< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » betasten plassertje

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
betasten plassertje
13/08/2008 @ 12:23
carmen

Mijn zoontje wordt volgende maand 4 jaar. Sinds kort betast hij heel vaak in de zetel zijn plassertje. Meestal als hij zijn pyama aangeeft of net uit bad komt met zijn peignoirtje aan. Maw als die dus makkelijk 'bereikbaar' is. Onlangs gingen we samen onder de douche en toen merkte hij op dat mama niet zo'n plasser heeft en heb ik uitgelegd dat er nu éénmaal jongens en meisje zijn.Veronderstel wel dat ook kleuters geconfronteerd worden met hun seksualiteit, maar is 4 jaar niet wa vroeg of is dit normaal?
Link naar deze reactie
13/08/2008 @ 12:27
Nona

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey Carmen, ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik denk dat hij eerder zijn lichaam aan het ontdekken is ipv zijn seksualiteit?
Maar ik denk dat je er goed op gereageerd hebt.

groetjes

Link naar deze reactie
13/08/2008 @ 12:43
Emmeke

Mijn zoon is 3.5 en we staan 's ochtends vaak samen onder douche. In het weekend zitten we soms met het hele gezin samen in bad.
Hij weet heel goed dat hij en papa een piemeltje hebben en mama niet. Hij weet ook dat zijn zusje in mijn buik ook geen piemeltje heeft omdat ze een meisje is.

Ik vind het absoluut niet te vroeg dat je zoon zijn lichaam aan het verkennen is. Zelfs pasgeboren baby's zijn seksuele wezentjes!
Als ik zie dat mijn zoon met zijn piemeltje bezig is dan zeg ik dat hij dat gerust mag doen, maar liefst als hij alleen is, in zijn bed bijvoorbeeld, omdat het zijn piemeltje is en van niemand anders. Ik zeg er ook altijd bij dat hij alleen eraan mag komen en geen andere mensen.

Link naar deze reactie
13/08/2008 @ 12:44
vanessa

Online Status Bekijk profiel
Hey Carmen,

Mijn zoontje van 2 zit in diezelfde fase, ik maak mij er ook niet druk in. Hij weet (en zegt het nu ook) dat jongens "piewels" hebben en meisjes (ook mama's) "huisjes" (ipv muisjes ). Heel vaak zit hij ook met zijn piemel te spelen en dan "kijk mama, gjooooot". Ontdekking van het eigen lichaam begint al veel vroeger dan 4 jaar, dus maak je niet ongerust. Het hoort er nu eenmaal bij, al durf ik ook wel eens zeggen dat hij nu wel even van zijn piemel moet afblijven en vooral zichzelf geen pijn doen. Echt sexualiteit denk ik niet dat het is, al heb ik al bemerkt dat hij dan met zijn piemeltje tegen de mat begint "aan te rijden", dus waarschijnlijk ervaren ook zulke kleine mannetjes ook een vorm van plezier eraan zonder dat het evenwel als sex dient bestempeld te worden.

Ik zou zeggen, gewoon antwoorden op maat van je kind.

Succs,
Vanessa

Link naar deze reactie
18/08/2008 @ 23:14
ik

Hoi,

Ik denk echt niet da dat vroeg is hoor. Ons zoontje is er ondertussen al een paar maanden mee bezig en hij maakt dus heel goed hetverschil tussen jongens en meisjes. En dan bedoel ik niet alleen door wel of geen piemel. Hij noemt oook alle kindjes van het kdv en alle familieleden op op en zegt dan of ze een meisje of jongen zijn. Zo weet hij ook of ze een papa of mama kunnen worden ...
het hoort gewoon bij het groter worden. Youmni prutst er soms ook wat veel aan met de gekende 'symptomen' tot gevolg. We geven er dan bijzonder weinig aandachtaan en zeggen gewoon dat hij dat niet moet doen en doen dan gewoon voort alsof we het niet zien. Het werkt heel goed want hij is er veel minder aan aan t prutsen nu.

Groetjes

Link naar deze reactie
19/08/2008 @ 00:50
Susanne

onze zoon is net 1 en heeft zijn piemeltje ook ontdekt. Hij is dan zo aan het lachen als hij hem beet heeft en erin knijpt. Ik laat hem maar, alleen als hij gepoept heeft dan moet hij ervan afblijven (alleen ziet hij dat nog niet zo)

Gewoon laten begaan het hoort erbij.

Onze jongste dochter van 3 heeft haar "billen" (zoals wij het noemen (vind niet echt een mooi woord voor vagina voor meisjes!)) ook gevonden en zegt dan ook dat ze het "lekker" vind. Ook dat laten we maar gaan. Gewoon open over zijn. Waarom zou je wel mogen krabben als je jeuk hebt en niet ergens aan mogen komen als het lekker is??
Wel zeggen wij er bij dat alleen zij zo aan haar "billen" mag zitten en verder niemand anders (ook papa, mama, opa, oma enz. niet!)

groetjes Susanne

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]