< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » schooltje zoeken voor kleuter

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
schooltje zoeken voor kleuter
29/05/2007 @ 15:35
Tinne

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,
we gaan binnenkort naar een opendeurdag van 2 schooltjes. Waar zou ik het best op letten? Wat is belangrijk voor een kleutertje?

ik dacht aan naschoolse opvang, aantal kindjes in de klas,...?
zijn uitstapjes belangrijk?

wie geeft me raad

Link naar deze reactie
30/05/2007 @ 06:18
Hilde

Bij mij was buitenschoolse opvang van het grootste belang. Ik kan daar niet echt staan om 15.40u om hem af te halen en op snipperdagen kan ik niet altijd vakantie nemen.
De sfeer vond ik ook belangrijk. Alles in functie van het kind, ze moeten iets te zeggen kunnen hebben MAAR mits de nodige vormen van beleefdheid enzo.
In zijn schooltje hebben ze allemaal veel inspraak.
Toen ik er het eerst binnenstapte wist ik het gewoon, ik voelde me er goed en hij ook.

Wat ook leuk is: ze hebben een website dus als er iets te doen is op school krijgen we daar altijd de foto's van te zien.

Link naar deze reactie
30/05/2007 @ 15:16
katje

Hallo,

ik ben een juf en stel nogal hoge eisen aan de school van mijn kind.
Ik heb bij mijn zoektocht vooral gekeken naar:

* pedagogisch project. Hoe voeden ze op? Waar ligt de klemtoon op?
* Wat zijn de regels? Hoe straffen ze?
* Werken ze met projecten/ thema's? Klasoverschrijdend?
* Welke activiteiten doen ze (in en buiten de klas)?
* Hoe gaan ze om met problemen (gedrag, leerstoornissen, te slim)?
* Begeleiding?
* Wat doen ze om mijn kind een goed gevoel te geven?
* De sfeer.
* Ik keek ook naar het materiaal dat er hing. Zo zie je wat de kinderen dit jaar al gedaan hebben.
* Ik keek ook of er een opbouw is. Hoekenwerk van gemakkelijk naar moeilijk. Dezelfde begrippen gebruiken in alle klassen,...
* naschoolse opvang

Dat zijn zo'n beetje de dingen waar ik op dit moment aan denk.Ik vond het heel moeilijk om een keuze te maken. Vooral omdat je meestal ook al meteen kiest voor de lagere school. En daar stel ik nog meer eisen aan.
Ik vond het heel moeilijk en heb ook vaak met ouders gesproken van wie het kind daar al naar school gaat. Zo kom je ook veel te weten.

Succes,

Katje

Link naar deze reactie
13/06/2007 @ 23:16

Enkele tips om op te letten:

- de juf: kan je uw kind hier met een gerust hart achterlaten, want je kind is toch wel je allergrootste bezit hé!
- voor -en nabewaking: wie doet deze bewaking, is er ruimte en leuk materiaal voorzien.
- de klas: oogt die uitnodigend, kindvriendelijk en veilig?
- zijn er voldoende materialen ter beschikking in de klas, hoe wordt er gewerkt, wordt er op het niveau van de verschillende kinderen gewerkt, hoeveel keer per week hebben ze turnen, waar hebben ze turnen, gaan de kleuters van de 3de kleuterklas zwemmen, als het buiten regent....waar moeten de kinderen dan spelen, met hoeveel kindjes zitten ze in de klas, hoe ziet de refter eruit en de sanitaire voorzieningen, hoeveel gaan de kosten bedragen om je kind naar het school te laten gaan (mijn dochter zit in het gemeenschapsonderwijs en per jaar betaal ik ongeveer €30 onkosten voor onkosten en dergelijke, mijn broer zijn zoon zit op een katholieke school en betaald meer dan €200 per schooljaar)...
- denk eraan...op een opendeurdag stellen de scholen alles zéér mooi voor!
- vraag eventueel aan andere ouders wat de + punten en de - punten van deze scholen zijn.

Mocht je nog met vragen zitten...ik ben zelf kleuterleidster dus je mag altijd een mailtje sturen!

Link naar deze reactie
03/07/2007 @ 16:57
Tinne

we hebben gevonden wat we zochten, en slechts 3 schooltjes bezocht en toch een duidelijk gevoel van "deze school zien we zitten"

ons zoontje begon overal te spelen, hij dacht waarschijnlijk overal aan de creche maar mama en papa hebben gewoon het gevoel gehad van "ja, hier laten we hem met een gerust hart achter"
niet alleen het gevoel maar ook de kwaliteit van de klasjes, juf, opvang na school, methode van werken etc..

Link naar deze reactie
06/07/2007 @ 09:30
Leen

Eigenlijk zou je een vliegje moeten kunnen zijn om op een gewone dag eens te gaan piepen. Op opendeurdagen wordt alles idd veel mooier voorgesteld, waardoor je misschien zelfs een verkeerd beeld krijgt.

Ik ben zelf een inwijkeling en kende dus niets van de scholen hier (wel van de netten). Ik heb vooral mijn oren opegehouden en ben aan verschillende ouders gaan vragen over de verschillende scholen.
Zelf was ik laatst even op een methodeschool (ik geef les op een middelbare school en naast ons ligt een methodeschooltje Jenaplan, te ver van waar wij wonen, dus niet echt een optie). Mijn collega en ik hebben eventjes geobserveerd en naar elkaar gekeken met dezelfde gedachte: zo'n school is niets voor onze kids.

Ik heb gekozen voor de school met de lelijkste presentatiefolder en de duurste schoolrekening...
Voor alle duidelijkheid: die schoolrekening ligt niet aan de school zelf, het gemeenschapsonderwijs krijgt meer subsidies. De grootste kost van de schoolrekening van mijn kids is nabewaking, gevolgd door drankjes in de klas en in de refter.

Link naar deze reactie
09/07/2007 @ 09:52
katje

Als je van België bent, moet je niet meer kijken naar de schoolrekening. Vanaf volgend schooljaar zijn hier beperkingen gesteld.
De basisschool moet gratis zijn. Ze mogen echt maar heel weinig vragen voor uitstappen en schoolreisen.

Ook schoolmateriaal (balpenne, lat, ...- moeten ze je geven.

Ik denk ook dat je ej hart moet volgen.
Je mag ook geen schrik hebben om je kind uit een school te halen als het je niet bevalt (op het einde van het jaar).

Uit ervaring weet ik ook dat veel afhangt van de kinderen in de klas. Dat doet ook veel en dat weet je niet op voorhand. Net zoals de leerkracht.
Zoek wat het best bij jou en je kind past (gevoelsmatig)

Grtjs

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]