< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » zindelijkheidstraining wie heeft er tips

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
zindelijkheidstraining wie heeft er tips
25/06/2008 @ 11:21
rose

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb een zoontje van net 3 en hij interseert zich bijna niet om op het potje of op de wc te gaan. Hij doet het liefst alles in de luier/trainingspamper.

Heb al een beloningstabel gemaakt, iedere x als hij een plasje/gepoept heeft dan mag hij een sticker plakken. Maar hij geeft het niet eens aan. Ik moet hem er iedere x op de wc zetten.
Ik ben ook al een boekje aan het lezen over zindelijkheid, wat hij zeer leuk vind en steeds weer wil lezen. Maar het zelf doen ho maar
het gaat dus niet makkelijk.
wie o wie heeft er nog tips

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 12:28
kelleke

Online Status Stuur bericht
hey

ho is moeilijk é... echt tips buiten een beloningssysteem heb ik ook niet. wat je wel is kan proberen maar daar moet je je jezelf ook goed bij voelen is van hem gewoon in een onderbroek te laten lopen , dan voelen ze echt wel dat ze "nat" zijn é.als mijn zoontje dan pipi doet is het o-oh en dan spurt hij naar de wc... mss een oplossing. toen wij op de opendeur van de school waren zei de directeur ook als ze niet droog zijn om te starten geen probleem maar ze geen pamper aandoen, zo leren ze het vlugger. wat hier ook in het begin wonderen deed was samen met mama gaan plassen. 1 nadeel hier door mijn zwangerschap moet ik vrij veel gaan plassen dus doet hij dat ook maarja... ophouden kan hij ook als het moet hoor.wij hebben dan weer het probleem met het kaka doen weet waar het moet maar vertikt het gewoon maarja ik denk dan zal wel komen.

hopelijk vind je snel een oplossing.

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 17:55
ik

Hallo,

Wij zijn, toen hij +_ 16 maanden was een potje gaan kopen en hebben het eerst in de living laten staan. HIj vond dat wel leuk en ging er af en toe (met kleren aan )opzitten. OMdat hij daarna graag begon mee te gaan als ik naar het toilet ging hebben we het verplaatst naar het toilet en dan kreeg hij steeds de uitleg waarvoor het diende. Op een gegeven moment was de interesse er echt en hebben we het terug in het salon gezet en hem in blote poep laten rondlopen. In het begin ging de kaka direct goed maar de pipi waren veel ongelukjes. We hebben ons nooit boos gemaakt en hebben het stickersysteem toen ook bovengehaald. Op 21 weken ging ons dutske op zijn potje zoals een grote jongen. WE namen het de eerste 3 weken wel ook echt overal mee naartoe (ook naar de supermarkt) Daar na was dat niet meer nodig en kon hij zich wel een paar minuutjes inhouden tot hij op een toilet zat of buiten in de struikjes pipi kon doen.

Veel succes

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 20:32
Anneke

wij zijn sinds gisteren bezig en via iemand die héél erg veel ervaring heeft in dit soort dingen heb ik volgende tip gekregen

Bloot laten lopen en ieder half uur op potje op dag één
Iedere dag een beetje langer wachten ( volgende dag drie kwartier,....) tot ze zelf aangeven dat ze pipi moeten doen.

Als je zoontje graag een luier aanheeft kan je altijd een onderbroekje aan doen en daarover de luier, zo krijgen ze het natte gevoel toch maar liggen er geen plasjes in huis en heeft hij toch zijn vertrouwde pampertje aan. Ik doe het zo met mijn zoon en hij vindt het superleuk. Vandaag is hij erin geslaagd om drie keer te plassen in het potje en twee keer heeft ie een ongelukje gehad. Als dat voorvalt gewoon héél koel verversen zonder veel woorden . hoe meer aandacht je geeft aan dat ongelukje hoe langer hij die zal hebben.

