< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Twee- en meerlingen » zwangerschapscholestase of ICP Help!

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Twee- en meerlingen
zwangerschapscholestase of ICP Help!
10/08/2008 @ 13:52
Barbara

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik ben 17 weken zwanger (van een tweeling) en ben deze nacht wakker geworden met jeukende handpalmen en mijn voetzolen tintelen/kriebelen ook wat... Heb eens wat gesurfd en kwam terecht bij zwangerschapscholestase of ICP, weer zoiets waar ik nog nooit over hoorde... en helaas, ik vind buiten het bestaan en feit dat het een afwijking is van de lever niet meer uitleg... vond wel iets dat het gevaarlijk zou zijn voor de kindjes!!! Wie kent hier meer over? Ik mag gelukkig morgen naar de gyn...

Link naar deze reactie
10/08/2008 @ 17:34
magalie

Beste Barbara,

Ik heb zwangerschapscholestase gehad. Ik had al twee weken last van jeuk over mijn hele lichaam. Ik krabde mij echt een ongeluk en kon 's nachts niet meer slapen. Ik nam Utrogestan om de voorweeën tegen te gaan en dacht eerst dat het daar van was (omdat er iets van bijwerkingen op de bijsluiter stond). Omdat mijn eigen gyne op congres was, kreeg ik geen eensluitend antwoord van de assistent van wacht. Dus nog maar effe doorgebeten en gewacht tot mijn gyne terug was. Toen ik mijn gyne vertelde van de jeuk en vroeg of het de Utrogestan kon zijn, zei hij dat dat niet persé hoefde en het ook wel iets kon zijn gerelateerd aan de zwangerschap zelf. Hij raadde aan om bloed laten prikken en dan bleek ik een zwangerschapscholestase te hebben. Dat komt zelden voor, maar wel iets meer bij meerlingzwangerschappen. Het is blijkbaar galstuwing in de lever waardoor de lever niet meer naar behoren kan werken. Dit doordat de kleintjes alle plaats innemen. Op woensdagmorgen kreeg ik de bloeduitslag en vroeg hij of ik nog veel jeuk had. Omdat ik zei van wel, mocht ik diezelfde middag nog komen. Hij wilde me zien omdat de uitslag in het bloed nog niet overdreven was. Op de echo bleek dat de placenta's ook stilletjesaan aan het verkalken waren. Dus de bloeduitslag en de placenta's samen, deden hem besluiten om de kindjes de dag erna op de wereld te zetten (op 35 weken en 6 dagen).

Ik heb geen idee of ze er medicatie voor kunnen geven, maar ik heb al wel gelezen dat er mama's zijn die niet direct zijn moeten bevallen. Ik kan me voorstellen dat je nu verschrikkelijk nerveus bent en bang, maar probeer nog effe vol te houden tot morgen als je bij de gyne bent. Spreek hem over je angst en vraag of hij zeker bloed wil prikken. Het kan natuurlijk ook zijn dat je de gewone jeuk hebt, die veel zwangere vrouwen hebben, laat ons hopen.

Veel succes en laat je nog iets weten?

Groetjes,

Magalie

Link naar deze reactie
10/08/2008 @ 17:38
magalie

Barbara,

Ik vond zonet dit nog:

Inmiddels is er een goede behandeling mogelijk n.l. met ursodeoxychol. Het helpt tegen de jeuk, vermindert de galstuwing en vermindert het risico voor het ongeboren kind. Het middel kan zonder problemen tijdens de zwangerschap worden gegeven

Misschien dat het je toch een beetje gerust kan stellen...

Magalie

Link naar deze reactie
10/08/2008 @ 20:16
Barbara

Magalie, bedankt voor uw reactie! Ik mag idd niet te snel panikeren... Heb ook nog eens verder gezocht op het net en het zou idd ook gewoon zwangerschapsjeuk kunnen zijn. Ik heb daar nog nooit van gehoord! Wat een mens toch allemaal kan hebben hé?! Ik ga zeker een bloedonderzoek vragen voor de gemoedsrust, maar hoop dat dit een kwaaltje is die overgaat (ben tenslotte nog maar 17 wken en zie dat het meest voorkomt na 30 weken). Als dit zo blijft tot januari... pfff... echt vervelend!

Link naar deze reactie
10/08/2008 @ 22:26
magalie

Barbara,

Ik begrijp je paniekreactie wel hoor. Ik ben tijdens m'n hele zwangerschap ongerust geweest. Ik ben natuurlijk nog niet zwanger geweest van één kindje, maar het lijkt mij toch wel ontspannender. Volgens mij ben je bij eentje niet zo ongerust over vroeggeboorte en groei van je kindje als bij een tweelingzwangerschap.

Ik ga dat je vannnacht toch een beetje kan slapen en je gyne je morgen gerust kan stellen.

