< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » na de geboorte baby wassen, wel/niet?

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
na de geboorte baby wassen, wel/niet?
04/07/2008 @ 15:38
mama tam

Online Status Stuur bericht
Hallo amamas en as mamas,

ik heb een vraagje.
ik ga bevallen in het ziekenuis, ik begreep van mijn verloskundige dat het daar zeer gebruikelijk is dat je baby direct na de geborrte in bad wordt gedaan. Nu is dat bij thuisbevallingen helemaal niet zo gebruikelijk. Mijn vraag is, is jullie baby gewassen in het ziekehuis? Zo ja wat vond je daarvan? en zo nee, was dat prettig? En voor degenen die nog moeten bevallen wil ik zo graag weten of jullie wel of niet willen dat je baby gelijk gewassen wordt en waarom wel/niet?\

De reden dat ik dit zo graag wil weten is omdat ik van mijn 1e kindje in het ziekenhuis beviel en ze daar mijn dochtertje gewassen hebben. Maar ik vond dat ik haar al zo snel en zo lang kwijt was aan de zuster, dat vond ik achteraf helemaal niet fijn, juist op het moment dat ze erg alert was en haar ogen open had was ze in de armen van de zuster. En aangezien het bij thuisbevallingen helemaal niet vaak geassen wordt na de geboorte vroeg ik aan mijn verloskundige of het in het ziekenhuis moet of niet. Ze antwoorde dat het zeer gebruikelijk is in het ziekenhuis en dat ze dat daar liever wel doen. Maar eigenlijk denk ik dat ik het liever niet wil,m en ik vraag me af of ik dat kan verzoeken. Daarnaast denkt mijn partner er anders over dxie denkt dat het onfris is als de kleine niet geqwassen wordt en dat er dan nog bloed enzo achterblijft. maar \dat vegen ze toch schoon dan? Ik vind het gewoon echt eigenlijk niet leuk dat ik die kleine na 9 maanden gedragen te hebben ineens moet afstaan aan vreemden die dan ook nog de allereerste verzorging doen. Ik wil dat graag zelf na een dag ofzo doen en anders het mijn man zien doen, en niet een wildvreemde.

Hoe denken jullie daarover of wat zijn jullie ervaringen, wil het zo graag horen, dan ga ik een beslissing nemen.

groetjes van Tamara!

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:45
Esterke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi,

Ons kleintje is na de geboorte niet gewassen enkel wat afgeveegt, dit zodat de huid het eventuele huidsmeer nog voor een deel kan opnemen.

Ik vind dat veel beter dan al direct liggen wassen, voor zo'n kleintje is geboren worden vind ik al meer dan genoeg voor één dag.
Ze is pas de dag ernaa gewassen.

Ik heb haar wel een tijdje moeten missen( 1 uur ongeveer) omdat het een spoedsectio was en eer je dan terug op je kamer bent duurt wel even.

Ik ben van België en ben in Overpelt bevallen.

Groetjes Esje

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:48
sarah

hey

zo te horen ben je van NL, maar in België worden baby'tjes tegenwoordig vaak pas de volgende dag gewassen. bij ons in elk geval was het zo: na de bevalling eerst een tijdje bij mij gelegen, en dan even weg om kindje beetje af te kuisen, te wegen en te meten en kleertjes aan te doen, dan aanleggen om te drinken (of was het aanleggen nog voor het wegen, dat weet ik niet meer).
ik zou, als je kan kiezen, toch ook opteren om je kindje dan niet onmiddellijk te laten wassen eigenlijk.
succes alvast en een mooie baby gewenst!
sarah

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:49
Joyce1982

mijn zoontje is pas de 3e dag in bad gegaan.. ik ben bevallen met een ks en in het ziekenhuis hebben ze een paar daagjes gewacht...
ik zou nu zeker ook weer een paar daagjes wachten.

