< 9Maand-Sponsor >

Nestl้ Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Je baby » Financieel haalbaar deeltijds werken

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Je baby
Financieel haalbaar deeltijds werken
05/07/2008 @ 11:25
Lien

Online Status
Hallo

Over een maandje moet ik terug gaan werken (4/5de). Langs ene kant kijk er wel een beetje naar uit maar langs de andere kant ga ik mijn zoontje verschrikkelijk missen. Nu waren we aan het denken of het mogelijk is dat ik deeltijds ga werken. Momenteel wonen we nog in bij mijn ouders omdat we een huis aan het bouwen zijn waar we in september in kunnen trekken. Dus we weten eigenlijk niet hoeveel we per maand op doen aan vaste kosten, eten.... Als ik deeltijds zou gaan werken zouden we een inkomen hebben van 2900 euro samen en onze lening is iedere maand 1100 euro(veel hè!!). Zouden we daar gaan mee toekomen????

Groetjes
Lien

Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 12:00
anoukkuona

Ha Lien,

Ik weet niet waar je woont (NL of BE)??
Wat zijn je verdere uitgaven??
Ik zou er in ieder geval met gemak mee rondkomen, wij leven met 4en van een 2100 euro, daar gaat nog een hoop af (huis (800euro), gas,water/licht, allerlei belastingen.
Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 13:48
Lien

Online Status
Ik woon in België. Ik weet niet of het hier duurder of goedkoper is. Momenteel hebben we nog twee auto's maar als ik deeltijds kan gaan werken dan doen we er eentje weg. Ik woon 5km van mijn werk en kan dus met de fiets, auto van mijn ouders (wonen langs ons) of met de bus. Mijn partner carpoolt met collega's dus 2/3de van de tijd heb ik de auto dan toch. Ik hoop echt dat het mogelijk is.

Groetjes

Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 14:49
maria

hoi

ik ken een belgiese vrouw,en alles in belgie is stukken duurrder als ik haar zo hoor!!

van 2900 euro zouden wij bij wijze van 3 keer in de week uit eten kunne,,hahah

wij leven hier van 1900 euro denk ik zo!!
Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 16:47
Silke

Online Status
Hey,

Wij wonen al een tijdje samen en komen met €2900 heeeel goed rond. Onze lening is ongeveer hetzelfde als die van jullie en we kunnen nu (zonder kindje dan wel voorlopig) maandelijks zo'n €800 sparen.
Wel hebben we geen eigen auto, we doen aan autodelen...

groetjes
Silke

Vermoedelijke bevalling op 14/07/2008.
Al 58 weken en 5 dagen zwanger (147.11% ver), nog 18 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 22:37
ABke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Parttime werk scheelt (vind ik) niet zo heel veel in loon met fulltime werken, omdat er minder lasten afgehouden worden.

Je kan eventueel via ouderschapsverlof beginnen met deeltijds te werken? Op die manier wordt er via de RVA een deel bijgepast + kan je aanvraag doen voor een extra subsidie van het vlaams gewest.

Zelf werk ik momenteel 4/5 dmv ouderschapsverlof en ik verdien nu meer dan fulltime te werken:
- minder betalen aan onthaalmoeder
- premie RVA
- premie Vlaams-Gewest

Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 22:49
greet

Online Status Stuur bericht
het scheelt idd niet zoveel in verhouding , omdat ze idd minder afhouden. wel moet je dan ook rekening houden dat je vakantiegeld en eindejaarspremie ook een stuk minder zijn.
nu , ik ben er zelf ook voor gaan zien omdat ik het niet zie zitten om mijn zoontje 4 dagen per week weg te moeten doen (ik ben op woensdag thuis , mijn man zaterdag) , maar als ik parttime ga , ben ik mijn kaderfunctie kwijt , dus voor mij staat er wel veel opt spel. we zouden het met minder kunnen doen ,maar we reizen beiden heel graag en eerlijk gezegd ben ik het nu wel verwend om te kunnen doen wat we willen .
ik ga het dus niet doen. zou het er nu wel voor over hebben om alles wat opgebouwd is te verliezen , maar wat over 2,5 jaar als de kleine naar't school gaat ?
zou je dan terug op een fulltime kunnen of wil je dan ook nog parttime blijven werken ?

Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 00:56
Vanessa

amai,
jullie verdienen dan toch veel.
ik werk samen met men vriend full time en hebben samen 2500euro waarvan 600 euro(lening appartement)...waar we weg willen omwille schimmel en vocht.
autolening 204e,verzekeringen,creche,vaste kosten.
met dit alles samen houden we maar een 450 euro over....
ik snap nog altijd niet hoe de meestte dit doen??
al mij vrienden kopen iets van 180000e en hebben een dure auto op afbetaling en verdienen ongeveer hetzelfde.
en we gaan dan nog niet uit eten enz
Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 08:21
kelleke

hey

lukken doet dat wel denk ik... wij hebben samen ook zo'n 2500 € en ik werk parttime (31 uren) wij betalen 625 huur, 128 elentrick, auto en motolening samen ook over de 350 €, kinderopvang eens ze met 2 zijn kost mij dit bijna 400€ nu de helft en sparen daarbij ook nog is zeker 500 € wij gaan 1 keer per jaar op vakantie en moeten niet echt iets laten.dan komen er ook nog is de kosten van gsm's, internet, telefoon, vakbond,.... bij.

ik vind dat kwa vakantiegeld en eindejaarspremie ik zeker niet mag klagen.

de auto staat wel heel de week stil daar ik alles met de fiets doen. vriend gaat met de moto werken.

dus ik denk dat dat wel haalbaar moet zijn hoor. mss in het begin een beetje zoeken maar als je dat wilt lukt dat wel.

Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 09:40
Lien

Online Status
Onze bedoeling was om volgend jaar voor een tweede kindje te zorgen (de natuur moet natuurlijk ook willen) en dan als de kindjes hele dagen naar school gaan dat ik dan 4/5de ga werken zodat ik op woensdag thuis ben. Wij kunnen op het werk 6 jaar loopbaanonderbreking nemen (overheid). Ik ben statutair dus gaat dat allemaal wat gemakkelijker. Opvang moet ik ook niet betalen omdat mijn zoontje naar mijn ouders of schoonouders kan. Ze vechten er bijna om :-). En een auto weg is ook al een hele besparing. Ik zou dan wel niet veel zonder auto zitten; ofwel onze auto (als partner niet zelf moet rijden naar zijn werk) ofwel een van mijn ouders (mijn moeder werk enkel in het weekend als opvoedster en we wonen er langs).
Ons huis kunnen we volledig afwerken met ons leengeld en spaargeld.
Ik ga morgen eens met mijn verantwoordelijke praten.
Alvast bedankt voor jullie reacties

Lien

Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 09:46

Online Status Bekijk profiel
Ik werk sinds maart parttime en zou het echt niet anders meer willen!
Ik heb op dit moment een heel mooi evenwicht tussen werken en tijd voor mijn zoontje. Ik werk halftijds in tijdskrediet. Dit wil zeggen dat ik van rva zo'n 230 euro per maand bij krijg. Als je dit in ouderschapsverlof kan doen krijg je nog iets meer + nog eens de aanmoedigingspremie. Daarbij komt dan nog eens dat mijn zoontje anders fulltime naar de kribbe zou moeten gaan.
Nu gaat hij halve dagen wat ons dus minder kost maar we behouden ook wel de maximale fiscale aftrek(11,20 euro per dag). Dat zijn allemaal zaken waar je rekening mee kan houden.

Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 13:26
greet

@kelleke , 31 uur is al meer dan een parttime he , dus dat vakantiegeld ligt dan ook hoger.

@vanessa , hopelijk hebben jullie dan geen te stressy job ...

wat me wel opalt is dat er veel mensen nog een auto op afbetaling hebben ....

