< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Soms gaat het mis... » Miskraam 5-6 weken - link CMV

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Soms gaat het mis...
Miskraam 5-6 weken - link CMV
26/06/2008 @ 12:48
Kreeftje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,

wij proberen al een tijdje voor een 2e kindje. In november ben ik gestopt met de pil. Nu zijn we al enkele maanden hard aan het proberen. Vorige maand hadden we prijs in de 7e cyclus. Vorige weef dinsdag was HCG 194.
Maar het heeft niet mogen zijn. Maandag heb ik een miskraam gekregen (op 5 weken en 2 dagen). HCG was gezakt tot 11.

Bij mijn man is gisteren CMV (cytomegalovirus) vastgesteld (die sukkelde al enkele weken met zijn gezondheid, koorts, moe maar voor de rest weinig symptomen.). bij mij hadden ze ook getest op CMV en dat was negatief hoewel nu bleek dat het niet nul was. Ik zou ook het begin van een infectie gehad hebben verleden week. De kans is groot dat we hierdoor een miskraam hebben gekregen.
Nu moeten we wachten en binnen enkele weken nog eens bloed trekken om te zien of het virus al weg is. Zolang mogen we niet zwanger worden. Persoonlijk wilde ik er snel terug opnieuw voor gaan.

Zijn er nog mensen die iets gelijkaardig hebben meegemaakt? Hoe lang hebben jullie moeten wachten? Ben je dan nadien immuun?

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 13:09
ABke

Kreeftje, wanneer je cmv hebt bij de bevruchting kan het inderdaad zijn dat je de infectie overdraagt aan het vruchtje.
Probeer het positief te bekijken en het is beter dat het nu misgaat dan achteraf of dat er misschien iets aan het vruchtje mis is.

Het is inderdaad zo dat je best kan wachten tot de infectie over is (duurt meestal zo'n 3 maanden). Zou zeker bij de dokter en gynecoloog genoeg informatie vragen.

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 13:21
Ann

@Kreeftje: Ik heb in januari hetzelfde meegemaakt. Mijn zoontje was in november aanhoudend ziekjes (verkoudheden en zo) en zelf was ik in december ook niet tip top. Toen ik in januari zwanger bleek, was mijn hcg erg laag en werd er ook een recente cmv-besmetting geconstateerd. De huisdokter waarschuwde meteen dat het wel eens alles of niets zou kunnen worden. Een paar dagen later bij de tweede bloedprik was mijn hcg al gedaald en binnen de week is de bloeding begonnen.

100% zeker ben je nooit, dat het van de cmv voortkomt, maar ik ben er voor mezelf toch wel van overtuigd. Wij hebben tot half april moeten wachten op groen licht. Mijn aviditeit steeg erg traag. Ik vond het vreselijk zo lang te moeten wachten. Het leek wel een eeuwigheid. Ik wou het liefst meteen weer zwanger worden, maar dat werd erg sterk afgeraden. In april waren de IgM's negatief en mocht het weer. Ik was meteen weer zwanger, maar helaas is het weer een miskraam geworden. (Het zou wel niks meer te maken hebben met die cmv).

Aan cmv word je nooit echt immuun, je kan altijd herbesmet worden. De kans is wel weer een pak kleiner, als je het al eens meegemaakt hebt. Ik let er niet speciaal meer op, want met een kleintje in huis is het zo goed al niet te vermijden he. Hoe snel kom je niet in contact met het speeksel van je kleintje?!?

Ik zou je toch aanraden te wachten tot het voor de dokter oke is, hoe moeilijk het ook is (ik weet het). De gevolgen kunnen erg zwaar zijn voor je kindje, better safe than sorry!

Ik hoop dat jij snel groen licht krijgt en dat je dan ook snel je tweede wondertje mag verwelkomen

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 14:05
Kreeftje

Zucht...3 maanden...dat wordt een lange lijdensweg.
Ik moet binnen 2 weken naar de gynaecoloog om te checken of alles weg is na het miskraam (was normaal gezien mijn afspraak op 8 weken).

Ik had me snel over de miskraam heengezet met het idee van snel weer zwanger te worden...maar sinds vandaag verlies ik stilletjes alle moed.

@Ann: fijn om te weten dat ik niet alleen ben. Moet je nu wachten om opnieuw zwanger te worden na het 2e miskraam?

Link naar deze reactie
26/06/2008 @ 14:26
Ann

@Kreeftje: het leek me ook een eeuwigheid hoor. Maar het is misschien beter dat je jezelf nu wijsmaakt dat het wel 6 maand kan gaan duren, en alles wat dan korter blijkt is meegenomen. Ik hoopte eerst op 1 maand, dan 2, maar na 2 maand zei mijn gyn nog eens drie maand erbij te moeten rekenen ... Na 3 maand heb ik dan zelf nog maar eens mijn bloed laten trekken (en een andere gyn gezocht), en toen was het dus wel oke... Als die periode telkens maar verlengt, is het iedere keer zo'n tegenslag... Misschien is het "verstandiger" om meteen te denken dat het nog heeeeeel lang gaat duren, dan kan het alleen maar meevallen

Maar ik weet hoe moeilijk het is hoor... Ik zou vandaag normaal mijn 11-weken echo gehad hebben, en in plaats daarvan zit ik weer achter mijn bureautje, eerste werkdag na mijn curretage

Nu moeten we dus weer een ronde afwachten (nog maar eens). Na mijn miskraam in januari had ik een erg lange cyclus voor mijn doen, dus ik vrees dat deze wel eens twee maand zou kunnen duren (ik ga maar meteen daarvan uit om niet weer teleurgesteld te worden)...

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 08:59
ABke

Hey Ann, veel sterkte!

Kreeftje: jij ook veel sterkte.
Mag je niet vroeger gaan? Ik moest vorige week terug voor controle en dan deze week ook terug.

Laat je hoofd alvast niet gekpraten, cmv is een van de moeilijkste kwesties en hier wordt zelfs niet op gecontroleerd in Nederland en andere landen.

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 09:46
Kreeftje

@Ann: Hopelijk is de eerste werkdag verder nog meegevallen. Ik ga ook al van worst case scenario uit. Gisterenavond zag ik het even niet meer zitten. Ik was kwaad op alles en iedereen. Onmacht...en angst dat dat 2e kindje er niet meer zal komen. Bovendien ben ik al een planbeest. Voor Maya hebben we 10 maanden moeten proberen en ik werd er ook ambetant door (ik wilde perse een kind voor mijn 30e - uiteindelijk ben ik bevallen een maand voor mijn 30e verjaardag!). Uiteindelijk met ovulatietesten en temperaturen hebben we de juiste moment gevonden (die vroeger valt dan theoretish met een cyclus van 32 dagen). Nu waren we dus al bezig van november 2007 (allez de laatste maanden pas echt serieus). Ik had graag weinig leeftijdsverschil gehad tussen de kindjes. Dus dat zi ik nu ook al anders lopen. Het zijn bijkomstige zaken - een gezond kind is belangrijker...maar dat verhoogt de onmacht. Ook heb ik de indruk dat weinig mensen dat begrijpen (meesten in mijn omgeving raken onmiddelijk zwanger - geen miskramen - dus ze kennen dat gevoel niet om elke maand teleurgesteld te zijn).

@ABke: ik vind weinig duidelijke informatie over CMV. Ik weet wel dat mijn man er veel last van heeft (moe en koorts). JA die afspraak bij de gyn lag nu al vast. Het is een populaire gyn (geeft wel voorang aan de zwangeren) dus moeilijk om een afspraak vroeger te krijgen. Bovendien kan mijn man die dag mee (heeft sowieso verlof) en dan kunnen we alle vragen stellen die we hebben.

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 09:53
ann

Dat ken ik Kreeftje. Hier nog zo'n planner tot in het oneindige. Ik had dan nog het 'geluk' dat ik telkens meteen zwanger was. Lubbe is er precies op vraag gekomen, en de tweede zwangerschap viel ook ideaal. Ik wou een verschil van 2,5 jaar en 't was op een week na perfect zo. Alles was al gepland: creche, ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof etc... En dan die miskraam... Toen ik opnieuw (weer direct) zwanger was, probeerde ik het was rustiger aan te doen, maar ja, creche en zo moet je vroeg in orde brengen. Dus rond week 8 dan toch maar begonnen met alles te plannen, en lap, weer niet goed...

Ik probeer me er nu bij neer te leggen dat de natuur blijkbaar andere plannen voor ons heeft. Het leeftijdsverschil zal al zeker meer dan drie jaar zijn, maar op dit moment kan het me niet zoveel meer schelen. Als er nog maar een gezond kleintje bijkomt! Al weet ik nu al dat ik er toch weer veel te veel ga mee bezig zijn als we weer groen licht krijgen Ik neem me altijd voor om pas te gaan testen als ik een week overtijd ben, maar voor mijn NOD vliegen de eerste tests er al door
Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 11:16
Kreeftje

@Ann: ja ik heb me ook voorgenomen om pas te testen als ik overtijd ben. Ik hou het op 1 dag (1 week hou ik niet uit). Ik test ook altijd voor mijn NOD. Ik heb een vroege eisprong (rond dag 14) en een lange cyclus (32 dagen) dus in principe kan ik vanaf dag 28 positief testen. Ik koop gewoon geen testen meer. Aders kan ik mij niet inhouden. Ik ga volgende keer ook wekelijks een bloedtest vragen tijdens de eerste maanden om te zien of HCG blijft stijgen.
We hebben blijkbaar veel overeenkomsten!

Een creche had ik nog niet geregeld (vandaag is Maya gestart bij een nieuwe onthaalmoeder en ik dacht dat vandaag te vragen...niet dus).
Ik had het ook al op mijn werk gezegd (omdat daar rekening mee moet gehouden worden met geplande aanwervingen - ik geef namelijk de opleidingen aan de nieuwkomers). Gelukkig waren ze zeer begripvol toen het maandag misging. Ik heb zelfs een mooie plant ontvangen als steun (van diegenen die op de hoogte waren).

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 20:22
Ann

Da's wel fijn dat ze je zo steunen op het werk! Bij een vroege miskraam krijg je soms echt loempe reacties he... Op mijn werk wist iedereen het ook (ben twee weken afwezig geweest, dus mijn chef moest wel iets zeggen, en er waren er al een paar die het wisten). Gisteren was mijn eerste werkdag en kreeg ik van iedereen van die zielige puppyblikken in mijn richting Was direct aan het wenen natuurlijk... Gelukkig ging het vandaag al een stuk beter!

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 21:06
ABke

Hey Ann, vandaag gyne geweest en volgens haar zou het niks meer te maken kunnen hebben met die cmv ook al geeft het vals positief.

Tjah en reacties... het hangt heel hard af van de mensen hun eigen ervaringen. Collega die zelf geen kinderen heeft reageerde heel anders dan een andere collega. Het is ook moeilijk hé, wat moet je erover zeggen?

Ik moet maandag ook terug aan het werk, bah echt geen zin in. Is een collega die ook in verwachting is en altijd maar klagen over dat ze zo ziek is. Stiekem hoop ik dat ze nog 1.5 week ziek is dan heb ik 3 weken vakantie.

Heel veel sterkte alvast!

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 21:16
Ann

Vals positief? Kan dat ook al??? Pffff... Bij mij hebben ze het nu eigenlijk niet meer nagekeken. De laatste bloedafname voor cmv in april was negatief, maar bij de laatste zwangerschap is er niet meer getest. Volgens mijn gyn had het er ook niks meer mee te maken, maar 't spookt toch nog wat door je hoofd he. Moet je nu ook een cyclus overslaan? Dan zijn we ook weer twee maanden verder he, noch minder kans dat die cmv nog eens stokken tussen de wielen steekt.

Ik vind het zelf ook altijd moeilijk hoor, om op zoiets te reageren. Luisteren, meer kan je niet echt doen. Wat een mens ook zegt in zo'n situatie, het komt bijna altijd verkeerd over he... Ik versta dat wel hoor.