Groetjes en ik hoop dat je nog effe laat weten wat de uitslag is. Eigenlijk vind ik het heel jammer dat er zo weinig over zwangerschapscholestase bekend is.

Groetjes,

Magalie

Link naar deze reactie
10/08/2008 @ 23:02
Barbara

Ik ben bij mijn vorige zwangerschappen nooit echt ongerust geweest... Was eigenlijk echt plezant! Ik stond er nooit bij stil dat er iets fout kon gaan na 12 weken... maar...
Mijn zus kreeg zwangerschapsvergiftiging, we waren haar bijna kwijt! Zou familiaal zijn, dus die schrik had ik al. Toen bleek dat ik zwanger ben van een-eiige tweeling met gedeelde placenta... Gyn legde me uit wat TTS is, sinds ik 15 weken gepasseerd ben ook daar schrik voor... en nu die jeuk! Ik vind het tot nu toe psychisch veeeeeeeeel zwaarder dan bij ééntje. Ik blijf een beetje met het gevoel lopen: "Dit is te mooi om waar te zijn!" Ik had me er al bij neergelegd dat het bij 3 kindjes zou blijven en dan geeft moeder natuur mij zo'n mooi kado!
Het is idd heel vreemd dat er zo weinig info te vinden is over ICP.
Ik ben verpleegkundige, heb 2 keer stage gedaan op materniteit, maar heb nooit over ICP gehoord...
Ik ga straks mijn handen (daar heb ik het meeste last van) en voeten inwrijven met een poeder die ik nog staan heb van toen mijn kindjes windpokken hadden. Morgen vraag ik dan wel aan gyn wat ik er mag op doen... Ik houd je zeker op de hoogte! Bedankt!

Link naar deze reactie
11/08/2008 @ 23:16
Barbara

Ik ben vanavond dus naar gyn geweest en die heeft me gerust gesteld. Volgens hem is het veel te vroeg om al ICP te hebben (volgens hem ontwikkeld ICP door de druk van de kindjes op de lever en gal en dit kan bij mij nog niet het gaval zijn). Hij is er zeker van dat dit een onschuldige zwangerschapskwaal is. Hij schreef me een kalmerende lotion voor Ricalm. Hopelijk werkt die want heb de afgelopen nachten toch heel weinig geslapen hoor! Zo raar ook dat ik er overdag bijna geen last van heb.
Dus alle paniek is verdwenen, gelukkig, ik kan weer met een gerust hartje naar de volgende echo uitkijken!
Bedankt voor de reactie hoor!

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 11:16
Barbara

Die Ricalm blijkt voor mij HET product te zijn!!!! Ik heb een heel goede nacht gehad met zo goed als geen jeuk!!!

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 14:29
magalie

Barbara,

Fijn te horen dat alles ok is!

In ieder geval is de uitleg van je gyne een bevestiging van hetgeen mijn gyne toen vertelde dat het een gevolg is van de druk van de kindjes op gal en lever. Bij mij is het rond week 33 begonnen.

Dus meid, smeer jij maar lekker die Ricalm en ik hoop dat je voor de rest een zorgeloze zwangerschap mag hebben zonder zwangerschapscholestase. En dat je mag blijven lopen tot 38 weken en dan twee superkindjes op de wereld mag zetten...

Groetjes,

Magalie

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 19:33
Barbara

Bedankt! Klinkt in ieder geval als muziek in mijn oren!

Link naar deze reactie
16/10/2008 @ 13:08

zwangerschaps cholestase
Hallo
Bij mij is dus ook zwangerschapscholestase geconstanteerd
en ik ben opgenomen geweest in het ziekenhuis
de baby kan niet eerder gehaald worden dan volgende week
maar nu zegt een andere arts dat ik en de baby zouden kunnen sterven
in het ziekenhuis hebben ze dat niet gezegd.
natuurlijk wel dat er een klein risico is voor de baby, maar dat risico verkleint als ze de baby er eerder uit halen
ik wil graag iemand om mee te praten
bedankt
lisje
Link naar deze reactie
16/10/2008 @ 14:19
Barbara

Gevonden...

Link naar deze reactie
16/10/2008 @ 14:28
Barbara

Oei, toch niet...
Ik opende deze topic (in al mijn paniek) ook ergens anders, ik dacht onder "zwanger" maar vind het niet, in ieder geval kreeg ik daar meer reactie...
Ik had het gelukkig uiteindelijk niet...
Sterkte... die kleine week met jeuk waren echt de hel!

Link naar deze reactie
16/10/2008 @ 16:44
magalie

Ils,

Ik heb zwangerschapscholestase gehad. Ik ben natuurlijk geen dokter, maar wil je wel helpen met mijn ervaringen.

Groetjes,

Magalie

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]