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 10:00
Vanessa

hey greet,
toch wel...ik zit zelf in de horeca(dat zegt al genoeg)
hen change dat het een tearoom met bakkery is.
en dat ik sinds men zoontje er is men dagen en uren zelf heb kunnen kiezen.
ik werk woen-dond-vrij en zondag van 9 tot 19u en voor de rest zit ik thuis.
ja dat vele mensen een afbetaling voor auto hebben is vrij normaal denk ik?
die van ons is binnen 2 jaar afbetaald en dan kun je er gerust nog 5 jaar mee rijden,maar dan beginnen er ook meer kosten aan te komen.
we hebben dan een extra lening lopen voor nieuwe ramen bij ons..
dus sparen voor occasie voor binnen 5 jaar gaat niet want al het spaargeld gaat naar de woning..
dus ..ale zo blijf je bezig he.

in limburg is het vele goedkoper maar we werken beide in antwerpen;dan moet je beide al een auto hebben en ben je minstens een uur onderweg(als er geen fille is).

het is echt veel wikken en wegen(of hoe zeggen ze het?)
Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 10:20
Siepie

Beste Lien,

Of je het zou redden of niet hangt helemaal van jezelf af, er zijn hier nu inmiddels al genoeg voorbeelden te lezen van gezinnen die het daar mee redden. Wijzelf verdienen per maand netto 3750 euro en daar red ik het echt net mee hoor, ik zou het dus niet redden! Maar goed uiteindelijk moet je gaan leven naar wat je verdient.

Maak eens een overzicht van alles wat er in een maand van je rekening afgeschreven wordt, echt alles. Mensen hebben vaak de neiging om alleen dingen als gas, water en licht in hun begroting op te nemen, maar overweeg ook andere dingen voor jezelf. Wil je geld over houden om op vakantie te gaan? Wil je lid blijven van je sportvereniging? Geld voor nieuwe kleding voor je kids, iedere maand is er wel iemand in je familie jarig en moet je een cadeautje kopen, etc. etc.

Hets is dus echt een kwestie van keuzes maken. Misschien kun je je dan weinig extra's veroorloven, maar aan de andere kant hoef je je kindje dan ook niet 4 dagen naar de opvang te brengen, dat is natuurlijk ook heel veel waard.

Heel veel succes met je keuze.

Groetjes,

Simone

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 16:37
greet

@vanessa : zware dagen dan toch , van 9u to 19u. wij wonen in geel , ik werk in turnhout , mijn man in leuven. gelukkig heeft hij een firmawagen en heb ik een nieuwe , zonder afbetaling. ik ben nu nog in ouderschapsverlof. als ik terug ga werken , moet jesse 4 dagen naar de creche , 380 euro per maand. onze lening is 650 euro per maand.
het is zoals sieppie zegt , hangt ervan af hoe je leeft.
toch geloof ik best dat jullie niet kunnen sparen als e ook nog kosten aan je huis hebt....

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 22:46
Kaatje

Met 3 man leven van 1800 euro, met dus nog alle kosten behalve de lening, dat zouden wij niet kunnen vrees ik...
Maar ik heb het ook nog niet geprobeerd natuurlijk. Ik krijg het al super benauwd als er maar 1000 euro op de rekening staat!!!
Nu, wij hebben wel al de werkingskost van een huis, lening van 1600 euro en 3 kinderen te onderhouden dus is niet te vergelijken denk ik.

Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 08:53
greet

@kaatje , ik krijg het eerder benauwd van een lening van 1600 euro ....
je mag het hebben !

Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 09:48
Kaatje

ja, da's een zware lening... het gekke is, toen we leenden hadden we eigenlijk dat geld ook als spaargeld maar a) dan waren we ineens al ons spaargeld kwijt, en b) onz rente op spaargeld was meer dan de rente van de lening! Dus we deden winst door te lenen. Is wel maar op 15 jaar;, en het is nog niet 1/3de van ons inkomen dus...
3 kinderen brengt ook wat op he, 480 euro kindergeld nu, de oudste alleen al kost 500 per maand, leve de kotstudent

Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 10:15
Eveltje

Hier zijn we ook aan het twijfelen om een lening aan te gaan van 1000 euro / maand. Dat zou iets minder zijn dan 1/3 van ons inkomen ... Maar wel gedurende 30 jaar. Daarnaast moet er maandelijks crèche af (ong. 400 euro), afbetaling auto (200 euro, maar dat is het laatste jaar) en dan nog allerlei vaste kosten ... We weten niet wat gedaan.

Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 11:28
greet

amai , een serieuze lening , 1000 euro op 30 jaar .... ik zou er niet aan willen beginnen.

kaatje , gelukkig hebben jullie een mooi inkomen dan he .

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >