor de goeie hoop

Onze dame lijkt echt op haar 'hoogtepunt' te zijn, ze is heel erg aan het uittesten momenteel.
Rustig blijven en blijven ademen is ook hier 't enige wat ik er aan kan doen lijkt wel.
Wij gebruiken de box ook al, als ze nodig even af moet koelen zeg maar. Maar tis wel een volhoudertje, en als ze eenmaal begint zal ze echt niet snel opgeven.

Mijn ouders vertelden mij dat als ik vroeger zo deed dat ze me 'gewoon' buiten in de stal zetten.. Hopelijk hoeft het hier niet zo ver te komen

Wat trouwens hier vooral een groot probleem is, ik weet niet goed wat ze wel/niet snapt! Ik weet dat ze het woordje 'nee' heeeeel goed door heeft hoor. Maar straffen en uitleggen enzo, dat gaat er echt nog niet in!

Nou, jullie ook succes ermee maar!!

Groetjes Vera + driftkopje
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]