< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » eetgewoontes drie jarige

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
eetgewoontes drie jarige
02/07/2008 @ 19:33
sofie

Online Status Bekijk profiel
dag mama's, papa's en al wie ervaring heeft,...

hoe eten jullie driejarige kinderen? Heb je daar iets speciaals voor gedaan of moet ik me gewoon geen zorgen maken?
Onze zoon van drie jaar die lust enkel alleen maar boterhammen.
Warm eten gaat er bijna niet in, tenzij eens een aardappel of twee. Of spaghetti zonder iets bij (of misschien wat geraspte kaas). Kan een kind daaruit zijn voedingsstoffen halen? Ik weet dat discussiëren en strijden rond eten geen zin heeft, maar ik maak me toch zorgen.
Hij krijgt géén snoep of koeken tussenin. Wel een appel of banaan. Hij drinkt 's morgens wel melk bij zijn boterhammen (volkoren brood).
We houden zelf nogal van gezond eten, dus hij ziet ook hoe en wat wij eten.
alvast bedankt voor jullie reactie, het zou mij gerust stellen!

Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 20:39

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hoi,

eet hij sons soep? wat ik merk bij jef is dat het echt met periodes is het als hij gaat groeien dan eet hij bergen.... ik zorg dat hij steeds van alles proeft en soms is dat echt maar een lekje aan iets hoor maar echt nu begint hij zelf spontaan van alles te proeven en te eten. zo die aardappelen en pasta zonder saus eten herken ik goed. ik zorgde dan goed voor soep met veel groentes in en dat eet hij goed, ik mix ze dan maar niet altijd want zelfs daar vist hij de groentes eerst uit voor hij het vocht neemt en het is verse soep! ik zorg wel steeds voor balletjes in de soep.of groentepuree scoort hier mestal ook wel goed. hij eet ook elke dag steeds fruit of proeft toch steeds ervan. ook naar school steeds 1 droge koek en 1 stuk fruit.zo krijgen ze toch genoeg voedingstoffen binnen hoor.maar het is wel typerend aan een driejarig kind hoor!zeker geen ruziemaken erover helpt niets, ze gaan heus ( met periodes) wel weer eten....

groetjes
evi

Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 21:48
manuke

hey,
ik heb hetzelfde probleem als sofie,
chelsea eet dan wel vlees en haar patatten maar van groenten wil ze absoluut niks weten! ik probeer haar te belonen door s'avonds een extra verhaaltje als ze iets nieuws geproeft heeft maar ze likt er dan eens aan en tuft het direct trug uit met de uitleg dat ze het niet lust! ik weet me geen raad meer!
chelsea is nu 3.5j en weegt ongeveer 14kg! is dat te weinig?

alvast bedankt voor jullie hulp!

xx

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 09:20

hoi,
Mijn dochter is wel nog geen 3 maar heeft al zulke problemen zo slecht eten,boterhammen en vlees ok maar toch geen groenten en aardappelen zeker.Snoep en koeken krijgt ze niet alleen als goed gegeten heeft maar dat is maar 2 keer op 14 dagen.Ze weegt ook als een pluim net 12 kg.Maar ze is speels en zeer actief.As we weg gaan is het helemaal een ramp dat eet ze gewoon niks.Soms leeft ze op haar boterham van 's morgens en eet dan pas 's avonds terug een boterham.Volgens onze KA hongeren kinderen zich niet uit en moet ik mij er niet druk in maken,want dan maak ik het alleen maar erger,gewoon mee aan tafel laten zitten en telkens de kanes geven om mee te eten maar niet dwingen.Wij proberen wel van ze overal van te laten proeven ,maar dat lukt ook niet altijd.Ik denk dat ze gewoon niet graag eet,we proberen er toch elke keer een gezellig moment van te maken,het zal wel eens beteren.
ik ben allen erg bang wanneer ze naar school gaat gaan want dan heb ik er zo geen zicht meer op of letten ze daar een op dat ze wel wat eten.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 09:21