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 23:28
spreeuwtje

hoe vroeg begin je met zindelijkheids training?
sano is nu 1,5.. maar hij zegt nog amper woordjes ofzo..
dus t lijkt me lastig voor hem om het duidelijk aan te geven..
laatst viel me wel op dat hij een beetje overstuur raakte toen hij ging plassen terwijl ik net zijn luier uit deed..
hij keek en schrok echt.. alsof t niet de bedoeling was om het zonder luier te doen..
tot 3x toe moest ik hem schoonmaken tijdens 1x luier verschonen.. omdat hij steeds stopte en op t verkeerde moment weer begon.. :P
ik moest er wel om lachen.. sano vond het dus niet leuk..

ik denk dat ik binnenkort toch t potje tevoorschijn ga halen.. :)
ze zeggen overigens dat jongetjes er langer over doen om zindelijk te worden.. puur omdat hun plasbuis langer is..
het duurt dus langer voor er plas komt nadat ze voelde dat ze moesten plassen..
de link wordt dus moeilijker gelegd..

groetjes spreeuwtje

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 00:10
Emmeke

Hoi!

Wij zijn nu ongeveer een maandje luier vrij! Zowel 's overdag als 's nachts. Ben best trots op mijn meisje

Hetgeen wij gedaan hebben:
Ik was ziek, dus ik had een weekje de tijd om me echt met haar bezig te houden. Heb ons dan ook bijna letterlijk een week binnen opgesloten, zo weinig mogelijk gedaan en me alleen met haar bezig gehouden...

Ik ben begonnen met gewoon de broek en de pamper uit te laten. Onze meid loopt graag in haar blote poep rond, dus dat was al geen probleem. In het begin heeft ze een paar keer over haar benen geplast en dan begon ze ook onmiddellijk te wenen (ze vond dat echt vies). Ik pakte haar dan onmiddellijk op en zette haar op het potje met de woorden: dat is niet erg, maar pipi moet je op het potje doen. Als ze dan een beetje(verder) plaste op het potje dan zei ik: bravo of hiep hiep hoera (waar zij spontaan pipi hoera van gemaakt heeft) en dan mocht ze een stickertje van dora op een ander potje plakken. In het begin deed ze héél vaak kleine plasjes en ik heb ook wel eens gedacht dat ik haar niet constant voor zulke kleine plasjes een sticker kon geven, maar uiteindelijk heeft dat zichzelf hersteld... Na 3 dagen zonder luier en zonder ongelukjes (dat had ze na 2 dagen toch al onder de knie) heb ik geprobeerd om een onderbroekje aan te doen omdat dat toch een ander gevoel is hè. En ook dat verliep perfect zonder ongelukjes. De volgende dag moest ze naar de creche, dus toen hebben we haar een rokje aangedaan en ook dit ging weer super, dus de volgende dag hebben we een broekje geprobeerd én we zijn met haar naar de winkel gegaan, potje in de auto. En in de winkel kwam ze heel spontaan zeggen dat ze pipi moest doen, dus wij naar de auto op het potje en ja... sindsdien zo goed als ongelukvrij thuis geen ongelukjes meer eigenlijk... Ik zit wel die pot nog overal mee heen te slepen nu Ze kan het wel goed ophouden, maar ook niet zo lang dat ze tot thuis zou kunnen wachten indien ik geen toilet vind. Ze is ook nog jong hè, dus uit voorzorg...
Wat 's nachts betreft, ze maakt ons wakker als ze moet plassen, dus dat scheelt wel en ik denk echt dat nog niet veel kindjes dat doen op die leeftijd...

Ik zeg niet dat dit de ideale manier is, maar vooral veel aanmoedigen en belonen denk ik. Ik ben nooit kwaad op haar geweest als er een ongelukje gebeurde, dat hoorde er nu eenmaal bij. En ondertussen moeten we echt niet meer bij elk plasje juichen of een sticker plakken hoor Als ze het goed onder de knie hebben, dan bouw je dat gewoon een beetje af. Als ze nu niet zelf achter een sticker vraagt, zeg ik er zelf ook niets van. Zo heeft ze vandaag maar 1tje geplakt eigenlijk.

Véél succes!!

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 00:13
Emmeke

Ohja, boekjes die onze meid geweldig vond:

Lieselotje op het potje (die nam ze in het begin steeds mee op de pot)
en
Konijn op het potje

Die laatste is een soort handleiding over hoe je op het potje moet, vind ze ook superleuk. Haar pop moet nu ook constant op de pot en dan legt ze het uit

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 08:42
k'tje

Hey,
als je echt veel tijd hebt (ik wil zeggen, als je bijvoorbeeld zoals Emmeke een hele week thuis bent), dan denk ik dat de manier van Emmeke helemaal niet slecht is. Hou wel rekening met de temperatuur en de ondergrond. Met een blote poep op stenen gaan zitten, kan een blaasontsteking geven.
Wat ik gedaan heb, is in het begin op vaste tijdstippen op potje zetten.
Bij het wakker worden 's morgens
Voor het dutje 's middags
Na het dutje
Voor het slapengaan.
Zo leerde ze het potje toch al kennen. Tussendoor deed ze wel nog een pampertje aan, want ik was zwanger en had platte rust voorgeschreven gekregen. Kon dus echt niet elke 5min plasjes gaan opkuisen.
Na de bevalling (toen was m'n dochtertje 2j2m) hebben we de pamper dan uitgelaten.
Ondertussen is ze 3j en ook 's nachts droog.

K'tje
Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 12:46
kelleke

hey

hier gaat het pipi doen wonderwel de laatste dagne heel goed. wel nog met een pamperbroekje aan. nu zegt hij wel altijd dat hij kaka moet doen ,maar doet eigenlijk het niet op het potje... nu ben ik eigenlijk aan het twijfelen of ik hem nu al zonder pamper zou beginnen laten lopen of eens ik bevallen ben... moet normaal binnen 9 weken bevallen... wat wel vroeger zal zijn.

wat zouden jullie doen???

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 15:03
jess

Hoi Kelleke,

Wat knap al van jouw zoontje!
Ik denk dat als hij plast op het potje, ik hem wel zijn luier uit zou laten. Poepen geeft hij zelf aan dus dan kun je hem toch ook meteen op het potje of de w.c zetten?

Onze dochter is nu 22 maanden en heeft vandaag voor het eerst op het potje geplast. Ik was supertrots! En heb haar meteen een sticker gegeven daar was ze erg blij mee.
Nu vraag ik me af, wat kun je ze dan het beste aan doen?
Ik ga haar buiten als het lekker weer is gewoon in haar blootje rond laten lopen,maar binnen? Een luierbroekje? Wat is het handigste?
Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 15:57
kelleke

hey

hij heeft voor de moment luierbroekjes aan en nu loopt hij enkele uren per dag gewoon in een onderbroek want heeft met het verschil tussen broekjes en onderbroeken nog een probleem... met een luierbroekje kan hij zijn eigen gerust een uur of langer ophouden, met een onderbroek dus niet... last van de wind denk ik we zijn zo aan het oefenen nu...

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 19:58
wondertje

Online Status
Mijn zoontje is 17 maanden. Als ik naar het toilet ga, komt hij meestal mee en leg ik hem uit wat mama aan het doen is. Ik heb de indruk dat hij meer en meer aan zijn piemeltje komt. zou dit een voorteken kunnen zijn dat hij begint te beseffen dat hij pipi doet?
Zelf kan hij nog niet veel woordjes dus uitleggen zal moeilijk zijn.

En welk potje gebruiken jullie? die ouderwetse potjes of eentje met een dekseltje? Ik heb op de geboortelijst van mijn tweede een potje gezet voor mijn zoontje. Dit is eentje met een dekseltje.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]