< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » zoontje vindt het leuk in de hoek!

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
zoontje vindt het leuk in de hoek!
20/06/2008 @ 14:52
wiske

Online Status Stuur bericht
Hallo,

geen groot probleem en eigenlijk ook wel een beetje grappig. Maar mijn zoontje van 22 maanden vindt het leuk in zijn hoek. Hij heeft nog nooit geweend als ik hem erin zet en wil er ook niet meer uitkomen als dat dan weer mag!

Zijn eerste strafhoekje was de gang, maar daar begon hij gewoon te spelen en bovendien vond ik het zo zielig om hem echt af te sluiten. Nu hebben we dus een strafhoekje, maar helpen doet het niet hoor!

Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 15:00
E

Hier hetzelfde verhaal. Als ik me kwaad maak dan vraagt hij al zelf om in de hoek te gaan staan. Ben ook eens benieuwd voor de 'oplossingen'....

Groetjes,
Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 15:23
Laura

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
In de hoek moet het niet leuk zijn. Geen speelgoed binnen handbereik. Je ziet ook wel eens dat mensen een strafstoeltje gebruiken en die op een oninteressant plekje zetten. Daar moet hij dan op zitten. Zoveel minuten als hij of zij oud is.

Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 15:30

Mijn ervaringen zijn dat ze het in het begin wel leuk vinden, maar na verloop van tijd beseffen ze dat ze op die manier worden buitengesloten, en vinden ze het een stuk minder leuk.

Belangrijk is wel dat je je kindje in de hoek compleet negeert, ook al is het zich aan het amuseren. En dat je zelf verder doet met wat je bezig was. Dus vb als je samen aan het spelen was toen je kindje naar de hoek moest, dan doe je zonder je kindje verder. Het mag er best luid en leuk aan toe gaan.

Zo leert je kindje dat het niet leuk is om in de hoek te staan. Dat het beter kan flink zijn, want dan is mama tenminste met hem bezig.

Het heeft hier in elk geval gewerkt. Nu Arne wat ouder is krijgt hij de keuze: of hij is flink, of hij gaat op de trap zitten (eerste traptrede is ons strafplekje). Hij kiest meestal voor het flink zijn.

Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 19:50
spreeuwtje

voor wat ik weet is een strafhoekje of een stoeltje in de gang echt niet om je kindje te kwellen hoor..
het is bedoeld om het even na te laten denken en om het uit de stoute situatie te halen zodat het kindje daarna vanuit een schone lei weer verder kan gaan met spelen..

het beste is toch in de gang als dat veilig is..
dan is het makkelijker voor de ouders om het volledig te negeren.. dat is eigenlijk de ergste straf.. genegeerd worden..

even afzonderen is dus echt niet bedoeld als straffen maar als bedenk moment..
juist om te zorgen dat uit stoute momenten halen dmv boos gedrag naar elkaar toe onnodig is..
dat is het mooie van een rustmomentje..

je zegt het kindje waarom het op de gang moet..
en als je het op komt halen zeg je dat nog een keer.. en geeft dan een knuffel..
zo blijft alles rustig en zonder wrok..

Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 20:04
wiske

Ik kan me ook wel het beste in Spreeuwtje haar uitleg vinden. Maar als hij er na een knuffeltje weer uit mag, gaat hij gewoon terug in de hoek staan! En interessant is het daar echt niet hoor!

Enfin, ik vind het eigenlijk wel grappig en het doel is bereikt hé. Ik zet hem daar altijd even in als hij mij slaat en meestal slaat hij erna wel niet meer. Hij snapt ook elke week wat meer dus binnenkort zal ik hopelijk met hem kunnen redeneren in de aard van "als je slaat, moet je de hoek in". Nu begrijpt hij dat nog niet (denk ik).

Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 22:44
spreeuwtje

ik denk dat hij meer begrijpt dan jij denkt.. :)
hij weet iig dat hij het niet mag doen..
bovendien haal je hem uit de situatie..
doel bereikt toch?? :)

Link naar deze reactie
21/06/2008 @ 10:09

Spreeuwtje, ik ben het eigenlijk helemaal met je eens hoor.
Wat jij beschrijft zo doen wij het hier ook.

Eerst een verwittiging, als hij het dan nog eens doet gaat hij in de gang op de eerste traptrede. We zeggen wat er niet kan en laten hem daar een paar minuutjes zitten. Nadien nog eens zeggen wat er aan de hand was, Arne zegt sorry, en er volgt een dikke knuffel.

Wanneer er bezoek is, of andere kindjes komen spelen wordt Arne vaak te wild en gaat hij dingen doen die niet meer door de beugel kunnen.
Dit zijn vooral de momenten waarop hij een timeout nodig heeft.
Dus dan is het volgens mij beter dat iedereen gewoon verder speelt, dan dat alles stilvalt.

En inderdaad is de bedoeling om hem te laten nadenken. Nadenken over wat er gebeurd is, maar ook leren dat ongewenst gedrag niet getolereerd wordt, en dat hij veel meer aandacht krijgt door flink te zijn.

Het is zeker niet mijn bedoeling om hem te kwellen. Straffen vind ik een gevaarlijk woord, want als kindjes van hun spel worden weggenomen of genegeerd worden zien ze dat zowiezo als een "straf", zeker als ze de leeftijd van Arne hebben bereikt.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben geweest, want ik heb het gevoel dat ik een beetje verkeerd was begrepen.

Link naar deze reactie
21/06/2008 @ 11:05
Woodruffie

Mijn jongste vind het in de hoek ook superleuk en nu zet ik hem ook op de traptrede en dat vint hij veel erger omdat hij niet in de living is Hij heeft dan ook nog eens serieuze driftbuien, en die 'drift' hij dan maar uit op de trap. Hij slaat vooral als het hem niet aanstaat en dat wil ik hem afleren, maar jammergenoeg lukt dat nog niet. Hij gaat er dus telkens voor op de trap staan; en als je dan zegt: ga je braaf zijn? jaaaaaaaa
mag jij slaan? jaaaaaaaaaa dus eigenlijk weet ik niet goed of hij weet wat ik wil zeggen, maar we geven niet op!

Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 09:52
sandra

Hey,
ik heb geen antwoord op je vraag maar ik heb een vraagje omtrent het strafhoekje.
Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met het strafhoekje?
Wij geven Hanne ook altijd een waarschuwing en als ze niet luistert, zet ik ze op haar 'strafhoekje'en negeer ik haar.
Maar Hanne staat direct zelf op en soms gaat ze dan gewoon opnieuw kattekwaad uithalen. Ik geef dan terug waarschuwing, strafhoekje en zij staat weer zelf op. Soms gaat dit wel even verder zo. Is het nog te vroeg voor het strafhoekje, zijn we goed bezig of totaal verkeerd?

Groetjes sandra

Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 10:57
kelleke

hey

hier was de hoek ook altijd leuk om te doen als ik dan zei pas op of ge gaat in den hoek dan ging hij er al zelf inzitten. bij ons is de hoek gebleven maar moet met zijn handen op zijn hoofd gaan zitten en dan weet hij dat we echt wel boos zijn want dan begint hij al direct een lip te trekken. in het begin zetten wij hem op de trap met de deur dicht en dat was eigenlijk ook een goede plaats maar klimt zelf naar boven en dan ging hij altijd naar boven spelen é... dus nu hebben we en hoek in de livng waar niets staat en dat is de stafhoek bij ons.werkt wel goed.

wij zijn er mee begonnen vanaf dat hij echt kattenkwaad is beginnen uithangen en dit is al wel een tijdje. moet wel zeggen veel zit hij eigenlijk niet in de hoek want luisterd eigenlijk vrij goed.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]