Aja soep is hier soms wel een oplossing maar dan moeten er wel balletjes in liggen

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 15:07
sofie

Online Status Bekijk profiel
bedankt voor jullie reacties!
het stelt me al gerust.
Soep drinken wil hij ook niet.
Zelfs niet als kleine broer er drinkt, want die is zot van soep, gelukkig !
Hij proeft ook alles (Gust is 10maand).
Het enige waar de oudste tuk op is, is snoep, chips en chocolade. Maar die krijgt hij niet bij ons, alleen als hij weg is, bij de bakker, of in de kinderopvang .
onze tafelmomenten zijn ook gezellig en we laten hem ook altijd van alles iets proeven. Daar blijft het dan ook bij.
Groetjes
Sofie

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 22:01
manuke

in de school letten ze daar wel op hoor, bij ons zijn ze daar zelfs heel streng op, als het kind niet minstens de helft opeet van wat het bij heeft mag het nog niet opstaan en mee buiten spelen, en omdat de meesten het niet gezellig vinden om alleen te zitten terwijl de rest zich amuzeert, leren ze toch van eten, en geloof me, kinderen eten veel beter als ze in groep zijn, en zeker als ze andere kinderen zien eten!
hoe zou je zelf zijn, eten bij een groepje vrienden is toch veel leuker dan alleen zitten aan een veel te grote tafel! chelsea eet ook veel beter sinds ze naar school gaat hoor! thuis gaat het iets slechter en als we vragen hoe dat komt zegt ze dat het leuker is met haar vriendjes!

[Laatst gewijzigd door manuke - 04/07/2008 @ 22:03] - Link naar deze reactie
12/07/2008 @ 10:48
Isabelle

Hallo sofie,

hier is het ook zo sinds zijn 2 jaar, hoor...daarvoor at Mathias àlles en wou hij ook vanalles proeven, als hij iemand anders zag eten. In het begin at hij nog heel graag vlees en pasta en fish sticks en soep. Nu is dat zelfs niet meer...zelfs niet macaroni met kaas en hesp, spaghetti...dat waren toch zijn favorieten. Nu vraagt hij alleen maar naar koeken, chips, ijsjes...
Soep gaat er soms goed in, soms niet... hij kijkt er dan zo heel kieskeurig naar, ruikt eraan...
Ze hongeren zichzelf inderdaad niet uit, maar wil dat hij gezonde eetgewoonten leert en vanalles lust...

Niet makkelijk, maar denk dat we gewoon vanalles moeten blijven aanbieden en als hij niet, wil hij niet. Niet forceren...

Link naar deze reactie
13/07/2008 @ 21:49
Astrid

Mijn zoontje van drie eet op zich niet slecht. Maar zijn groenten pureren we nog door de aardappelen met wat jus. Zo schep ik echt veel groentes naar binnen, los eet ie het echt niet. In de ochtend krijgt hij een bord brinta met daardoorheen een banaan gepureerd. Misschien een idee?

Door zijn spaghettisaus pureren we ook heel veel groente. Bami eet ie ook, en dan doe ik zijn groente gepureerd door wat gekookt water. Even creatief en dan werkt het bij onze schat ;-)

Misschien zit er een tip bij. Hij krijgt overigens ook wel iedere dag een vitaminepilletje speciaal voor kinderen.
Link naar deze reactie
14/07/2008 @ 13:07
barbara

Online Status
hier worden ook geen groentes gegeten!
hij eet goed brood en fruit elke dag
netjes bruin brood verschillend beleg, elke dag fruit,
en nog meer brood :)

en savonds dan eet hij af en toe was pasta, ( vooral als ik dieren pasta koop kan hij opeen wel eten!! )
en gebakken aardappelen ofzo dat vind hij wel lekker!
en vlees!

laatst at hij opeens komkommer, en een x paprika! nou mijn mond viel open!!!! maar die dag daarna ik weer precies diezelfde groente zo gemaakt, en dan eet hij het weer niet he!!!

nou ja laatst had hij ook een uitje geprobeerd heel langzaam aan begint hij denk ik te ontdekken er gaat nog steeds weinig in, maar ja elke mini hap proeven is voor mij een heeeele groooote vooruitgang!

wij blijven consequent hem een bord geven met precies hetzelfde als ons erop! gewoon elke dag, de ene dag eet hij was, de andere dag niks, soms een beetje, maar verder eet hij goed brood en fruit, dus ja ik heb echt alle geprobeert hoor

overhalen met snoep! als je dat eet krijg je dit, of aan tafel blijven zitten , op de gang zetten, weer voorzetten , maar ja gewoon normaal doen is denk het beste hij begint hier iig soms al te proeven dus we komen er wel oooit!

ik at vroeger ook erg slecht! en inmiddels eet ik bijna alles, dus jaaa hij zal het wel van mij hebben

Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 20:47
jong moederke

hier ene van 15kg en 3 jaar en 3 maandjes!
Ze komen niet zoveel bij omdat ze veel bewegen en zo ...

Zijn menu smorgens een yoghurtje met melk (alprosoya)
smiddags eet hij 2 kleine boterhammen (liefst zonder kortstjes) waarvan ene met pate (vlees) en ene met choco
savonds eet hij graag spaghetti of patatjes met appelmoes
vlees met hij par stukjes proeven en groenten ook een half lepeltje proeven om geen afkeer te kweken....
wij belonen met centjes.... hij krijgt (bv 10 cent) bij eten van vlees en centje voor de groenten. De spaarpot staat bij de tafel (is speciaal voor belonen met eten) dit werkt bij ons super goed!

Als bordje leeg is, krijgt hij dessertje (pudding van alprosoya)
of milkshake...

als tussendoortjes eet hij hoguit op een dag één snoepje en een koek (en dat is veel) probeer tussendoor ook wel eens banaan of zo te geven.
Ik leer hem ook zeggen van in plaats van meteen te reageren van ik lust dat niet, dat hij zegt ik heb dat nog niet geproefd. Een hapje proeven en dan mag hij zeggen dat hij niet zo lekker vind maar zeggen dat hij niet lust.... dat blok ik af!

en zo ben ik begonnen met erwtjes en wortelen (uit blik) en eerst zo een erwtje en piepklein stukje worteltje
n is dat geevolueerd naar een worteltje en lepeltje erwtjes
hij krijgt nog steeds een beloning en die is hetzelfde en nu als dit betert, bouwen we beloning af he

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 22:04
deesje

De truck die hier vaak helpt is ze gewoon zelf in de winkel laten kiezen wat ze wil eten en daarna laten helpen bij het bereiden: laat ze de patatjes wassen, de groenten in de pot gooien,..
Verder maken wij hier ook veel fruitbrochettes en nu we een broodmachine hebben en ze dan zelf de bloem erin mag strooien, eet ze dubbel zoveel boterhammen "want dat heb ik goed gemaakt he mama"
Ook zelf balletjes van gehakt laten maken vind ze superleuk, ze wil nl. alleen maar soep waar balletjes inzitten.

Misschien iets die bij jullie ook kan helpen, succes

Groetjes

Link naar deze reactie
20/07/2008 @ 23:08
ik

Hoi,

Wij maken er geen groot spel van eigenlijk. Hij heeft inderdaad ook niet altijd zin om veel te eten maar is wel dol op fruit. Als we dan zeggen dat hij zijn bordje niet leeg moet eten maar dat hij dan ook geen fruit of gelijk wat anders krijgt, gaat hij plots terug goed zitten.
En wat sinds een weekje het beste werkt is: hij wil graag een papa worden later, die ook groot en sterk is en als ik zeg dat hij groot en sterk wordt door zijn bordje leeg te eten, dan lukt dat meestal zonder enig probleem!!
Ze kunnen wel een soort macht voelen als ze merken dat jij je er niet goed bij voelt als ze niet goed eten, dus zeker niet laten merken!
Groetjes,

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]