< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » verborgen reflux bij kleuter van 3,5

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
verborgen reflux bij kleuter van 3,5
24/05/2008 @ 15:38
Leen1984

Hoi,

MIjn zoontje heeft al heel zijn leven last van veelvuldige infecties. Gisteren bleek uit een slikfoto dat hij waarschijnlijk verborgen reflux heeft.
Ik dacht eerst: oh fijn een oorzaak gevonden, maar nu ben ik aan het opzoeken geweest en bijna overal staat dat kinderen eruit groeien, dat het meestal overgaat met 1-1,5 jaar.
Hij is nu dus 3,5 en heeft het dus blijkbaar nog steeds.
5 juni moeten we terug naar het ziekenhuis om alle resultaten (ook zweettest en phmetrie) te bespreken en te starten met medicatie waarschijnlijk. (nu heeft hij puffers en singulair)

Ik maak me echt zorgen. Als hij dat nu nog heeft, zou hij er dan wel uitgroeien of zou dat genezen met medicatie? Naar wat ik begrijp komt dit toch voor uit een afwijking aan maag/slokdarm dan lijkt me dat gewone maagzuurremmers het probleem toch niet kunnen verhelpen?
Of zal hij heel zijn leven medicatie moeten nemen? Dat kan toch niet gezond zijn?

Nu begrijp ik ook waarom hij zo vaak de hik heeft. Ik had hier nooit echt aandacht aan besteed, maar door het opzoeken vanmorgen, zag ik dat veel hikken ook een symptoom is van reflux.

Ook ben ik erg boos, omdat hij al zoveel jaren last heeft, zoveel antibiotica heeft gehad en dit waarschijnlijk allemaal niet nodig was geweest.

Ik hoop dat hier moeders zijn die mij kunnen helpen/geruststellen.

Groetjes,

Leen
Link naar deze reactie
24/05/2008 @ 17:35
massx

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik weet er niet veel over, wat ik wel weet dat de oudste van mijn vriendin ook wel 4.5 was pas toen het over ging, en die had al vanaf het begin medcijnen voor relux, zoals zantac..enz. Maar heeft nu geen reflux meer, haar jongste heeft het ook. Is nu 4 en spuugt ook nog soms... mss heb je er wat aan

succes!

Link naar deze reactie
24/05/2008 @ 18:52
Leen1984

Bedankt voor je reactie!
Het gekke is dat mijn zoontje geen spuger is. Als baby niet (alleen veel honger, wat dus blijkbaar ook een teken is van reflux) en nu nog niet.
Hij geeft weleens over als hij hoge koorts heeft of zo of als hij erg hard moet hoesten, maar voor de rest niet.
Dus ik was helemaal verbaasd zeg maar.
Link naar deze reactie
24/05/2008 @ 20:53
massx

Ja dat snap ik! Dat hikken herken ik niet bij mijn vriendin. Haar oudste sliep gewoon 24 uur per dag haast niet, zo erg had hij reflux. En de 2e waren ze er meteen om bedacht en meteen met ar voeding begonnen. Ze hebben ook allebei in het ziekenhuis gelegen voor ph meting. De oudste kwamen ze er pas laat achter dat hij reflux had, ze stuurde haar weg met krampjes.... Maar later was door het zuur al veel beschadigd... de jongste had altijd oorontsekingen in het begin... het lijkt wel of ze vaak ziek zijn. Of een verminderde weerstand..

heel veel succes!

Link naar deze reactie
26/05/2008 @ 10:20

reflux van kleuter van 4
Mijn zoontje wordt over 2 weken 4 jaar en heeft al vanaf de geboorte reflux, hij heeft toen zantac gehad en wij waren eigenlijk ook in de veronderstelling dat het rond z'n eerste weer over zou zijn. Het is ook wel minder geworden maar toch bleef ie soms spugen en had toch veel last van oprispingen, hikken, boeren en maagzuur. In oktober heeft een slikfoto, maagonderzoek en phmeting gehad. Nu blijkt dat zijn slokdarm ontstoken is. Zijn maagklepje sluit niet goed en waarschijnlijk heeft ie een middenrifbreukje (dat verklaart het hikken) wat nog eens een keer tegen dat klepje aan duwt. Hij kreeg 1 x per dag 20mg. Losec maar dat hielp niet, nu krijgt ie dat 2 x per dag samen met 3 x per dag domperidon. Dit is puur voor de bescherming van zijn slokdarm omdat die nog steeds ontstoken is. De laatste twee maanden is ie ook 2 kilo afgevallen. De kans dat ie er alsnog overheen groeit is aanwezig maar de kans dat het erger wordt ook. Voorlopig blijft ie streng onder controle.
Link naar deze reactie
26/05/2008 @ 10:43

Ik wil toch ook even mijn verhaal vertellen.

Ons zoontje had volgens de kinderarts ook verborgen reflux (vastgesteld op 3 maand na een phmetrie). Arne heeft dan een jaar lang Zantac genomen.
Maar de klachten waren nog niet volledig verdwenen. Hij had ook bijna constant de hik en had de ene luchtweginfectie na de andere.
Uiteindelijk ben ik toen hij 2 jaar was ten rade gegaan bij een homeopaat. Hij heeft Arne getest op allergieën (wat ze in de klassieke geneeskunde nog niet konden) en wat bleek: Arne had een pseudoallergie aan koemelk en citrusvruchten (nochtans was hij verschillende keren op koemelkallergie getest).
Wij zijn dan overgeschakeld naar soyamelk en hebben citrusvruchten van het menu geschrap. En raar maar waar. De luchtweginfecties blijven uit en hij heeft nog maar zelden de hik.