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:49
Leen

Hey,

Ik ben in januari bevallen in een zgn. 'babyvriendenlijke' materniteit (SerruysZH in Oostende) en daar worden pasgeboren baby's bewust NIET in bad gestopt vlak na de bevalling. Een van de redenen is dat de vernix die nog op de huid aanwezig is, mooi verder in de huid kan trekken en dit beter is omwille van een aantal redenen (bescherming van de huid, weerstand,...). Het baby'tje wordt wel wat schoongemaakt met een doek vlak na de bevalling dus vuil of onfris is het zeker niet. Trouwens, ik ben onder water bevallen dus vuil was ons kindje niet (maar onderwater geboren worden is niet hetzelfde als meteen een bad krijgen hé !!). Wat werd er wel gedaan vlak na de geboorte: na de eerste verzorging kreeg ze enkel een pampertje aan en toen kreeg ik haar (bijna) in haar blootje bij mij. Ze zorgden dat we het niet koud hadden (dekentje erover) en zo, met dit intense en knusse huid-op-huidcontact hebben we dan ruim 2 u genoten en kennisgemaakt. Men vindt dit heel belangrijk naar moeder-kind binding toe en om een optimale start van de borstvoeding te geven (en reken maar dat ons kleintje de borst al gauw gevonden had).
Pas op de 3e dag is ons dochtertje voor het eerst echt in bad gezet.

Ik zou het toch eens vragen als ik jou was. Er zijn die eerste minuten/uren echt wel belangrijker dingen dan de baby in bad zetten...

Leen
Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:53
Nikki

Ik denk dat jij in Nederland woont, en ik kom uit België dus ik weet niet of je wat hebt aan mijn reactie...
Maar toch...

Ik ben in het ziekenhuis bevallen en mijn 2 jongste kinderen zijn niet direct na de geboorte gewassen; zelfs pas 48u later!
Dit in tegenstelling tot mijn 3 oudsten die wel onmiddellijk een badje kregen.

Bij Rune en Noor werden op de verloskamer enkel de slijmpjes uit hun mondje gezogen (heel kort), ze werden gewogen en gemeten (lengte en hoofdomtrek) en tijdens het hechten kreeg ik ze alweer op mijn buik gelegd met een lekker warme doek over hen heen.
Zo ben ik dan weer naar m'n kamer gereden; Noortje was binnen de 20 minuten al aan de borst - Rune had daar geen zin in - en na een uurtje zijn ze mij dan komen onderzoeken/verzorgen.

Bij de kindjes is men enkel luier/temperatuur/navel komen doen, pas op dag 2 (geboorte = dag 0) zijn ze voor het eerst in bad geweest; en daar hebben ze best wel van genoten.
En Noor die zat echt nog vol huidsmeer; de kinderarts vond dat juist heel goed - mocht zeker niet van haar huidje weggewreven worden! Onze oudsten vonden dat maar een beetje 'vies'

groetjes
Veronique

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:57
mama tam

wat fijn om deze reacties te lezen, lekker snel1
Ik denk dat ik dit even met mijn man bespreek en dan toch echt verzoek dat mijn kindje niet gewassen zal worden. Hadden jullie het lang alleen in een luiertje bij je zoals ik las of waren de bays bij de andere mama's wel al gelijk aangekleed? En hoe weten jullie zo snel dat ik uit nederland kom, haha, gebruik ik andere woorden dan jullie zouden gebruiken?

Groetjes van Tamara

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 16:19
Kimmy

Verloskundige spreekt boekdelen. Hier in België bevallen de meeste vrouwen in het ziekenhuis en staan ze onder begeleiding van een gyneacoloog. Dat verklaarde voor mij al veel dus...

Onze Robbe is iets meer dan 24 uur na zijn geboorte voor de eerste keer gewassen. En maar goed ook denk ik dan, geboren worden is al genoeg op 1 dag he

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 16:20
Katrien

Online Status
Bij mij was het helemaal zoals bij Sarah: na de bevalling werd ons zoontje eerst even op mijn buik gelegd, en daarna gemeten, gewogen, enz., een beetje afgeveegd en dan aangekleed (body + kruippakje). De dag erna is hij dan voor de eerste keer in bad gedaan.

@ bijnamama: doordat je spreekt over "ik ga in het ziekenhuis bevallen" en "volgens mijn verloskundige", is het duidelijk dat je uit NL komt. Bij ons in BE is het immers de gewoonte om in het ziekenhuis te bevallen, thuisbevallingen zijn eerder uitzonderlijk. En wij gaan ook op controle bij de gynaecoloog en/of de huisarts, en niet bij een verloskundige. Gek he, dat het zo verschilt

Groetjes,
Katrien

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 16:28
Claudia_D

Hallo bijnamama,

ik kom ook uit Nederland en ben van mij oudste in het ziekenhuis bevallen. Zij afgeveegd en daarna op mijn borst gelegd en daar heeft ze de hele tijd dat ik werd gehecht gelegen. Dat was zeker een kwartier of langer, zonder luier alleen een dekentje en een mutsje op. Daarna is ze gecontroleerd en aangekleed. Aangezien zij met een vacuumpompje is geboren moesten we 1 nachtje blijven. Ze is de dag erna onder mijn toeziend oog in bad gedaan door de verpleegster.