Ik zit ook met een (ex)collega die een maand of vijf is van haar tweede en niets anders doet dan klagen over haar kwaaltjes. Vandaag was ik het zo beu dat ik haar een mailtje stuurde of ze dan liever wou wisselen met mij (ze kent mijn situatie). Reageert ze min of meer als volgt: jaja 't is niet leuk voor je, maar ik heb zoveel pijn en blablabla... Ik had veel goesting om haar een trap onder haar kont te geven. Sommige mensen beseffen echt niet hoe gelukkig ze zijn he...

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 22:00
ABke

Ann, inderdaad wachten op de volgende dan mogen we er terug voor gaan.

Ik zou geen mailtje sturen, maar het gewoon recht in 'r gezicht zeggen... achja we zien wel wat het geeft zo samen op het werk.

Bij een eerste kindje zou ik het nog kunnen begrijpen, heb zelf ook heel veel geklaagd met de zwangerschap van Senne. Maar als je er al eentje hebt dan weet je wel wat je in de plaats krijgt voor het ziek zijn hé.

Enja vals positief kan ook al, igg (of igm? die actieve van de 2) blijft positief, maar aviditeit is dus meer dan 82%.

Achja we zien wel wat het allemaal brengt, ene moment wil ik zo snel mogelijk terug zwanger zijn, andere moment wil ik nog heel lang wachten en op weer een ander moment wil ik er geen meer... heel wisselvallig dus nog. Maar terug aan Nuvaring ofzo, dat is het enige dat ik niet wil.

Ahja, bij ons op 't werk wist iedereen het ook hoor. Maar wel allemaal lieve reacties gehad eigenlijk.

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 08:07
Kreeftje

He Meiden,

ik geef toe dat ik in het verleden ook niet goed wist te reageren als iemand zoiets meemaakt. Zoals Ann zegt...gewoon luisteren.

Dit weekend moesten we naar een trouwfeest. Mijn man is dus nog altijd ziek maar ging toch mee. Een bevriend koppel reageerde op CMV van : hahaha dan mag je nu niet zwanger worden (ze wisten toen wel niets). Maar ze wisten wel dat we voor Maya een klein jaartje hebben moeten proberen (ze waren telkens van de eerste ronde zwanger - de 2e was zelf een accidentje). Toen ik haar wat later vertelde van het miskraam reageerde ze doodleuk van 'ja, dat kan gebeuren'. Onze beste vrienden en mijn schoonouders reageerden ook van 'deze keer ging het precies vlotter - 7 cycli ipv 10 - tja en die 2-3 maanden erbij nu dat is toch niet erg, het zal wel snel weer lukken'.
Jeezes, ik wist niet wat ik hoorde. Ik begrijp dat ze niet goed weten wat het is. Onze beste vrienden raakten ook direct zwanger. We hadden toen al het gevoel dat niemand onze angsten en onmacht begreep dat het niet direct lukte (we waren er zogezegd teveel mee bezig). Ook precies niemand begrijpt dat ik nu al het gevoel heb dat ik bij een volgende zwangerschap niet echt gerust ga zijn en altijd bang dat het misloopt. Als het jou zelf overkomt dan hou je daar toch meer rekening mee dan wanneer je het nog niet hebt meegemaakt (dan is dat iets wat wel voorkomt maar niet wat je leven domineert).

@Ann: die medelevend blikken daar had ik ook schrik van. Die waren er gelukkig niet. Wel een aantal mensen die vonden dat ik het goed verwerkte en zelf niet konden inbeelden dat ik na 1 dag alweer aan het werk was.

De bloeding is gedaan. Vrijdag was het praktisch gedaan al. Zaterdagavond nog klein beetje bruinverlies maar nu niets meer. Dat is hopelijk een positief teken.

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 08:44
ann

Ongelofelijk hoe loemp sommige mensen kunnen reageren he... Een jaar lijkt een eeuwigheid he, als je probeert zwanger te worden. Wij zijn dan wel telkens snel zwanger geraakt, maar als je het dan niet kan houden, is het ook geen troost zunne. Mensen zeggen dan ook: maar je geraakt wel snel zwanger. Dat ik dan in mijn achterhoofd denk: ja, maar wat als er nooit geen baby meer volgt op een zwangerschap???? Daar houden ze geen rekening mee he. Al die angsten, twijfels...