Toen we met ons dochtertje uit het ziekenhuis kwamen bleek zij meer en meer melk terug te geven. Ze had net als Arne bijna constant de hik. Ik ben ook bij haar overgeschakeld en van de ene op de andere dag gaf ze bijna niets meer terug en heeft ze nog zelden de hik.

Ik wil maar zeggen dat er in de klassieke geneeskunde heel vaak over verborgen reflux wordt gesproken, maar volgens de homeopaat komt dit zelden voor. De diagnose wordt meestal gesteld op basis van een ph-metrie. Maar daar wordt enkel de zuurtegraad gemeten, meer niet. En die kan gemakkelijk verstoord worden door voedingsstoffen die je niet of moeilijk verteerd. Denk maar eens aan dingen waar je zelf "het zuur" van krijgt. Bijna iedereen heeft zo iets.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar in ieder geval heel veel succes.

Link naar deze reactie
27/05/2008 @ 14:53
Leen1984

Hallo Nathalie,

Bedankt voor je reactie.
Helaas heb ik hier weinig aan.
Bij Elias bleek al uit de slikfoto (dan moest hij nuchter bariumpap drinken terwijl via röntgen gevolgd werd hoe de passage gebeurde) dat er reflux was.
Tijdens de phmetrie mocht hij geen bruisende drankjes, geen citrusvruchten, geen melk en geen tomaten, om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen.
De normale zuurtegraad is 4, hij had voortdurend waarden tussen 1 en 3.
Ik denk dat dit dus wel heel duidelijk was.
Toch bedankt voor je tip!
Link naar deze reactie
27/05/2008 @ 15:52
ria

Hoi Leen,

Ik lees hier je berichtje ivm de PH-metrie. Da's natuurlijk geen goed nieuws. Hopelijk vinden ze snel een oplossing. Ik hoop ook voor Elias dat hij geen te zware medicatie moet krijgen, want dat is ook niet goed.

Onze kids hebben net dezelfde allergietest ondergaan als kids van Nathalie en met een gelijkaardig resultaat. Omdat onze dochter zoveel luchtwegeninfecties had, vroeg de homeopathische KA onmiddellijk of ze ooit de diagnose "reflux" gesteld hadden. In ons geval was dat niet, maar door de test bleek dat ze aan een aantal voedingsstoffen allergisch is. Door die van het menu te schrappen, zijn ook de luchtwegeninfecties gestopt. Wel nog eens een valling, maar dat kan je niet vermijden.

Groetjes,
Ria
Link naar deze reactie
23/06/2008 @ 01:12

Hallo,

Ik herken heel veel in jou verhaal. Mijn zoontje is in mei 3 jaar geworden. Als baby huilde hij heel erg veel en er was vermoeden van verborgen reflux. Ook had hij de ene luchtweginfectie na de andere. Nu zijn we nog steeds op de sukkel. In februari heeft hij nog een gastroscopie gehad en ph meting. Er is nog altijd reflux en er was weer een slokdarmonsteking graad B. Ondertussen neemt hij al heel lang losec en sinds enkele maanden ook 3x per dag prepulsid. Hij puft ook al bijna gans zijn leventje (flixotide). Maar de luchtweginfecties krijgen we niet onder controle, enkel met zware aerosol (ventolin, 16dr pulmicort, atrovent en fys). Als we dan stoppen met de aerosol hervalt hij na een dag of 10. Hij begint dan zwaar te hoesten, kort van adem, piepen,... . We weten ons soms ook geen raad. Onze kinderarts zegt dat hij gevoelige luchtwegen heeft, daardoor blijft de reflux, de reflux zorgt voor terugkomende luchtweginfectie. Het is een visceuze cirkel. Er is geen afwijking ofzo aan zijn slokdarm geconstateerd. Het is een straatje zonder eind soms. Wij overwegen nu om een opinie in Leuven te vragen.

Grtjs Gwen
Link naar deze reactie
23/06/2008 @ 07:20
Leen1984

Online Status Bekijk profiel
Hallo Gwen,

na jaren tobben ben ik ook naar Gasthuis Leuven geweest met Elias en het is de kinderarts daar die aan reflux dacht! De arts die wij hebben en waarin wij alle vertrouwen hebben heet dokter Vermeulen François. Zeker naartoe gaan! Die behandelt ook mucopatientjes!
Alle andere dokters en pediaters die Elias gezien hebben, bleven maar medicatie voorschrijven zonder zich een oorzaak af te vragen.
Elias is ook even op Losec gezet, maar dat kreeg ik bijna niet bij hem binnen, nu heeft hij Olmeprazole 2 maal per dag en dan nog Pulmicort puf en Ventolin indien nodig.

Sinds eergisteren is het weer mis met hem. Het hoesten was een tijdje beter. Hij is flink ziek geweest, maar geen luchtweginfectie. Hij hoestte alleen sochtends slijm op, maar dat ben ik als normaal gaan beschouwen.
Sinds eergisteren dus weer hoesten over de hele dag gespreid en vanacht was een hel. Ik heb van 23u tot 3u met hem opgezeten. Rug wrijven, drinken geven, Ventolin puffen,in de bakamer met de hete kranen open,... Hij had zoveel last. Hij voelde niet koortsig, maar als hij zometeen wakker wordt ga ik weleens tempen.

Klote hoor, het is de laatste schoolweek en ik verzuim mijn werk voor de zoveelste keer omdat ik weer amper geslapen heb. Bah!

Ik denk dat ik in de voormiddag naar de dokter zal gaan en hem dan in de namiddag toch naar school breng. (tenzij hij koorts heeft natuurlijk).

Heb je al singulair gekregen voor je zoontje zijn luchtwegen? Dat heeft Elias een tijdje gehad, dat geeft men voor kinderen bij wie d epuf niet voldoende helpt. Heb je ook Ventolin puf?
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]