Bij mijn zoontje ook in het ziekenhuis bevallen, ook hij is afgeveegd en op mijn borst gelegd. Daarna gecontroleerd en aangekleed. Wij mochten een kleine 2 uur later naar huis en hij thuis ook pas de dag na zijn geboorte gewassen.

Het kan natuurlijk per ziekenhuis verschillen en zelfs per regio ook nog wel. Ik kom uit Breda.

Groetjes Claudia

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 16:31
Liesje

Goeiemiddag,

Ik kom ook uit België. En beide kindjes zijn ook pas 48u na de geboorte gewassen, omwille van het huidsmeer. Dat is helemaal niet vies, ruikt ook niet vies of zo. Integendeel, ik vond het zo veel "natuurlijker". Kindjes zijn ook meteen na de geboorte een tijdje op mijn buik gelegd, daarna gewogen en gemeten, kleertjes aan en meteen weer bij mij in bed, en dan naar de kamer.

Succes met de bevalling, en vraag maar waar je recht op hebt!

Liesje

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 17:15
v&b

hoi,

ik kom ook uit BE, maar woon in NL.. ik wilde thuis bevallen maar dat is helaas niet gelukt (PE), dus ben ik in het ziekenhuis in Breda bevallen..
mijn dochtertje is niet gewassen na de geboorte... ook omwille van die huidsmeer.. helemaal niet vies, integendeel.. supernatuurlijk en gezond...

ben zaterdagavond bevallen, maandagochtend mocht ik naar huis en heb pas thuis m'n dochtertje in bad (tummytub) gedaan...

misschien is het ook afhankelijk van ziekenhuis tot ziekenhuis? misschien kan je vooraf aangeven dat je liever niet wil dat je kindje gelijk in bad gedaan wordt, houden ze daar dan geen rekening mee?

veel succes!!
groetjes
Valerie

[Laatst gewijzigd door v&b - 04/07/2008 @ 17:17] - Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 17:24
MamaA

Hoi!

Ik wilde ook thuis bevallen maar omdat Youri in het vruchtwater gepoept had werd het ook het ziekenhuis.

Hij werd na de bevalling niet gewassen (ik wel ) dat hebben we de dag erna pas gedaan met de kraamverzorgende thuis.

We mochten wel al 4uur na de bevalling naar huis..

Succes!

Liefs Anita

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 18:19
greet

jesse is geboren om 17u55 en gewassen om 4u smorgens. zeker niet direct dus. de zuster kwam hem ook wel halen en dat vond ik ook niet zo fijn .... de 10 minuten dat ze ermee weg was , leken een eeuwigheid !

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 19:24
mama tam

Toch leuk aan de reacties uit nederland te lezen, waar ik idd vandaag kom (Westland)dat het niet perse in het ziekenuis zo hoeft te gaan dat de baby gewassen wordt. Nu wil ik t echt niet meer, ik vind dat zo overdreven al zo snel. Ik ga eens kijken in hoeverre ik mijn zin krijg als ik op mijn strepen sta. Ik vraag me ook gelijk nu af of het geen bezwaar is ivm de streptococ bacterie ide ik bleek te hebben, waardoor ik in het ziekenhuis moet bevallen. Deze bleek na een onderzoek geen problemen te geven en ik mag dus zonder antibiotica bevallen, nou ja mag, ik moet zonder, ik krijg t ook niet als ik t zelf wel zou willen. Vraag me af of de baby dan wel ongewassen mag blijven. ik denk t wel, maar ja weet t niet, zal eens vragen aan mijn verloskundige hoe dat zit en dan mijn wens zeer duidelijk kenbaar maken dat ik t eigenlijk echt niet wil tenzij er omwille van die bacterie niets anders op zit.

kimmy en katrien,

oooh vandaar hahahah, ik wist dat niet al had ik wel een vermoeden omdat ik zo vaak lees dat er as mama's naar een gyneacoloog gaan. Hier is thuisbevalling idd heel gebruikelijk. ik moet in het ziekenhuis bevallen wegens de streptococ bacterie, onze baby moet 24 uur geobserveerd worden na de bevalling, ikzelf hoef niet aan de antibiotica dus mijn eigen verloskundige doet de bevalling in het ziekenhuis. Krijgen jullie de ziekenhuisbevalling vergoed van je verzekering? Wij namelijk niet, of een klein gedeelte, moeten best veel zelf betalen ervoor. Die 24 uur erna krijgen we wel vergoed.

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 19:47
MamaA

Bijnamama, ons is verteld dat als je vrijwillig in het ziekenhuis bevalt, het niet vergoed word. Maar indien het om een medische reden moet, dan zou het wel vergoed worden! Ik heb ook nog niks hoeven te betalen!
En aangezien dat bij jou een medische reden is...
Maar zal misschien ook aan de verzekering liggen? Ik heb gewoon CZ met aanvullende jongeren verzekering..

Ik hoop dat ze naar je luisteren en dat je kindje niet meteen gewassen word!

Liefs

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 21:59
Erna

Ons kindje (pas bevallen in Zwolle) is ook niet gewassen direct na de bevaling. En ze had nog wel in het vruchtwater gepoept, waarschijnlijk al dagen (of nog langer) voor de geboorte. Dat konden ze zien aan de vliezen die verkleurd waren. Wij moesten daarom 8 uur (nachtje) blijven. De volgende ochtend vroeg de verpleegkundige netjes aan mij of ze haar in bad moest doen. Nee dus. Dat hebben we - pas de volgende - dag thuis gedaan.

Onze eerste is ook niet direct gewassen na de bevalling maar hij had bedrust wegens een vacuumverlossing, dan mag je hem alleen voor de noodzakelijke dingen oppakken. En daar hoort wassen niet bij.

Bij een medische indicatie (Nederland) wordt de bevalling in het ziekenhuis wel helemaal vergoed hoor!
Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 22:32
mama-S

Online Status
Ik woon ook in Nederland. Onze dochter werd wel in bad gedaan. Ze doen dat omdat het toch met de hygiene te maken heeft. Maar ze gaan niet poetsen zeg maar. Smeer houden ze er op en zo. Het gaat voornamelijk om het bloed.

Ik vond het ook lang duren hoor! Dus ik ga nu ook vragen of ik eerst zelf een tijdje het kindje mag houden en dan pas weg voor weet nie allemaal wat!

Succes, want je bent al bijna zover zie ik!
groetjes Mama S

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 23:02
Leen

Interessante vraag.
Mijn eerste is pas na een hele tijd gewassen, mijn tweede is wel onmiddellijk gewassen. De reden: ik was 9 dagen overtijd, van vernix was niets meer te bespeuren, zijn velletje was heel droog. In het ziekenhuis kreeg ik wel het advies om hem maar om de twee dagen te wassen omdat hij zo'n droog velletje had.

Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 22:51
Miranda

Hey,

Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen, omdat de kleine ook al langer voor de bevalling in het vruchtwater had gepoept werd het medische reden. Idd ook groene vliezen en groene navelstreng.... Wou eigenlijk poliklinisch bevallen, maar daarom moest ik nog wat langer blijven. Ook omdat ikzelf koorts had nog na de bevalling ivm een eventuele infectie.

Maar Alyssa is ook niet gewassen, ben wel savonds bevallen dus misschien daarom. Ze werd wat afgeveegd, en in de couveuse gelegd. Lang verhaal lees mijn profiel maar, maar ze hoefde daar niet in omdat ze het niet goed deed enkel omdat het koud was waar ze geboren werd. Toen werd ik naar een verloskamer gebracht alsnog en daar werd er een pampertje aangedaan en werd ze bij mij aangelegd. Daarna werd ze gecontroleerd en ook nog wat verder afgeveegd, je zag bijna geen bloed meer. En aangekleed. De volgende ochtend vroeg de zuster netjes mogen we haar wassen? Maar ik wou dat de papa dat deed en die was op dat moment nog niet in het ziekenhuis terug. Dus heb ik dat de volgende morgen pas gedaan samen met de kraamverzorgende. Al met al is ze dus bijna 2 dagen niet gewassen....trouwens ze stinken niet hoor ook niet als ze in het vruchtwater hebben gepoept....ruikt gewoon lekker.

Groetjes,
Miranda

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >