< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » November 2007-Club » Gerechtjes vanaf 7 maanden

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » November 2007-Club
Gerechtjes vanaf 7 maanden
08/07/2008 @ 15:43
Suus

Online Status Bekijk profiel
Couscous, Courgette en Witvis
Uit het AH Kookboek, ik ga niet het hele boek overtikken hoor. Maar als jullie nou ook eens lekkere combinaties hebben..

Voor ca 3 porties, bereiden 20 minuten, ingevroren 2 maanden houdbaar:

60 g couscous
1 el rozijnen
150 g courgette
150 g wortel, geschrapt in stukjes
1 el olie
75 g witvis zonder graatjes (tilapia, kabeljauw)

1. Doe de couscous met de rozijnen in een kom en schenk er zoveel kokend water op dat de couscous onder staat. Laat de couscous en rozijnen wellen. Snijs de courgette in blokjes.

2. Kook intussen in een pan met een laag water de wortel in ca. 10 minuten. Voeg dan de courgette toe en kook deze nog 5 minuten zachtjes mee. Verhit de olie in een kleine koekenpan en bak de vis op een zacht vuur in 3-4 minuten zachtjes gaar.

3. Giet de groente af, maar vang wat kookvocht op. Pureer met een staafmixer of een keukenmachine de couscous samen met de groenten en de vis tot een fijne puree. Voeg eventueel wat kookvocht, moedermelk of opvolgmelk toe om het hapje te verdunnen.

[Laatst gewijzigd door Suus - 12/07/2008 @ 15:41] - Link naar deze reactie
09/07/2008 @ 15:16
falke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi,

Vandaag heb ik volgend recept uitgeprobeerd en het valt hier alvast heel goed in de smaak. Komt uit het kookboek van Kind en Gezin.

Kikkererwtenpuree met avocado:
1 eetlepel kikkererwten
2 eetlepels graanvlokken
100g avocado
1 aardappel
1 koffielepel plantaardige margarine of olie
2 takjes gewassen en fijngesneden peterselie

Week de kikkererwten 6a8 uur in driemaal hun volume aan water en kook ze gaar in vers water (snelkookpan)
Was en schil de avocado en aardappel. Verwijder de pit van de avocado en kook beide gaar in een beetje water
Pureer samen met de kikkererwten
Roer graanvlokken, margarine of olie en kookvocht eronder
Voeg wat fijngenseden peterselie toe.

Hopelijk smullen jullie kindjes hier ook zo van!

Groetjes Falke en Marte

Link naar deze reactie
10/07/2008 @ 15:05
margriet

Online Status
Link naar deze reactie
10/07/2008 @ 22:24
Suus

Ja! Die zijn natuurlijk ook welkom, de sites waar gerechtjes te vinden zijn. Maar heb je ook nog kant en klare gerechtjes die bij je eigen kindjes goed in de smaak vielen? Eventueel aangepast of zelf bedacht..

Ik ga de kikkererwten volgende week proberen! Zou-ie ook met vlees kunnen? Beetje tartaarvlees? Of juist kip ofzo?

[Laatst gewijzigd door Suus - 10/07/2008 @ 22:25] - Link naar deze reactie
11/07/2008 @ 20:19
falke

Hey suus,

Waarom niet ik denk dat dat zeker in de smaak zal vallen. Kip zou mijn voorkeur hebben, maar ik moet het niet eten he

Liefs Falke

Link naar deze reactie
12/07/2008 @ 13:42
margriet

Online Status
kabouterschoteltje
Kabouterschotel

1 kleine aardappel
1 appel
10 sperciebonen
handje gesneden champignons
20 gr rundergehakt

schil de aardappel en appel. Maak sperciebonen en champignons schoon.
Breek sperciebonen en snijd de aardappel, appel en champignons in stukjes. Breng aardappel en sperciebonen met wat water aan de kook en laat op laag vuur in circa 15 min gaar worden. Voeg de laatste 2 minuten de appel toe en giet daarna kookvocht af en bewaaar het.
Bak ondertussen gehakt rul in de koekenpan met antiaanbaklaag. Voeg, zodra gehakt bruin is, de champignons toe en bak even mee. Voeg gehaktmengsel bij aardappelmengsel en pureer het geheel. Voeg evt kookvocht of opvolgmelk bij om smeuiger te maken.

Vanaf 6 maanden

Link naar deze reactie
14/07/2008 @ 11:55
margriet

Online Status
tussendoortje
Warme rozijnenkoekjes
Geschikt vanaf 6 maanden.

Ingrediënten
60 ml (hypoallergene) opvolgmelk of moedermelk
50 gram zelfrijzend
bakmeel
2 eetlepels rozijnen en/of krenten
2 theelepels plantaardige margarine

Bereiding
Was de rozijnen en laat ze uitlekken. Meng het meel door de opvolg- of moedermelk en voeg de rozijnen toe. Bak hiervan in een koekenpan met wat margarine dikke ronde koekjes.

Link naar deze reactie
14/07/2008 @ 20:29
Suus

Wat leuk die koekjes en eindelijk eens het recept van dat mysterieuze kabouterschotel. Hoewel ik nog steeds niet snap waarom het zo heet? Of is het omdat er paddestoelen in zitten? Wel vergezocht dan... Hihi..

Link naar deze reactie
14/07/2008 @ 20:43
margriet

Online Status
Ja ik weet niet waarom het zo noemen maar vind wel grappig klinken, heb vandaag weer een voorraadje gemaakt want dit is voor 1 keer, dus heb het x3 gedaan. Het ziet er alleen zo poepbruin uit; door gehakt en champignons denk ik.

Verder die koekjes wil ik zeker proberen, zag het in boekje staan en dacht is ene leuke om er op te zetten, is toch leuk zoiets???

Link naar deze reactie
15/07/2008 @ 10:49
suus

Je eerste macaroni
Voor 2-3 porties
Bereidingstijd ca. 15 minuten
ingevroren 2 maanden houdbaar

60 gr. macaroni
150 gr. broccoli in kleine roosjes
1 el boter
1 1/2 el bloem (anderhalf dus)
150 ml opvolgmelk of moedermelk
4 el geraspte jonge kaas
mespuntje nootmuskaat

1. Kook de macaroni volgens de gebruiksaanwijzing; kook de brooccoli de laatste 6 minuten mee.

2. Smelt intussen op een matig vuur de boter in een pannetje met een dikke bodem. Meng de bloem erdoor en roer tot de boter de bloem heeft opgenomen. Voeg al roerend en beetje bij beetje melk toe. Blijf roeren tot een dik en glad suasje ontstaat. Meng er de kaas en een mespunt nootmuskaat door. Roer tot de kaas is gesmolten.

3. Giet de macaroni en de croccoli af, maar vang kookvocht op. Pureer de macaroni en broccoli met een staafmixer of keukenmachine tot een niet al te fijne puree. Meng de kaassaus door de gepureerde macaroni. Voeg eventueel nog een beetje kookvocht, extra opvolgmelk of moedermelk toe om het hapje smeuiger te maken.

Eet smakelijk!
Link naar deze reactie
15/07/2008 @ 13:15

Suus, ik had het al gemaakt met de uitleg die je gisteren gaf, nog voor het recept hier stond. Maar had het toch ongeveer hetzelfde gedaan. Ik had de suaw wel met gewone melk en kookvocht van de broccoli gemaakt.
Jade vond het heel lekker en ik ook. Ik proef altijd eens voor

En de koekjes van Margriet zijn ook heeel erg lekker!! Die gaan hier volgens mij regelmatig gebakken worden!

Link naar deze reactie
15/07/2008 @ 18:24
margriet

Online Status
ik ben donderdag thuis dus dan ga IK de koekjes bakken!!!

Link naar deze reactie
15/07/2008 @ 20:32

Jade vodn ze heel lekker . Mathis en zita niet zo...
Dan waren er meer voor Jade en mij .

Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 21:44
margriet

Online Status
Rijst met brocolli, champignons en kaas (va 6 mnd)
Deze deed het bij ons ook goed:

Rijst met brocolli, champignons en kaas (va 6 mnd)

100 gr brocolli, 25 gr champignons, 50 gr rijst, 40 gr geraspte kaas (moedermelk/opvolgmelk)

Maak brocolli schoon, schil harde steel en snijd de roosjes en de steel fijn. Maak de champignons schoon en snijd in plakjes, doe de rijst met circa 1 1/2 dl water in een kleine pan en zet hem op het vuur. Laat de rijst circa 20 min zachtjes pruttelen. Laat de laatste 6-8 min de brocolli en champignons meekoken. Het vocht zal grotendeels verdampen. Voeg de kaas toe en pureer alles. Voeg evt moedermelk/opvolgmelk toe. Je kunt het invriezen

Link naar deze reactie
19/07/2008 @ 17:34
Suus

Kiphapje met wortel en doperwtjes
Ik zal er ook nog eens een plaatsen. Deze ging er ook goed in..

vanaf 7 maanden
3-4 porties
bereiden: 20-25 minuten
ingevroren houdbaar: 2 maanden

150 g wortel, geschrapt in plakjes
100 g aardappel, geschild in blokjes
150 g doperwtjes
1 el olie
75 g kipfilet in reepjes
moedermelk of opvolgmelk

1. Kook de wortel een aardappel met een flinke laag water afgedekt ca. 6 minuten. Voeg de doperwtjes toe en kook ze nog ca. 9 minuten mee tot ale groenten gaar zijn.

2. Verhit intussen in een koekenpan de olie. Bak de reepjes kipfilet op een matig vuur 4-5 minuten tot ze gaar zijn.

3. Giet de aaradappel en groenten af, maar vang het kookvocht op. Pureer met een staafmixer of in een keukenmachine de groente en de aardappels samen met de kip tot een fijne puree. Voeg eventueel wat kookvocht, moedermelk of opvolgmelk toe om het hapje te verdunnen.

Link naar deze reactie
19/07/2008 @ 17:39
Suus

Zacht-zoet witlofhapje
En deze eet ze vanavond weer, want daar hadden we nog wat potjes van staan...

Vanaf 6 maanden
3 porties
bereiden: ca. 20 minuten
ingevroren houdbaar: 2 maanden

150 g aardappel, geschild in blokjes
1 struikje witlof, in repen (vergeet het kontje niet weg te snijden)
2 appels, geschild in blokjes
2 el rijstebloem naturel
moedermelk of opvolgmelk

1. Kook de aardappelblokjes in een pan met een flinke laag water afgedekt ca. 5 minuten. Voeg dan de witlof en de appel toe en schep alles om. Laat het geheel nog 10 minuten afgedekt koken tot alle ingredienten gaar zijn.

2. Giet de groenten af. Pureer het geheel met een staafmixer of in een keukenmachine tot een fijne puree. Voeg om het hapje iets romiger te maken eventueel rijstebloem en moedermelk of opvolgmelk toe.

Link naar deze reactie
19/07/2008 @ 20:20
margriet

Online Status
Hier missen we echt de asperges! En dan lekker met ei en ham

En ja de witlof kan ook lekker met ham en kaas....mmmmm

Vanaf 9 maanden mogen ze ook pannenkoeken, die je ook kunt maken van die zelfrijzend bakmeel

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 13:31
Suus

Kip-kerrie met appel
2-3 porties
ingevroren 2 maanden houdbaar

40 g witte rijst
1 appel
1 el olie
1 kleine sjalot, gesnipperd
75 g kipfilet, in reepjes
0,5 tl milde kerriepoeder
1 el gemalen kokos

1. Kook de rijst in een pan met water zonder zout volgens de gebruiksaanwijzing. Schil de appel, verwijder het klokhuis en rasp boven een kom het vruchtvlees met een grove rasp.

2. Verhit intussen de olie in een kleine koekenpan en fruit daarin de sjalot op een matig vuur 1 minuut. Voeg de kipreepjes toe en bak ze twee minuten mee. Meng er de geraspte appel, de kerrie en de kokos door. Voeg een klein scheutje heet water toe en laat het mengsel afgedekt ca. 4 minuten op een laag vuur sudderen tot de kip en de appel gaar zijn.

3. Giet de rijst af. Pureer met een staafmixer de rijst samen met de kip-kerrie tot een grove puree. Serveer er kleine roosjes brocolli of stukjes gekookte sperziebonen bij.

Dit gerechtje is eigenlijk vanaf 10 maanden. Het idee is dat ze de groente er dan los bij eten. Ik heb gewoon wat broccoli mee gepureerd en dat smaakte ook prima.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]