volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
volgende pagina >
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 04/07/2008 @ 15:49 Leen | Hey, Ik ben in januari bevallen in een zgn. 'babyvriendenlijke' materniteit (SerruysZH in Oostende) en daar worden pasgeboren baby's bewust NIET in bad gestopt vlak na de bevalling. Een van de redenen is dat de vernix die nog op de huid aanwezig is, mooi verder in de huid kan trekken en dit beter is omwille van een aantal redenen (bescherming van de huid, weerstand,...). Het baby'tje wordt wel wat schoongemaakt met een doek vlak na de bevalling dus vuil of onfris is het zeker niet. Trouwens, ik ben onder water bevallen dus vuil was ons kindje niet (maar onderwater geboren worden is niet hetzelfde als meteen een bad krijgen hé !!). Wat werd er wel gedaan vlak na de geboorte: na de eerste verzorging kreeg ze enkel een pampertje aan en toen kreeg ik haar (bijna) in haar blootje bij mij. Ze zorgden dat we het niet koud hadden (dekentje erover) en zo, met dit intense en knusse huid-op-huidcontact hebben we dan ruim 2 u genoten en kennisgemaakt. Men vindt dit heel belangrijk naar moeder-kind binding toe en om een optimale start van de borstvoeding te geven (en reken maar dat ons kleintje de borst al gauw gevonden had). Pas op de 3e dag is ons dochtertje voor het eerst echt in bad gezet. Ik zou het toch eens vragen als ik jou was. Er zijn die eerste minuten/uren echt wel belangrijker dingen dan de baby in bad zetten... Leen |
| 04/07/2008 @ 16:20 Katrien | Bij mij was het helemaal zoals bij Sarah: na de bevalling werd ons zoontje eerst even op mijn buik gelegd, en daarna gemeten, gewogen, enz., een beetje afgeveegd en dan aangekleed (body + kruippakje). De dag erna is hij dan voor de eerste keer in bad gedaan. @ bijnamama: doordat je spreekt over "ik ga in het ziekenhuis bevallen" en "volgens mijn verloskundige", is het duidelijk dat je uit NL komt. Bij ons in BE is het immers de gewoonte om in het ziekenhuis te bevallen, thuisbevallingen zijn eerder uitzonderlijk. En wij gaan ook op controle bij de gynaecoloog en/of de huisarts, en niet bij een verloskundige. Gek he, dat het zo verschilt ![]() Groetjes, Katrien |
| 04/07/2008 @ 22:32 mama-S | Ik woon ook in Nederland. Onze dochter werd wel in bad gedaan. Ze doen dat omdat het toch met de hygiene te maken heeft. Maar ze gaan niet poetsen zeg maar. Smeer houden ze er op en zo. Het gaat voornamelijk om het bloed. Ik vond het ook lang duren hoor! Dus ik ga nu ook vragen of ik eerst zelf een tijdje het kindje mag houden en dan pas weg voor weet nie allemaal wat! Succes, want je bent al bijna zover zie ik! groetjes Mama S |
volgende pagina >

na de geboorte baby wassen, wel/niet?