< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » Onze zoon (4j) pest/plaagd onze dochter van bijna 11 maanden

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
Onze zoon (4j) pest/plaagd onze dochter van bijna 11 maanden
28/08/2008 @ 09:00
Nadine

Online Status Stuur bericht
Hoi ,

heb geen idee waar dit te plaatsen ,maar sinds de geboorte van onze dochter ging het vrij goed tussen onze zoon en haar.
Geen jaloezie of dergelijke.

MAAR sinds ze kan kruipen een dikke 3 maanden zeg maar doet hij niet anders dan haar plagen/pesten :

-speelgoed afpakken en soms erg bruut zodat ze omvald ,pijn doet.
-eens ze een speelgoedje vast heeft MOET hij perse dat hebben of ook hebben.
-als mensen tegen haar praten zal hij ervoor zorgen dat wat je ook op dat moment doet niet kunt afmaken (tussenkomen).
-als ze inslaap dommeld met de bv.zal hij haar de hele tijd komen bepotelen (kus geven ,knuffel enz)zodat ze maar weer wakker wordt
-in de auto als ze inslaap vald haar wakker te houden door luid onozel te doen.
-eens ze naar bed gaat en ik sta dan in haar kamer op't verlengde van gang en living (hij weet dit dan) dna begint hij ineens vanalles te vragen als roepend ,begint hij luidop te zingen of schreeuwen.
-eens ik telefoneer naar iemand haar beginnen pijn te doen zodat je onmogelijk een gesprek kunt voeren.
-....

noem maar op ook al leg ik het hem 100 keren uit waarom niet dit of dat te doen en doe zo maar door ik krijg het hem niet afgeleerd.

Ik negeerde het maar dan was ze wakker en ambetant ,dan zeg je kijk dat mag niet omwille van.... ,dan erna ga je straffen (maar dan begint hij luidkeels te brullen en te tieren (is ze ook wakker).

Ben echt er niet goed van want ik merk dat het voor haar echt niet meer gaat ,ze is ambetant door de dag ,begint hem ook nu spontaan te bijten als hij haar iets afpakt of luidkeels te schreeuwen...

Voor hem ook ik vind het erg dat hij dit doet terwijl hij echt voldoende aandacht enz van ons krijgt ,ik ken dit soort situaties ben opvoekundige en verpleegster van opleiding maar dit gaat echt men petje te boven ,krijg er hartzeer van!

Zo ook als je ergens anders bent de mensen bekijken je dan of je je kind niet onder controle hebt ,dat je een kind hebt zonder opvoeding....

Wat nu?
Link naar deze reactie
28/08/2008 @ 10:06

Hey Nadine,
dat is inderdaad niet fijn!! Mijn dochtertje (is 2j2m ouder dan m'n zoontje) heeft dit ook, maar gelukkig niet constant. Ze kunnen evengoed fijn samenspelen.
Misschien kan je volgende zaken eens proberen?
- Samen een boekje lezen. Met je beide kinderen op schoot, zodat je zoontje zich gelijk voelt aan z'n zusje. Is ni simpel, maar het gaat wel hoor. Of anders, de kleinste in de relax, en jij ernaast met je zoontje op schoot.
- Proberen om spelletjes te spelen met beide kinderen, bijvoorbeeld met de bal rollen.
- Eens een "zoondag" inlassen. Ofwel je dochtertje eens naar familie doen en je zoontje alle aandacht geven. Ofwel jij of je man samen met je zoontje een uitstapje maken, zodat hij de aandacht niet moet verdelen.
- Indien mogelijk (kan ni altijd, natuurlijk): op het moment dat je dochtertje in bed moet, dat de andere ouder met je zoontje bezig is, zodat hij afgeleid wordt.
- Zingt hij graag? Mijn dochtertje is in de auto snel af te leiden door te zingen. En dan valt de jongste gewoon in slaap als hij echt moe is, dat stoort hem niet (maar als ze roept, da's iets anders natuurlijk). Dus misschien kan je dat eens proberen als hij in de auto weer begint te roepen.

Meer kan ik voorlopig niet bedenken. En ik weet het: 't is allemaal makkelijk gezegd, tot je er zelf voorstaat! Ik hoop dat je van iemand "de gouden tip" krijgt!

K'tje
Link naar deze reactie
28/08/2008 @ 10:42
Anje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,
heel herkenbaar hoor. Je zoontje vraagt aandacht. Behalve de tips van hierboven, was er nog iets dat bij ons ook tamelijk goed hielp, maar misschien doe je dat ook wel al hoor. Als je bijvoorbeeld bezig bent met je zoontje, en je dochtertje vraagt om aandacht, haar dan ook even laten wachten en nadrukkelijk zeggen dat je nu met broer bezig bent (voor haar zal dit misschien nog niet veel betekenen, maar je zoontje zal horen dat ook zus niet altijd direct al je aandacht krijgt).
En dat speelgoed afpakken, tja, dat gebeurt hier nog soms! Grote broer heeft ook altijd net datgene nodig dat zus vastheeft. Dan mag zij van mij eerst 5 minuutjes verderspelen, en dan moet ze het aan hem geven voor 5 minuutjes. 9 op de 10 keer wil hij het dan zelfs niet meer

In de auto leggen wij bij lange ritten een verhaaltjes-cd op. Stilte gegarandeerd, en vroeger vielen ze er meestal allebei mee in slaap.

Succes nog
Anje

Link naar deze reactie
28/08/2008 @ 10:43
Nadine

Dank je voor je reactie K'tje ,

ik kan helaas men dochter niet zomaar ff wegdoen ,ze krijgt nog bv.op vraag.
voorlezen doe ik samen en ik knuffel hem apart ,hij gaat graag met de bus weg ,dus dan doe ik dat ook veel.
ik leid hem ook af en relax is geen optie ,ze kruipt/stapt rond en in de relax dan loopt ze met de relax aan haar vast rond zeg maar.

het zal wel overwaaien zeker?Tot die tijd tandenbijten...
Link naar deze reactie
28/08/2008 @ 10:44
Nadine

en het is ook niet dat ik haar om de haverklap opneem of uit bed haal ik laat haar ook wachten en wenen ,zeg dat ook vaak genoeg hardop dat zus ook maar eens geduld moet hebben ,dat weet hij ook al.
Link naar deze reactie
28/08/2008 @ 14:59

Hey,
en kan je zoontje helpen met de verzorging? Gewoon de simpele dingetjes. Pampertje vasthouden, doekjes geven, eens een bodyke uitzoeken, helpen met het badje,... zodat hij niet steeds moet wachten (want een minuutje wachten duurt voor zo'n kleintjes lang natuurlijk)?
Bij mijn dochtertje hielp dat goed, maar goed, dat is nu eenmaal al een poppe-madammeke, dus die deed hetzelfde dat ik deed, maar dan met haar poppen. Maar daar heeft je zoontje misschien geen interesse in.

Misschien ook op voorhand duidelijk zeggen wat je gaat doen: nu doe ik .... met jouw, en daarna (bijvoorbeeld: als zusje wakker wordt) ga ik ... met je zusje doen. Dan weet hij dat hij op dat ogenblik jouw aandacht heeft, en kan je achteraf zeggen dat hij verwittigd was. Niet verwijtend bedoeld, natuurlijk, maar je kan hem er tijdens de bezigheid enkele keren aan herinneren: denk eraan, als zusje wakker wordt, ga ik ... doen.

't Zijn maar ideekes, hé. Als er me nog iets te binnen schiet, hoor je me wel.

K'tje
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]