In januari ben ik ook direct weer gaan werken. Op zondagavond begon de bloeding (maar ik wist al dat het eraan zat te komen), op maandag ben ik gewoon gaan werken. Op dinsdag ben ik dan wel halfweg de dag naar huis gegaan, want het werd nogal hevig. Ik heb toen ook maar een week gebloed. Nu is het helemaal anders. Emotioneel vond ik het dit keer (nog) erger. Fysiek viel het de eerste week erg goed mee (weinig bloedverlies, vrijwel geen krampen), maar nu... De laatste vier dagen is het wel andere koek Nu ja, het zal wel passeren he...

Hopelijk mogen we snel weer zwanger worden, en ervan genieten tot het / er is. Al vrees ik ook wel een beetje dat ik nooit meer een onbezorgde zwangerschap ga meemaken... Maar we proberen positief te blijven he
Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 11:01
Kreeftje

@Ann: ik denk ook dat elke week je langer zwanger bent - hoe erger het verlies is (want elke week raak je toch stilaan zekerder dat je die magische 3-maanden grens gaat halen). Ik kan me heel goed inbeelden dat je denkt dat je geen zorgeloze zwangerschap zal hebben (ik heb dat nu al).

Maar ik heb een collega die al meer dan 10 jaar heeft geprobeerd om zwanger te worden. IVF en alles. Toen zei ze foert en raakte ze zwanger. Ze had een miskraam ergens rond 7 weken. Nu enkele jaren later zijn ze al 3 jaar aan het wachten op een adoptie...
Dan heb ik eigenlijk weinig om over te klagen. Ik heb al een kindje...

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 11:07

hey,

ik had ook het cmv virus met ong. 30 weken zwangerschap.
kreeg met spoed een vruchtwaterpunctie om te kijken of mijn zoontje het niet had anders was er een hele grote kans dat zijn hersenen beschadigd konden zijn.
nog geen 2 weken later werd hij gehaald hartje stond telkens stil.
nu gaat alles goed alleen krijgt hij nogsteeds onderzoeken en binnenkort weer een mri scan aangezien hij dus wel een bloeding in zijn hersenen had.

sterkte ermee!

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 11:12
ann

Goh Madeleine, ik schrik wel van jouw reactie. Ik dacht altijd dat de gevolgen minder groot zouden zijn, als je het later in de zwangerschap oploopt (dat is toch bij veel van die ziektes zo he). Maar cmv is blijkbaar weer eens de uitzondering.

Ik hoop dat je zoontje het verder goed zal doen, en dat hij er niets aan overhoudt!
Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 16:01
ABke

Madeleine ff een vraagje: bij de geboorte heeft hij met z'n urine dan positief getest op CMV?
Ik duim ook dat alles in orde komt en er niks aan de hand is. Maar je maakt je tegelijk ook weer zorgen hé.

Ik heb de eerste week ook nog gewerkt, maar de tweede (gelukkig!) niet. Zoveel pijn... had het wel erg onderschat. De laatste dag was de ergste, maar heb toen zo'n dafalgan met codeïne van m'n grootmoeder gekregen.

Kreeftje: als je zoiets meegemaakt hebt denk ik ook wel dat je geen zorgeloze zwangerschap meer hebt de volgende keer.
Als ik volgende keer van begin af terug heel ziek ben, dan zal ik misschien wel geruster zijn.

Dikke

Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 21:31

hey hij had het cmv gelukkig niet overgenomen maar is wel prematuur/dysmatuur. dus de kans is wel groot dat de ziekte daaraan heeft meegewerkt.
door de vruchtwaterpunctie konden ze zien of het in het vruchtwater zat en of hij syndroom van down had.
dat had hij nog niet maar het is nu dus ff afwachten hoe het met zijn hersenen is..
hij heeft achterstand van 6 maand en zijn hoofdje is te klein.
ik weet nog niet wanneer hij de mri scan krijgt maar wel snel.

ik wens het geen zwangere vrouw toe.
voor iedereen die het heeft of heeft moeten meemaken erg veel succes.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >